Aktualizacja: 14 października 2009
Nowe: Posłuchajcie wywiadu, jakiego Radiu PLUS Opole udzielił Andrzej Kasiura. Rozmowa oczywiście dotyczy przetargu. Za nagranie dziękujemy Andrzejowi Szaromecie z Radia PLUS Opole.
[audio:http://okoko.net.pl/wp-content/uploads/2009/10/plus_kasiura-przetarg.mp3]
Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego ogłosił kilka dni temu przetarg na kolejowe przewozy pasażerskie na lata 2010-2015 (6 lat). Dokładnie mówiąc: na „świadczenie usług publicznych w zakresie kolejowego przewozu osób na terenie Województwa Opolskiego w okresie od 13 grudnia 2009 roku do 12 grudnia 2015 roku przez licencjonowanego przewoźnika kolejowego”. Warto dodać, że na kolejowe przewozy pasażerskie w tym przypadku składają się przewozy regionalne i międzywojewódzkie.
Tym którzy chcą się od razu zagłębić w całą (obszerną – warto dodać) dokumentację przetargową, polecam stronę UMWO.
A pozostałych zapraszam na krótkie podsumowanie. Postaram się Wam w nim ułatwić przejście przez te wszystkie – nawet ciekawe – elektroniczne papierki :-). No, i zachęcić do zajrzenia do przynajmniej niektórych.
Linki prowadzą do plików Worda.
Na początek to, co zwykle pojawia się się w tego typu ogłoszeniach: wybrany przewoźnik będzie zobowiązany do zawarcia umowy ramowej (na 6 lat), umów rocznych (na każdy z 6 kolejnych rozkładów jazdy) oraz umowy użyczenia pojazdów szynowych, które są własnością UMWO.
Ale od początku. Zanim nastąpi wybór, przewoźnik (przewoźnicy) ma dostarczyć wymagane dokumenty. Ma na to czas do 16 listopada 2009 r. (ogłoszenie pojawiło się oficjalnie 9 października, tak więc na przygotowanie jest niewiele ponad miesiąc czasu).
I jest pewna nowość. Potencjalny przewoźnik ma załączyć do oferty opracowanie „Koncepcja świadczenia usług pasażerskich przewozów kolejowych w województwie opolskim”. Po co? W celu potwierdzenia, że oferowana usługa jest zgodna z przedmiotem zamówienia – czytamy w głównym przetargowym dokumencie czyli SIWZ.
Czytamy dalej, ale teraz już w załączniku nr 2 do SIWZ: „Koncepcja ta winna zawierać wizję Wykonawcy dotyczącą świadczenia usług w całym okresie jak również w poszczególnych rozkładach jazdy. Wykonawca powinien przedłożyć własną koncepcję świadczenia usług wraz z opisaniem różnych elementów oferty przewozowej m.in. standard obsługi, obsługa pasażera, informacja dla pasażera.” Wykonawca ma się w Koncepcji odnieść się do każdego z tematów, zamieszczonych właśnie w cytowanym załączniku nr 2 do SIWZ.
Jakie to tematy?
Zobacz załącznik nr 2 do SIWZ (tematy do opracowania koncepcji)
Dokument ten jest dosyć istotny dla komisji przetargowej, ponieważ ocenie tego opracowania przypisano… 20% wagi. Pozostałe 80% to wysokość kwoty dofinansowania do 1 pociągokilometra.
Warto przypomnieć (dla przykładu i może porównania), że w przetargach organizowanych w województwie kujawsko-pomorskim w 2007 i 2008 r. (dla całego województwa oraz dla linii Bydgoszcz-Chełmża) głównym kryterium, podobnie jak tutaj, była wysokość kwoty dofinansowania do jednego pociągokilometra (z trochę mniejszą wagą – 70%) oraz punktualność kursowania pociągów (30%).
Załącznik nr 1 do SIWZ to szczegółowy opis przedmiotu zamówienia. Bardzo ciekawy i niezmiernie ważny dokument, który zawiera wymagania dotyczące rozkładu jazdy pociągów, taboru kolejowego oraz obsługi podróżnych, w tym m.in. kar za odwołania czy opóźnienia.
