PKP Intercity, listopad 2009

Już od 24 listopada każdy pasażer opóźnionego pociągu kategorii InterCity będzie mógł w ramach rekompensaty otrzymać zniżkowy bon. PKP Intercity jako pierwszy przewoźnik kolejowy w Polsce wprowadza system rekompensat za opóźnienia pociągów.

W przypadku opóźnienia pociągu kategorii InterCity co najmniej o 60 minut pasażer będzie miał prawo do rekompensaty w wysokości 25% kosztu biletu, natomiast jeżeli opóźnienie przekroczy 2 godziny, kwota ta wzrośnie do 50% opłaty za bilet.

W pociągu lub na stacji, pasażer otrzyma poświadczony przez pracownika PKP Intercity druk, który w przeciągu 2 miesięcy będzie mógł złożyć w jednym z Centrów Obsługi Klienta lub przesłać za pośrednictwem poczty na jeden z podanych adresów. W ciągu 30 dni wniosek zostanie rozpatrzony i na adres pasażera przesłany zostanie bon. Taki bon będzie można zrealizować we wszystkich pociągach PKP Intercity w ciągu 12 miesięcy od jego wystawienia.

Wniosek o rekompensatę z tytułu opóźnienia pociągu

Źródło: PKP Intercity

Uzupełnienie

Rekompensata nie przysługuje, gdy opóźnienie pociągu jest następstwem:

  • okoliczności zewnętrznych w stosunku do ruchu kolei, których przewoźnik, mimo zastosowania niezbędnej w powstałej sytuacji staranności, nie mógł uniknąć, oraz ich skutkom, którym nie był w stanie zapobiec (np. trudne warunki pogodowe: silne burze, powodzie, huragany, nawałnice itp.),
  • winy podróżnego,
  • zachowania się osoby trzeciej, którego przewoźnik, mimo zastosowania nakazanej sytuacją staranności, nie mógł uniknąć i którego skutkom nie mógł zapobiec (np. wypadki na szlaku kolejowym spowodowane działaniem osób trzecich, kradzież elementów eksploatacji kolejowej); zarządca infrastruktury lub inny przedsiębiorca kolejowy eksploatujący tę samą linię kolejową nie są traktowani jako osoby trzecie,
  • ograniczeń w ruchu kolejowym będących wynikiem strajku, o których podróżny został poinformowany (w sposób zwyczajowo przyjęty).