PKP Intercity, listopad 2009
Już od 24 listopada każdy pasażer opóźnionego pociągu kategorii InterCity będzie mógł w ramach rekompensaty otrzymać zniżkowy bon. PKP Intercity jako pierwszy przewoźnik kolejowy w Polsce wprowadza system rekompensat za opóźnienia pociągów.
W przypadku opóźnienia pociągu kategorii InterCity co najmniej o 60 minut pasażer będzie miał prawo do rekompensaty w wysokości 25% kosztu biletu, natomiast jeżeli opóźnienie przekroczy 2 godziny, kwota ta wzrośnie do 50% opłaty za bilet.
W pociągu lub na stacji, pasażer otrzyma poświadczony przez pracownika PKP Intercity druk, który w przeciągu 2 miesięcy będzie mógł złożyć w jednym z Centrów Obsługi Klienta lub przesłać za pośrednictwem poczty na jeden z podanych adresów. W ciągu 30 dni wniosek zostanie rozpatrzony i na adres pasażera przesłany zostanie bon. Taki bon będzie można zrealizować we wszystkich pociągach PKP Intercity w ciągu 12 miesięcy od jego wystawienia.
Wniosek o rekompensatę z tytułu opóźnienia pociągu
Źródło: PKP Intercity
Uzupełnienie
Rekompensata nie przysługuje, gdy opóźnienie pociągu jest następstwem:
- okoliczności zewnętrznych w stosunku do ruchu kolei, których przewoźnik, mimo zastosowania niezbędnej w powstałej sytuacji staranności, nie mógł uniknąć, oraz ich skutkom, którym nie był w stanie zapobiec (np. trudne warunki pogodowe: silne burze, powodzie, huragany, nawałnice itp.),
- winy podróżnego,
- zachowania się osoby trzeciej, którego przewoźnik, mimo zastosowania nakazanej sytuacją staranności, nie mógł uniknąć i którego skutkom nie mógł zapobiec (np. wypadki na szlaku kolejowym spowodowane działaniem osób trzecich, kradzież elementów eksploatacji kolejowej); zarządca infrastruktury lub inny przedsiębiorca kolejowy eksploatujący tę samą linię kolejową nie są traktowani jako osoby trzecie,
- ograniczeń w ruchu kolejowym będących wynikiem strajku, o których podróżny został poinformowany (w sposób zwyczajowo przyjęty).
Nie wiecie Państwo, jak to będzie, jak się wsiądzie do opóźnionego pociągu? Poza tym w Opolu czasem pociągi jadące zgodnie z tymczasowymi zmianami w rozkładzie są zapowiadane jako opóźnione. Może ktoś z Państwa ma dostęp do zasad tej nowej zasady?
Polecam post Rev-a na IC Forum.
I fragment z załącznika do rozporządzenia, o którym jest w linku:
Przewoźnik jest zwolniony od odpowiedzialności, jeżeli odwołanie pociągu, jego opóźnienie lub utrata połączenia są spowodowane jedną z następujących przyczyn:
a) okoliczności zewnętrzne w stosunku do ruchu kolei, których przewoźnik mimo zastosowania niezbędnej w powstałej sytuacji staranności nie mógł uniknąć ani których skutkom nie mógł zapobiec;
b) wina podróżnego; lub
c) zachowanie się osoby trzeciej oraz jeśli przewoźnik mimo zastosowania nakazanej sytuacją staranności nie mógł uniknąć takiego zachowania się i którego skutkom nie mógł zapobiec; za stronę trzecią nie uważa się innego przedsiębiorstwa eksploatującego tę samą linię kolejową; prawo regresu pozostaje nienaruszone.
3. Prawo krajowe określa, czy i w jakiej mierze przewoźnik jest zobowiązany do wypłacenia odszkodowań za szkody inne niż przewidziane w ust. 1. Niniejsze postanowienie nie narusza postanowień art. 44.