Zobacz załącznik nr 1 do SIWZ (szczegółowy opis przedmiotu zamówienia)
Poniżej zamieszczam najciekawsze – moim zdaniem – fragmenty załącznika (polecam przeczytać całość).
Monitorowanie potoków podróżnych
- Wykonawca monitoruje potoki podróżnych przynajmniej trzy razy w roku (w tym w marcu, lipcu i październiku) oraz składa półroczne informacje o potokach na poszczególnych pociągach i stacjach lub przystankach kolejowych. Wykonawca do 11 grudnia 2010 r. dostarczy Zamawiającemu mapę z dobowymi potokami podróżnych i dobową wymianą pasażerów na stacjach i przystankach kolejowych, kolejne mapy Wykonawca dostarczy Zamawiającemu do 14 grudnia 2013 r. i 12 grudnia 2015 r.
Rozkład jazdy
Planowana liczba połączeń na odcinkach linii kolejowych Województwa Opolskiego (liczba połączeń w dobie w dni robocze)
- Kędzierzyn Koźle-Sławięcice (Gliwice) – 22
- Kędzierzyn Koźle-Dziergowice (Racibórz) – 18
- Opole-Błotnica Strzelecka (Gliwice) – 24
- Opole Gł.-Pludry (Częstochowa) – 24
- Fosowskie-Kielcza (Tarnowskie Góry) – 22
- Kluczbork-Sowczyce (Lubliniec) – 18
- Kluczbork-Opole Główne – 12
- Opole Główne-Nysa – 16
- Kluczbork-Namysłów – 24
- Namysłów-Wilków (Wrocław Gł.) – 22
- Opole Główne-Jelcz Laskowice – 2
- Kędzierzyn Koźle-Opole Gł. – 38
- Opole Główne-Lipki (Wrocław) – 39
- Kędzierzyn Koźle-Nysa – 14
- Nysa-Brzeg – 8
- Kluczbork-Kostów (Kępno) – 12
- (Wieluń) Janinów-Jaworzno (Tarnowskie Góry) – 8
Razem – 323
Planowana łączna praca eksploatacyjna na odcinkach linii kolejowych Województwa Opolskiego ma wzrosnąć od 3 350 000 pociągokilometrów w rozkładzie jazdy 2009/10 do 3 500 000 w rozkładzie jazdy 2014/15).
Planowana liczba połączeń oraz planowana praca eksploatacyjna może ulec zwiększeniu lub zmniejszeniu w drodze negocjacji umowy rocznej pomiędzy Zamawiającym, a Wykonawcą.
Ponadto:
- Wykonawca przedłoży kwartalne i roczne sprawozdania z wykonania zamówienia w odrębnych zestawieniach na pociągi międzywojewódzkie i regionalne.
- Wykonawca będzie zobowiązany, w miarę możliwości technicznych, do realizacji cyklicznego rozkładu jazdy ze stałymi końcówkami minut wszystkich pociągów na odcinkach linii.
- Wykonawca, w uzgodnieniu z Zamawiającym, może wznowić ruch pasażerski na obecnie nieobsługiwanych odcinkach linii kolejowych.
- Wykonawca wyda we własnym zakresie:
- książkowy rozkład jazdy pociągów dla Województwa Opolskiego zawierający mapę połączeń, tabelowe zastawienie linii wraz z poszczególnymi pociągami kursującymi w województwie i przez teren województwa (także innych przewoźników) oraz tabele przyjazdy i odjazdy pociągów co najmniej ze stacji: Opole Główne, Kędzierzyn Koźle, Brzeg, Nysa, Kluczbork wraz z podaniem peronów i wykazem ofert taryfowych realizowanych przez Wykonawcę,
- kieszonkowy rozkład jazdy pociągów zawierający przyjazdy i odjazdy pociągów co najmniej ze stacji: Opole Główne, Kędzierzyn Koźle, Brzeg, Nysa, Kluczbork wraz z podaniem peronów oraz wykazem ofert taryfowych realizowanych przez Wykonawcę,
- ulotki z rozkładem jazdy pociągów Wykonawcy na poszczególne odcinki linii kolejowych, w celu bezpłatnego kolportażu wśród podróżnych.
