Aktualizacja: 4 września, godz. 11:20
Nadrabiamy zaległości :-). „Dwa tygodnie w pigułce” to zbiór linków do artykułów dot. kolei na Opolszczyźnie, które pojawiły się okresie między 19 sierpnia a 2 września 2010 r. Dzień po dniu…
19 sierpnia
Zmodernizowane tory stacji Brzeg
Zakończono modernizacje układu torowego stacji Brzeg. Działają nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Zgodnie z harmonogram od 19 sierpnia br. ruch pociągów na stacji Brzeg odbywa się po kompletnym zmodernizowanym układzie torowym.
Czytaj całość na stronie PKP PLK
Zapraszamy też na relację Roberta: Europa wjeżdża do Brzegu (dużo zdjęć)
20 sierpnia
Przyjechali na Opolszczyznę z Bytomia, żeby kraść szyny
Kluczborska policja zatrzymała trzech mężczyzn. Przyznali się do kradzieży.
W Chudobie ukradli 30 metrów szyn. Straty wyceniono na 855 zł. Kolejne 68 metrów na szlaku kolejowym Szumirad – Zębowice było przygotowanych do kradzieży.
Zmiany w rozkładzie jazdy PKP Intercity
PKP Intercity wprowadza od 1 września modyfikację rocznego rozkładu jazdy. Wrześniowa korekta zakłada uruchomienie nowych pociągów, dodatkowe postoje na nowych stacjach, zmiany relacji i terminów kursowania oraz zawieszenie niektórych pociągów.
Co nowego na Opolszczyźnie? Trzy pary pociągów TLK (trasa Wrocław-Kraków i odwrotnie) są odwołane. Poza tym dwie pary TLK dodatkowo zatrzymują się w Zdzieszowicach.
Czytaj całość (m.in. wykaz zmian) na stronie PKP Intercity
21 sierpnia 2010
NOWE: Racławice Śląskie: Jest pomysł na skansen
Skansen kolejowy w Racławicach Śląskich chcą stworzyć członkowie lokalnego stowarzyszenia, działającego w tej miejscowości. Impreza kolejowa, którą dzisiaj (21.08) zorganizowano jest okazją do rozmów na ten temat.
W dniach 21-22 sierpnia odbywał się piknik kolejowy w Racławicach. Relacja z tego wydarzenia (z linkami do innych relacji) już wkrótce na naszej stronie.
22 sierpnia
Koleje Opolskie. Będziemy mieć własną kolej regionalną?
Gazeta Wyborcza: – Musimy budować własny tabor kolejowy pod przyszłą własną spółkę – mówi członek zarządu województwa Andrzej Kasiura. Do niedawna zarząd nie chciał o własnej spółce słyszeć, ale przed Przewozami Regionalnymi stoi coraz bardziej realne widmo upadku.
Radio Plus Opole: Opolska kolej to wyjście awaryjne. Andrzej Kasiura, członek zarządu województwa opolskiego odpowiedzialny za transport dementuje informacje o powołaniu osobnej spółki kolejowej na terenie województwa opolskiego. Taki wariant jest rozważany ale tylko wówczas gdy zostanie ogłoszona upadłość spółki Przewozy Regionalne w skład której wchodzi obecnie samorząd województwa opolskiego.
Rynek Kolejowy (3 września): – Województwo opolskie rozważy możliwość utworzenia własnej spółki kolejowej – powiedział „Rynkowi Kolejowemu” Andrzej Kasiura, członek zarządu województwa opolskiego.
NTO przypomina tragedię kolejową pod Otłoczynem
30 lat temu w największej katastrofie kolejowej w powojennej historii Polski zginęło 67 osób. Przyczyn tragedii pod Otłoczynem wciąż nie znamy. Zaś podkłady z pamiątkowymi tablicami upamiętniającymi ofiary tragedii – ktoś ukradł.
Kolejarze grożą strajkiem generalnym
– Sprawa jest poważna. Akcję protestacyjno-strajkową ogłosiły wszystkie kolejarskie federacje w kraju – poinformował wczoraj Marek Szurgot, szef Związku Zawodowego Dyżurnych Ruchu PKP Opole. – Nasze postulaty przekazaliśmy rządowi. Jeśli nie będzie porozumienia, możliwy jest nawet strajk generalny na kolei. Nie zamierzamy bezczynnie patrzeć na to, jak spółki Grupy PKP chylą się ku upadkowi – dodaje.
Kolejarze nie wysuwają żądań płacowych. Chcą, aby rząd wywiązał się ze wszystkich obietnic finansowych złożonych spółkom PKP.
23 sierpnia
Zakaz palenia m.in. w pociągach. 15 listopada wchodzi w życie nowe prawo
Na jesień wejdą przepisy, które zabraniają palenia w lokalach gastronomicznych, pociągach, na przystankach autobusowych, a nawet w służbowych autach.
Zmiany czekają też pasażerów pociągów dalekobieżnych, gdzie obecnie funkcjonują wagony dla palących. Od 15 listopada będzie w nich obowiązywał całkowity zakaz palenia.
NOWE: Przewozy Regionalne: Sytuacja nienajlepsza, ale stabilna
296 milionów zł strat w ubiegłym roku i 102 miliony w pierwszym półroczu tego roku. Przed Przewozami Regionalnymi stoi coraz bardziej realne widmo upadku. Sytuacja spółki rzeczywiście nie jest najlepsza, ale stabilna – powiedział w rozmowie „W cztery oczy” członek Zarządu Województwa Opolskiego, Andrzej Kasiura.
