Nowa Trybuna Opolska, 26 lutego 2008
Pociąg sezonowy Kraków-Jelenia Góra znów może kursować. Urząd Marszałkowski poparł apel społeczny o przywrócenie jedynego na południu Opolszczyzny pospiesznego połączenia kolejowego.
Społeczny protest przeciwko likwidacji pospiesznego rozpoczął Stanisław Stadnicki z Racławic Śląskich, który napisał w tej sprawie list otwarty do władz i mediów. Zwrócił się też on o poparcie do mieszkańców argumentując, że po raz pierwszy od stu lat ruchliwa niegdyś magistrala sudecka zupełnie będzie pozbawiona pociągów ponadregionalnych i pospiesznych. Członek zarządu województwa Andrzej Kasiura wystąpił do Jana Tereszczuka, prezesa kolejowej spółki PKP Przewozy Regionalne, z prośbą o ponowną analizę sezonowych pociągów przez Kędzierzyn-Koźle, Głogówek, Prudnik, Nysę do Wałbrzycha i Jeleniej Góry.
Kolej zdecydowała się zawiesić połączenie, ponieważ jej zdaniem – pociągiem jeździło zbyt mało ludzi i jest on nieopłacalny. Drugim argumentem dla PKP jest przygotowywane zamknięcie linii Kłodzko-Wałbrzych, którą pospieszny kursował.
Urząd Marszałkowski przyznaje, że zwłaszcza w powiecie prudnickim ta zmiana wywołała wielkie niezadowolenie mieszkańców. Utrudnia im bowiem podróż na Górny Śląsk oraz w rejony Wałbrzycha i Jeleniej Góry. W zamian za przywrócenie tego połączenia Andrzej Kasiura proponuje rezygnację z pociągu pospiesznego relacji Przemyśl-Jelenia Góra przez Kędzierzyn-Koźle i Opole.
Zdaniem marszałka, taka zmiana nie utrudni mieszkańcom Opola i Brzegu dojazdu do Krakowa, czy Jeleniej Góry, a poprawi połączenia na południu. Pociąg do Jeleniej Góry mógłby pojechać przez Świdnicę, omijając odcinek Kłodzko-Wałbrzych, przygotowywany przez PKP do zamknięcia. Decyzja o przywróceniu połączenia leży teraz w gestii PKP PR.
Opinia
Stanisław Stadnicki: – Wiem o jedenastu listach poparcia w tej sprawie do władz. Dostałem listy od ludzi, którzy tym pociągiem jeździli w tłoku i nie pojmują decyzji o jego likwidacji. Napisał nawet pewien Czech z Opawy. Wielu ludzi wypowiadało się anonimowo na forach internetowych za utrzymaniem połączenia. Oficjalne poparcie urzędu marszałkowskiego to już jest sukces. Mam nadzieję, że to połączenie wróci do rozkładu w 2009 roku, a może nawet jeszcze na te wakacje, bo nasz protest nie ustaje.
Krzysztof Strauchmann
Źródło: Nowa Trybuna Opolska
Witam.Również jestem zachwycony tym działaniem i szczególnie popieram inicatywę żeby pospiech wrócił na linie Jelenia Góra-Dzierżoniów-Kraków (Przemyśl) często podróżue do rodziny na Górny Śląsk do Zabrza i wogóle nie opłaca mi sie jezdzi na dzień dzisiejszy PKP bowiem brak jakiego kolwiek połączenia a o przesiadkach nie wspomne bo zbyt długi czas oczekiwania,więc niestety musze wybrac tą drugą niezbyt ciekawą dla mnie komunikację czyli PKS !! :( Czekam na pozytywną opinie od władz .pozdrawiam
A ja z kolei walczę z PKP, żeby od nowego RJ 2008/2009 przywróciła sezonowe bezpośrednie połączenie Jeleniej Góry z Lublinem.
Moje propozycje, do których będę skutecznie PKP przekonywał
1) Pociąg pospieszny „Ludwik Solski” P26200 do Lublina
Jelenia Góra – Wałbrzych – Jaworzyna – Wrocław – Opole – Częstochowa Stradom – Kielce – Radom
kursowanie: z Wrocławia kursuje w każdy weekend (5,6,7) ; z Jeleniej Góry:
15 I – 28 II ; 29.IV – 07.V ; 22.VI – 02.IX
JG 19:19
Wroc 22:52 / 23:06
Lbn 06:53
2) Pociąg pospieszny „Bolko” P62201 do Lublina
Wrocław – Opole – K-Koźle – Katowice – Zawiercie – Włoszczowa – Kielce – Radom
kursuje codziennie
Wroc 07:30
Lbn 16:00
3) Pociąg pospieszny „Śnieżka” P63200 do Przemyśla
Jelenia Góra – Wałbrzych – Kłodzko – Nysa – Racławice – K-Koźle – Katowice – Kraków
kursowanie: 15 I – 28 II ; 29.IV – 07.V ; 22.VI – 02.IX
JG 18:27
Przem 07:22