Tabor
- Wykonawca zobowiązuje się w szczególności do:
- utrzymania taboru służącemu do przewozu osób w należytej czystości i sprawności tj. oświetlony, ogrzany w okresach niskich temperatur i ze sprawnymi innymi urządzeniami np. klimatyzacją w przypadku, gdy tabor takie urządzenia posiada oraz wyposażony w sprawne technicznie drzwi i okna, urządzenia sanitarne, wc, wyposażone w wodę oraz środki czystości (ręczniczki, papier toaletowy, mydło),
- zapewnienie taboru ze stałymi miejscami do siedzenia typu miękkiego lub półmiękkiego. W składzie pociągu nie mogą znajdować się siedzenia z tworzyw sztucznych twardych , a począwszy od dnia 15 grudnia 2013 r. w każdym składzie pociągu stałe miejsca siedzące winny być z wysokim oparciem,
- tabor musi umożliwiać przewóz co najmniej 3 rowerów lub wózków dziecięcych oraz zawierać przynajmniej jedną toaletę, w każdym przedziale wagonu winny być miejsca do bezpiecznego umieszczania bagażu ręcznego, takim miejscem mogą być półki na bagaż, umieszczone nad linią okna wewnątrz składu,
- zapewnienia odpowiedniej liczby miejsc siedzących i stojących w pojazdach szynowych, jednocześnie liczba miejsc dla osób stojących nie powinna przekraczać:
- 4 os./m² do 15 min. czasu przejazdu,
- 3 os/m² do 30 min. czasu przejazdu,
- 2 os/m² do 45 min. czasu przejazdu,
- 1 os./m² do 60 min. czasu przejazdu,
- zapewnienia co najmniej 3% miejsc siedzących dla przewozu osób z ograniczoną możliwością poruszania się, w szczególności osób niepełnosprawnych, kobiet w ciąży i osób z małymi dziećmi,
- skład pociągu powinien być wyposażony w co najmniej dwie tablice informacyjne, mieszczące się na czołach pojazdu, informujące co najmniej o stacji docelowej.
- Począwszy od 9 grudnia 2012r. każdy pojazd musi być wyposażony dodatkowo w tablice informacyjne na bokach pojazdu (nie mniej niż jedna z każdej strony pojazdu).
W przypadku awarii…
- w przypadku awarii pojazdów, lub innych przyczyn uniemożliwiających realizację rozkładu jazdy poszczególnych pociągów przy użyciu określonego pojazdu, Wykonawca w pierwszej kolejności zapewnia przewozy innym taborem kolejowym,
- Wykonawca zobowiązany będzie w sytuacjach awaryjnych zapewnić zastępczy tabor lub zapewnić inna komunikację do 60 min. od czasu awarii,
- w przypadku uruchamiania autobusowej komunikacji zastępczej liczba miejsc siedzących powinna być adekwatna do potoków. W przypadku wprowadzenia komunikacji zastępczej na okres dłuższy niż 7 dni Wykonawca jest zobowiązany wprowadzić tymczasowy rozkład jazdy i podać go do informacji podróżnych poprzez umieszczenie na stacjach, przystankach na odcinku prowadzenia komunikacji zastępczej oraz stronie internetowej Wykonawcy jedynie po uzgodnieniu z Zamawiającym,
Obsługa pasażera
- Wykonawca jest zobowiązany do zapewnienia co najmniej 2 zapowiedzi megafonowych każdego pociągu na wszystkich stacjach i przystankach osobowych, na których znajdują się urządzenia nagłaśniające.
