Gazeta Wyborcza – Opole, 30 lipca 2010
2 godziny i 45 minut ma trwać podróż z Opola do Warszawy po modernizacji linii kolejowej na trasie Opole-Częstochowa-Centralna Magistrala Kolejowa.
Dziś podróż pociągiem z Opola do Warszawy trwa od czterech i pół do pięciu godzin. Ale po modernizacji odcinka między Wrocławiem a Warszawą czas skróciłby się w przypadku Opola do około trzech godzin (trasą przez Opole, Częstochowę, Koniecpol i dalej Centralną Magistralą Kolejową).
– To projekt o znaczeniu cywilizacyjnym, który wyeliminowałby jedną z największych bolączek komunikacji kolejowej w Polsce, jaką jest słabe połączenie Wrocławia ze stolicą kraju. Odcinek między Częstochową a Koniecpolem jest krótki, to zaledwie kilkadziesiąt kilometrów. To mała przeszkoda, marginalna, jeśli spojrzymy na zyski z uruchomienia tej linii – przekonuje marszałek dolnośląski Marek Łapiński, który lobbuje za przyznaniem dofinansowania do modernizacji tego szlaku.
Czytaj całość w Gazecie Wyborczej – Opole
Uzupełnienie:
Wniosek o modernizację trafił na listę propozycji do Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zaktualizowana tegoroczna lista POIiŚ 2007-2013 zostanie ogłoszona pod koniec sierpnia br.
Zobacz też artykuł z 4 sierpnia z GW Częstochowa:
Wszystko prawda – to bardzo sensowny pomysł!
Jedynie należy sprostować ten fragment, który został podany w artykule GW błędnie: „Według szacunków PKP Polskie Linie Kolejowe remont 40-kilometrowej trasy z Częstochowy do Koniecpola będzie kosztował około 505 mln zł.”
Otóż szacowana kwota dotyczy całego odcinka Opole – Koniecpol; mało tego – niektórzy eksperci z PLK twierdzą że można to zrobić nieco taniej, poprzez tzw. naprawę średnią (odcinkowo, czyli tam gdzie trzeba; na reszcie naprawa główna).
Oby wszedł na listę POIiS 2007-2013! Jeśli nie wejdzie, to zaczne podejrzewać komu na tym mogło zależeć i dlaczego…