24 sierpnia
Wiadukt kolejowy w Brzegu wreszcie otwarty
Objazd związany z budową wiaduktu nad drogą powiatową z Brzegu do Małujowic trwał ponad 2,5 miesiąca. Dziś po południu drogowcy otworzyli przejazd.
Budowa nowego wiaduktu (stary był bardzo wąski) jest częścią przebudowy stacji Brzeg, za którą PKP zapłaci ponad 153 mln złotych.
NOWE: Zamieszanie z rozkładem jazdy pociągów
Internetowy rozkład jazdy pociągów różni się od rozkładu wywieszonego na stacji – skarżą się podróżni. Polskie Koleje Państwowe składają się z wielu spółek, pomiędzy którymi brak jest właściwej komunikacji.
26 sierpnia
Trzy oferty na modernizację dworca w Brzegu
W przetargu na modernizację dworca w Brzegu wpłynęły trzy oferty. Obecnie trwają prace komisji przetargowej, która sprawdza je pod względem formalnym i prawnym. Rozstrzygnięcie przetargu powinno nastąpić na przełomie sierpnia i września.
Czytaj całość na stronie PKP SA
Dworzec kolejowy w Głubczycach – czy wjadą tu jeszcze pociągi?
Minęło 10 lat i pociągi nadal nie kursują. Dziś już nawet władze przyznają, że szansa na uruchomienie połączeń pasażerskich jest nikła.
– Wystąpiliśmy do PKP o przejęcie linii kolejowej przechodzącej przez nasz teren, ale do tej pory nie uzyskaliśmy odpowiedzi – mówi Jan Krówka, burmistrz Głubczyc. – Natomiast kiedy byliśmy u kolejarzy usłyszeliśmy, że torów PKP nam nie przekaże, bo nie ma takich praktyk.
Gmina chce przejąc tory, ponieważ kolej ma zakusy na ich likwidację.
28 sierpnia
NOWE: Uwaga, przejazd kolejowy!
Wakacyjne weekendy sprzyjają rodzinnym wyjazdom, a trudno nie spotkać na trasie podróży przejazdu kolejowego. Zdaniem Tadeusza Dunata, szefa nyskiej drogówki najbezpieczniejsze są pilnowane przez dróżnika.
30 sierpnia
Wielkopolska: Umowa na 29 używanych pociągów podpisana
29 elektrycznych zespołów trakcyjnych EN57 trafi wkrótce do województw opolskiego, podlaskiego, łódzkiego i wielkopolskiego. Dostarczy je PESA Bydgoszcz. – Zostaną one zakupione przez nas od Przewozów Regionalnych – mówi „Rynkowi Kolejowemu” Grzegorz Patyk z bydgoskiej spółki.
Czytaj całość w Rynku Kolejowym
1 września
W proteście przeciwko zabraniu z Praszki ciuchci napisał wiersz
Muzeum Kolejnictwa chce odebrać Praszce zabytkową kolejkę. Wśród protestujących przeciwko tym zamierzeniom jest Jan Jerzy Karp, który napisał nawet wiersz o praszkowskiej ciuchci.
Chwała nieocenionej Ani za ten zestaw – sam znalazłem w nim rzeczy, które mi w tym czasie umknęły. I – jak często bywa – najciemniej pod latarnią, co się ochoczo nadrobi.
Parafrazując prezydenckiego klasyka: „Chcem i muszem”… Wkleić kapitalny wierszyk o ciuchci w Praszce. Można sie czepiać, że to nie jakiś wielki artyzm, ale ten klimat jest boski (…”z radości cała, śmiało naprzód gnała, bez przerwy pogwizdując jakby oszalała”…, no przecież to jest kosmos!!!)
CIUCHCIA
Na stacjach docelowych godzinami stała,
na swoich pasażerów cierpliwie czekała.
Dojeżdżali do pracy zależnie od zmiany
i wracali do domów korzystając z bany.
Z Praszki przez Kowale, Ożarów, Komorniki
ciągnęła poza sobą małe wagoniki.
Potem przez Mokrsko-Szosę, Słupsko do Chotowa
poprzez Turów Wieluński i w końcu Dąbrowa.
Z należnym bezpieczeństwem wolniutko ruszała
i sapiąc w kłębach pary pędu nabierała.
W środku coś się burzyło, głośno bulgotało,
jakby się masy wody w kotle gotowało.
Kiedy tory pod górę, można było gonić,
ale kiedy już z górki, próżno siły trwonić.
Wtedy z radości cała, śmiało naprzód gnała,
bez przerwy pogwizdując jakby oszalała.
Każdy, kto z niej korzystał, dojeżdżał do celu,
a radosnych z tej jazdy było bardzo wielu.
Jedni grywali w karty, drudzy przysypiali,
a młodzi kawałami ludzi rozśmieszali.
Przez długie, długie lata ludności służyła,
z nastaniem nowych czasów się wykoleiła.
Przez półtorej godziny w pięknym krajobrazie
podróż trwała w anielskim natury przekazie.
Czy ją jeszcze na trasie będziem podziwiali?
Na pewno już przenigdy, bo tor rozebrali.
I choć podróż do celu ciuchcią dłużej trwała,
jakaś wielka tęsknota za nią pozostała.
Teraz niech zdobi miasto i niech odpoczywa
i tak będzie najlepiej, a Praszka szczęśliwa.
Mieszkańcom się należy w swej historii miasta
mieć relikty przeszłości i koniec, i basta!
Jan Jerzy Karp
Nowa Sól, 1 lipca AD 2010