- Wykonawca zobowiązany jest do udostępnienia w pociągu i na stacjach materiałów informacyjnych o taryfie i rozkładzie jazdy w formie drukowanej możliwej do bezpłatnego pobrania przez pasażera,
- Wykonawca zobowiązuje się na umieszczenie w posiadanym taborze jak również na stacjach i w punktach obsługi podróżnych aktualnych map sieci połączeń kolejowych Województwa Opolskiego,
- obsługa pociągu jest zobowiązana do pomocy przy wsiadaniu, wysiadaniu i zajmowaniu miejsca pasażerom o ograniczonej sprawności lub z dużym bagażem (o wadze powyżej 20 kg), którzy zgłoszą obsłudze pociągu taką potrzebę,
- obsługa pociągów jest zobowiązana do udzielania informacji o połączeniach kolejowych w m.in. relacjach stycznych do linii obsługiwanej przez Wykonawcę,
- Wykonawca zobowiązany jest do uruchomienia infolinii oraz strony internetowej, na której dostępne będą aktualne informacje o usługach, taryfach i aktualnym rozkładzie jazdy oraz telefonu umożliwiającego uzyskanie przez podróżnego informacji o aktualnej sytuacji ruchowej, umieszczonego na rozkładzie jazdy na każdej stacji i przystanku kolejowym [o wielkości opóźnienia, o odwołaniu pociągu jak również organizacji komunikacji zastępczej – dop. z umowy ramowej].
Odwołania, opóźnienia i… kary
Jasno jest powiedziane, że w przypadku odwołania pociągu w całości lub części za niezrealizowaną pracę przewozową dofinansowanie nie przysługuje. Ponadto Zamawiający może naliczyć Wykonawcy karę umowną – w przypadku odwołania pociągu, a także opóźnienia. Kary można otrzymać w następujących sytuacjach:
- odwołania pociągu objętego umową w całej relacji lub na terenie Województwa Opolskiego – w wysokości 250 zł za każdy odwołany pociąg,
- odwołania pociągu objętego umową w części relacji na terenie Województwa Opolskiego – w wysokości 200 zł za każdy odwołany pociąg,
- opóźnienia pociągu objętego umową lub środka komunikacji zastępczej za pociąg objęty umową, w stosunku do rozkładu jazdy – w wysokości:
- 100 zł za każdy opóźniony pociąg od 7-10 min.
- 120 zł za każdy opóźniony pociąg od 11-20 min.
- 140 zł za każdy opóźniony pociąg od 21-30 min.
- 160 zł za każdy opóźniony pociąg od 31-45 min.
- 180 zł za każdy opóźniony pociąg od 46-60 min.
- 200 zł za każdy opóźniony pociąg powyżej 60 min.
Do powyższych odwołań/opóźnień nie wlicza się pociągów odwołanych/opóźnionych z tytułu działania „Siły Wyższej” lub ograniczeń wprowadzonych przez ministra właściwego do spraw transportu ze względu na potrzeby obronności lub bezpieczeństwa państwa, bądź w wypadku klęski żywiołowej.
Kary można naliczyć także w przypadku niewłaściwego przygotowania pociągów do przewozu podróżnych za następujące uchybienia:
- brudny skład wewnątrz lub na zewnątrz,
- brak sprawnej klimatyzacji lub ogrzewania,
- niesprawne drzwi lub okna,
- niesprawne urządzenia sanitarne,
- brak wody, mydła, papieru toaletowego lub ręczniczków,
- plastykowe miejsca siedzące w taborze bez obić,
- brak miejsca na bagaż (brak półek nad oknem wewnątrz taboru),
- niesprawne wyświetlacze relacji lub błędne ich działanie oraz niesprawne lub podające błędne informacje wyświetlacze wewnątrz pojazdów,
- przekroczenie ilości osób stojących w taborze powyżej 4 os/m2,
- inne uszkodzenia wewnątrz i na zewnątrz składu.
Wysokość kary za stwierdzone nieprawidłowości wynosi 50 zł za każde uchybienie i w przypadku stwierdzenia kilku uchybień w jednym pociągu wysokość kary się sumuje.
Stwierdzenie nieprawidłowości, które będą podstawą naliczenia kary dokonuje Zamawiający w trakcie kontroli lub na podstawie innych dokumentów związanych z rozliczeniem wykonywanej oferty przewozowej.
Wiele osób może zainteresować kolejny załącznik, czyli załącznik nr 1 do załącznika nr 1 do SIWZ ;-) (czyli do opisu przedmiotu zamówienia). Znajdziemy w nim sporo unikalnych informacji o opolskich szynobusach.
