Zgromadzenie wspólników spółki PKP Przewozy Regionalne (9 listopada br.) podjęło kilka kluczowych dla spółki decyzji (więcej). Oprócz podwyższenia kapitału zakładowego i zwiększenia liczby członków rady nadzorczej do 17 osób, przyjęto również nowy system identyfikacji wizualnej spółki. To o tym systemie, ale także o nowościach w systemie informatycznym, dziś piszemy…

Staraliśmy się pisać krótko, odsyłając Was do źródeł, ciekawych materiałów, opinii.

Co się zmieniło

  • nowa, a raczej zmieniona nazwa spółki: Przewozy Regionalne, a więc już bez skrótu PKP.

Ale jeszcze nie od teraz. Nazwa, choć już zatwierdzona przez walne zgromadzenie wspólników, musi jeszcze być wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego. Procedury administracyjne mogą potrwać kilka tygodni; do tego momentu obowiązuje wciąż „stara” nazwa: PKP Przewozy Regionalne.

Mówi Tomasz Moraczewski, prezes PKP Przewozy Regionalne:

„Decyzja o rebrandingu została podjęta po wielu analizach ekonomicznych i marketingowych. Chcieliśmy podkreślić naszą odrębność od Grupy PKP i jednocześnie zasygnalizować pasażerom efekty działań restrukturyzacyjnych poprzez nowy system identyfikacji wizualnej. Nasza spółka powinna się kojarzyć z nowoczesną i dynamiczną firmą, która korzystając z kilkudziesięcioletniego dziedzictwa kolei w Polsce wprowadza najnowsze rozwiązania technologiczne, atrakcyjne produkty i wysoki poziom obsługi. W sensie ekonomicznym zmiana nazwy i logo to również wielomilionowe oszczędności dla spółki. Przewidywane koszty rebrandingu na lata 2009-2014 to ok. 450 tys. zł rocznie, natomiast spodziewane opłaty licencyjne za logo PKP to koszt ok. 7 mln zł rocznie.”

Przewozy Regionalne - nowe logo

  • wprowadzenie nowych barw korporacyjnych: zieleń, błękit i granat
  • wprowadzenie nowego logo (patrz obok)

Nowa nazwa, logo i nowe barwy korporacyjne pojawią się m.in. na tablicach kierunkowych pociągów, w wystroju kas, drukowanych materiałach informacyjnych i promocyjnych oraz w nowym serwisie internetowym Przewozów Regionalnych (o nim za chwilę). Na pierwszy rzut pójdą kasy na dworcach: pierwsza przemalowana kasa (dokładniej punkt obsługi klienta obok kas PKP IC) działa już na dworcu Warszawa Wschodnia.

Jak to wygląda? Czytaj dalej :-)

Zarząd spółki nie planuje natomiast w najbliższym czasie przemalowywania taboru (z uwagi na wysokie koszty), choć na pociągach ma się już pojawić nowa nazwa.

  • wyposażenie składów w GPS-y (urządzenia pomagające zlokalizować pociąg)

Obecnie około 200 pociągów, kursujących głównie na Śląsku, ma urządzenia GPS (jest to – według szacunków PKP PR –  około 20% wszystkich pojazdów). Wyposażenie w nadajniki GPS pozostałych pociągów, według zapowiedzi zarządu, ma zająć pół roku. Gdy liczba wyposażonych w nadajniki GPS składów przekroczy 50%, Przewozy Regionalne udostępnią podróżnym stronę, która obecnie jest tylko w wewnętrznym intranecie. Będzie można na niej śledzić ruch pociągów i dowiedzieć się, czy kursują zgodnie z rozkładem.

Mówi Piotr Pachutko z PKP PR:

„W tej chwili mamy 20 proc. pojazdów wyposażonych w urządzenia GPS. Jeżeli będzie już na poziomie 50 proc. wystawimy stronę intranetową w Internet.”

  • nowy serwis internetowy Przewozów Regionalnych – ma się pojawić w sieci za ok. pół roku – w domenie przewozyregionalne.pl (na razie adres przekierowuje na „starą” czyli obecną stronę)

Szerzej, dokładniej

Powyższe zmiany to nie wszystko. Zacytuję fragment tekstu ze strony PKP PR:

Zmiany w spółce dotyczą również zastosowania innowacyjnych rozwiązań technologicznych i informatycznych, mających usprawnić zarządzanie taborem i dostosowywanie rozkładu jazdy pod kątem potrzeb pasażerów. Rozwijamy, wprowadzony w drugim kwartale tego roku, nowoczesny system monitorujący m.in. pracę kas, punktualność kursów, aktualne umiejscowienie pociągów [o GPS-ach już częściowo wspominałam], sprzedaż i odprawę podróżnych w pociągach, także dający podgląd na perony. Dzięki niemu będzie można optymalizować wielkość składów, by dopasować je do liczby pasażerów.

Polecam też obejrzenie poniższych prezentacji PKP PR (PDF-y).

W pierwszej ZOBACZYCIE nowe wzory tablic kierunkowych, tabliczek informacyjnych, oznakowanie okienek kasowych, banery, plakaty. Oprócz tego dane liczbowe przedstawiające obecną sytuację spółki.

W drugiej poczytacie o rozwiązaniach technologicznych, ZOBACZYCIE też zrzuty ekranu niedawno wprowadzonych systemów informatycznych (np. dotyczących obiegu taboru, sprzedanych biletów, pracy kas, opóźnień).

Opinie

A jak zmienione logo, nazwa i barwy podobają się internautom (głównie miłośnikom kolei)? Hmm, większość nie jest zachwycona. Niektórzy podają alternatywne propozycje, inni proponują, by Przewozy Regionalne jeszcze się „zreflektowały”.

Jeden z piszących na grupie pl.comp.grafika zauważa podobieństwo nowego logo PR do logo BritishRail.com, a jeden z czytelników Rynku Kolejowego (lotnik) pisze, że zielony z niebieskim można było dużo ładniej skomponować, podając przykład logo transavia.com.

Poczytaj komentarze:

Zobacz kilka „alternatywnych” logo miłośników kolei:

O nowej nazwie na Bankier.pl

Jako ciekawostkę, podrzucam dwa artykuły z pomysłowymi znakami firmowymi (logo): tu i tu oraz jeden pokazujący ich ewolucję: zobacz.

Informację opracowałam na podstawie: PKP PR, WP.pl, Dziennik.pl, RMF.fm

AO