- Tabela nr 1 – informacje o aktualnych gwarancjach na poszczególne pojazdy i ilości dni wyłączenia z ruchu pojazdów spowodowanych obsługą serwisową i likwidacją szkód.
Rekord nieużywalności pobił SA109. w 2007 r. był nieczynny aż 341 dni, w 2008 r. – też sporo, bo 212. - Tabela nr 2 – obecny i prognozowany na dzień 13 grudnia 2009 r. przebieg poszczególnych autobusów szynowych
- Tabela nr 3 – aktualne cykle przeglądowo-naprawcze dla autobusów szynowych SA109, SA103 i SA134
Zobacz załącznik nr 1 do zał. nr 1 do SIWZ (3 tabelki o szynobusach)
Ponadto o szynobusach, a dokładniej o zasadach ich użyczenia poczytasz w Projekcie umowy użyczenia autobusów szynowych.
Umowa ramowa
Zapisy zawarte w powyższych załącznikach zamieszczone są również w umowie ramowej. Oprócz tego dodatkiem jest fragment o rozliczeniu rekompensat w formie dotacji oraz kontroli realizacji umowy.
- Przewoźnik zobowiązuje się składać kwartalne i roczne sprawozdania w formie pisemnej i elektronicznej w formacie danych uzgodnionym z Zamawiającym. Sprawozdania będą podstawą do wystawienia noty obciążeniowej z tytułu naliczonych kar umownych. Sprawozdanie powinno dodatkowo uwzględniać w formie opisowej następujące informacje:
- punktualność poszczególnych pociągów określone w minutach,
- wykonanie pracy eksploatacyjnej przez poszczególne pociągi,
- występujące ograniczenia przewozów poszczególnych połączeń, które wystąpiły w danym kwartale roku oraz wykonywaną pracę eksploatacyjną zastępczą komunikacją autobusową,
- ilość przewozów oraz pracy eksploatacyjnej zrealizowanej na podstawie niniejszej umowy w danym kwartale roku,
- rzeczywiste zestawienia pociągów wg raportu edycja składu pociągu,
- rzeczywistą liczbę pasażerów w dobie na terenie województwa.
- Przewoźnik składa kwartalne sprawozdanie z realizacji przedmiotu umowy w terminie do 20 każdego następnego miesiąca kalendarzowego po zrealizowanym kwartale, co do którego Przewoźnik winien przygotować dane sprawozdanie, wszelkie dokumenty rozliczeniowe przedkładane Zamawiającemu zaopatrzone będą klauzulą „sprawdzono pod względem merytorycznym i rachunkowym”.
- Przedstawiciele Zamawiającego są upoważnieni do dokonywania kontroli realizacji umowy w pociągach objętych dofinansowaniem kursujących na obszarze Województwa Opolskiego. Przewoźnik wystawi przedstawicielom Zamawiającego stosowne upoważnienia do przeprowadzenia kontroli na cały okres obowiązywania niniejszej Umowy Ramowej.
- Przewoźnik zobowiązuje się do udostępnienia upoważnionej przez Zamawiającego osobie wglądu do dokumentów związanych z wykonywaniem przewozów dofinansowanych przez Zamawiającego.
- Zamawiający uprawniony jest w szczególności do kontroli:
- wszelkiej dokumentacji merytoryczno – finansowej (w tym wydruków z systemów informatycznych) związanej z wykonywaniem przewozów i wykorzystaniem dotacji u Przewoźnika,
- kontroli wykorzystania i eksploatacji użyczonych pojazdów,
- wykonywania przez Przewoźnika zapisów niniejszej umowy,
- kontroli potoków podróżnych i struktury taryfowej,
- kontroli punktualności,
- kontroli przygotowania pociągu lub kolejowej komunikacji zastępczej do przewozu podróżnych.
- Strony zobowiązują się do wzajemnego powiadamiania w trybie pilnym o wszelkich okolicznościach i zdarzeniach mających wpływ na prawidłowe wykonywanie zobowiązań wynikających z Umowy Ramowej oraz Umów Rocznych w tym w szczególności takich, które mogą wywołać niekorzystne skutki dla obu lub jednej ze stron.
- Strony wspólnie zobowiązują się prowadzić na terenie Województwa Opolskiego w okresie obowiązywania umowy na dany rozkład jazdy liczenia podróżnych w pociągach w celu racjonalizacji oferty. O terminach liczeń strony będą się wzajemnie informować z 21 dniowym wyprzedzeniem. Wyniki badań marketingowych będą brane pod uwagę przez Strony przy uzgadnianiu aktualizacji rozkładów jazdy pociągów na następny okres obowiązywania rozkładu jazdy i przy zmianach rozkładu jazdy pociągów dokonywanych w trakcie jego obowiązywania.
- Przewoźnik monitoruje potoki podróżnych przynajmniej trzy razy w roku (w tym w marcu, lipcu i październiku) oraz składa półroczne informacje o potokach na poszczególnych pociągach i stacjach lub przystankach kolejowych. Przewoźnik do 11 grudnia 2010 r. dostarczy Zamawiającemu mapę z dobowymi potokami podróżnych i dobową wymianą pasażerów na stacjach i przystankach kolejowych, kolejne mapy Przewoźnik dostarczy Zamawiającemu do 14 grudnia 2013 r. i 12 grudnia 2015 r.
Opracowanie Anna Ostrowska
Hm długie to aby wszystko spokojnie przeczytać ale …
Ciekwawa jest wyskość kary za odowołanie kursu. To jakis żart – wysokość kary powinna być na tyle wysoka aby przewoźnikowi nie opłacało się zostawić podróżnych. To ma być kara a nie zachęta do pozostawienia składów w bazie np. w trudnych warunkach atmosferycznych.
Ciekawe są informacje o szynobusach. W sumie zdziwiony nie jestem – 109 tka to kupa złomu i nic więcej. To postrach podróżnych. Tego egzemplarza chyba nawet nie opłaca się już remontować. Ciekaw jestem czy oprócz obecnego przewoźnika zgłosi się ktoś jeszcze do przetargu. w chwili obecne wymienione warunki techniczne spełniają tylko 134- ki. Reszta to tylko marzenie. pancerne siedziania w 103-ce, zero klimy w pozostałych 103 -kach, szwankujące w nich drzwi, wyświetlacze itd. Pomysł bardzo ciekawy ale rozumiem że wypozyczający doprowadzi najbierw 103 trójki do wymaganego stanu tachnicznego (oczywiście na swój koszt) a dopiero pożniej będzie wymagał od przewoźnika jakości. Nie bronie PKP ale nie czarujmy się – 103 daleko do asów niezawodności (wystarczy poczekać na zimę) a 109 to już lepiej wykreslić ze stanu i nie straszyć przyszłych przewoźników i podróznych.
Można wziąć przykład z zach-pomu i SA109 trzymać jako rezerwę na najczarniejszą godzinę.
No to znikną plastiki z EN57:))))
I jak piszą na stronie UMWO wpłynął prostest. Od kogo? Od … Dolnośląskich Linii Autobusowych. No dajcie spokój.
http://umwo.opole.pl/docs/dla_protest.pdf
Nie damy spokoju. Sam bym napisał protest – od razu i w pierwszej kolejności (przypomnę, że DLA obsługiwało prawie przez rok Koleje Dolnośląskie jako licencjonowany operator).
Sorry, ale nie mam nastroju na dyplomację. Poza tym nie jestem politykiem – i chwała Bogu. Kłamać potrafię słabo.
Ten przetarg to kompromitacja (za wyjątkiem częściowo słusznych postulowanych zmianach w warunkach umowy). Cała para poszła w gwizdek – mega polityczna ściema. I to w „białych rękawiczkach”, bo „wedle ustawy”.
Chwaliłem wszędzie – na forach, w prasie – pomysł i realizację zakupu SZT z programu RPO, bo naprawdę było za co. A tego przetargu chwalić nie mogę, boby mnie za zakłamanie diabły na stosie spaliły (i miałyby piekielną rację).
Zauważcie, że – choćby dla ściemy – nie zastosowano wariantowania (linie spalinowe/elektryczne), o co wraz z pasażerami i mediami wołaliśmy KILKA LAT!
Przy takim terminie (skandalicznym!) ŻADEN inny podmiot – oprócz PR – nie ma żadnych szans na przygotowanie bazy, nie mówiąc o taborze. Po co więc robić przetarg, jako MEGA ŚCIEMĘ pod dyktando polityków z PO i PSL. No PO CO?
Już odpowiadam: aby urzędnicy depu infry mieli zajęcia przez blisko 4 miesiące, bo napisać takie coś, to jest mnóstwo pracy dla kilku ludzi. Naprawdę. Prawdę mówiąc: współczuję im.
Mnie – obywatelowi Opolszczyzny – wielokrotnie na łamach ogólnopolskich WYCHWALAJĄCEMU działania kolejowe na Opolszczyźnie jest zwyczajnie WSTYD za ten przetarg – za ten zakłamany PIC do sześcianu. Za robotę bez sensu.
Czy tak dobrze poczuli się politycy po profesorskim kompromitującym „usramorządowieniu” i obsadzeniu stołków w dyrekcji? To zobaczymy, jak sobie Panowie poradzicie w zimie (a zima ściemą już nie będzie).
Szkoda że nasz – i nie tylko nasz – kilkuletni lobbing za NORMALNYM przetargiem, w którym szanse mieliby prywatni konkurenci – rozbił się o wsteczną polityczną doktrynę realizowana przez PO, Wacha i Engalhardta (PSL) i zakończył się totalnym BLAMAŻEM przy otwartej kurtynie. Ale to nie nasza decyzja, tylko zarządu UMWO. Pamietajmy o tym. I tłumaczenie się „głupią „reformą” profesorem E. jest w tym przypadku sztuczką z piaskownicy.
Wstyd, obciach i żenada. Czekam na Wasze komentarze (mogą być diametralnie odmienne od mojego – nie obrażę się).
W taki sposób nie zbudujemy NOWEJ jakości kolei – zbudujemy wtórny regionalny polityczny monopol w stylu Pekap bis (jeżeli w ogóle spółka przetrwa, bo w tych strukturach nie ma szans).
I tyle na dzisiaj. Zdania w tej sprawie nie zmienię. A firm przewozowych do protestów zachęcać nie muszę – same przyślą.
Zapomniałem dodać, że wyrażam wielki szacunek dla Anii Ostrowskiej – redaktor strony OKOKO – za tak dokładne i obszerne opracowanie dotyczące treści dokumentów przetargowych – dla potrzeb naszych Czytelników (i Czytelników innych grup, portali, forów).
Nie każdemu by się chciało, nie każdy by potrafił, nie każdy miałby moralną ochotę – szczególnie w sytuacji ogólnego (politycznego) wydźwięku tego przetargu – dyskwalifikującego konkurencję na torach. Mnie by się nie chciało. Za Chiny Ludowe.
A Jej się chciało – dlatego jest WIELKA!!!
Nie zgadzam się z Tobą. Co to znaczy za mało czasu? To oni chcą sobie poradzić na kolei????? Jak już tu mają problemy?
A co w sytuacji, gdy PKP PR będą niewypłacalne (o ile już nie są)? Mogą wtedy przystąpić do przetargu?
Pozdrawiam serdecznie!
PS: przestrzegam przed wiązaniem się na tyle lat z PKP PR. Naprawdę. W woj. śląskim przejechaliśmy się na tym… i jeszcze kilka lat, zanim ten patologiczny monopol się skończy. No chyba, że wcześniej PR-y padną. Co bardzo prawdopodobne. Wszystko padnie. Jak u Kononowicza. Nic nie będzie. A autorom „usramorządowienia”, politykom, profesorom w nagrodę pomniki stawiać… ech. Kończę, bo nie chcę się na koniec dnia zdenerwować.
Myśmy też przestrzegali – ileż to razy, szkoda gadać.
Do „ekspert”. Twój anonimowy nick sugeruje, że się trochę znasz na tych sprawach. Tymczasem to co napisałeś – świadczy że nie masz o tych sprawach zielonego pojęcia.
Proszę, nabierz może trochę wiedzy i doświadczenia w temacie organizacji przewozów kolejowych (baza, pracownicy, dyspozytura, system zarządzania itp.)
A potem pisz, bo się ośmieszasz, niestety…
A propos tego ptrzetargu.
Podane są dane o awaryjności szynobusów ale dla mnie ciekawa byłaby informacja o awaryjność w posczególnych dniach – ile jednego dnia szynobusów na przyklad w zimie można wysłać nau trasę. Z waunków przetargu wynika że udostępnione będą wyłacznie szynobusy ale w chwili obecnej na rezerwie są loki + wagony i dość często muszą być używane. w zasadzie z technicznego punktu widzenia obslugą linii spalinowych może zając się jedynie KD – w przypadku innego przewoźnika i awaryjnośći sprzętu to się skończy KKA. Może się mylę ale awaryjność jest zbyt duża aby sobie poradzić wyłacznie z posiadanym obecnie sprzętem.
PR Opole ma bodaj 4 lub 5 spalinówek SU 42/SM 42, ale nie wiem czy wszystkie sprawne. Plus wagony „Y”. Taka rezerwa będzie (jest) potrzebna – szczególnie zimą – mam nadzieje, że tej zimy składy będa ogrzewane i nie będą odwoływane, a nowy dyrektor nie będzie się tłumaczył tak śmiesznie, jak jego porzednik („nie chciałem przekazywać do UM nieoptymistycznych informacji” – do dziś mam z tego niezły zlew).
My nowym władzom PR dajemy jeszcze ok. półtora miesiąca na ogarnięcie całości; potem nie będzie zbyt lekko – skoro mamy nowy wtórny monopol na życzenie (wymuszenie) polityków – łącznie z Marszałkami, skoro mamy zakłamany pico-przetarg wzmacniający i gruntujący ten wtórny monopol, to niech to będzie DOBRY DLA PASAŻERÓW (!!!) monopol, a nie dla polityków, bo oni pociągami nie jeżdżą.
A my tak.
Tak się kończy słuchanie nakazów polityków. Tak się kończy NIEsłuchanie niezależnych doradców i ekspertów kolejowych (nie mowię o sobie – nie uważam siebie za eksperta; mówię o takich jak Staszek Biega, Krzysiek Rytel, Adrian Furgalski i inni)
Spróbujcie Panowie Marszałkowie zacząć odwoływać jakiekolwiek pociągi – w imię „ratowania” i wyciągania z bagna, w które samiście na własne życzenie wpadli – IGNORUJĄC sto razy nasze ostrzeżenia, argumenty merytoryczne, wszystko:
http://www.rynek-kolejowy.pl/13077/Poci%25B1gi%2BPKP%2BPR%2Bstan%25B1%253F.htm
Że tak będzie, pisaliśmy w oficjalnych pismach ponad rok temu – – pisali do Was eksperci Centrum Zrównoważonego Transportu – przestrzegając wszystkich Marszałków przed wejściem w tę pułapkę… Nie słuchano nikogo – wygrała polityczna doktryna przymusu i uległość regionalnych polityków oraz koalicji.
Czas ponieść za te decyzje konsekwencje – zacznijcie jedynie wycinać jakiekolwiek pociągi.
Słuchacie – to do zarządów UM-ów – jak pieski swoich politycznych „guru” partyjnych, a nie słuchacie obywateli.
I takie są efekty waszych działań, politycznych „szachów” i wtórnego monopolu – zamiast OTWARCIA rynku pasażerskiego.
jeszcze przetarg nie rozstrzygnięty, a już krytyka
nie za wcześnie?
Politycy pociągami jeżdżą – bo po co im byłyby ulgi :)
Tyle tylko, że oni jeżdżą tymi z „nazwami”:)
A tak poważnie to troszkę nie moge zrozumieć postawy władz miast, które są obsługiwane przez kolej. W końcu pociagami poruszją się ich wyborcy i wczesniej czy poźniej wystawią im za to rachunek. Dopłaty do koeli to nie są takie małe pieniądze w skali rocznej więc chyba czas aby te pieniądze przypilnować. Wejście KD na teren wymieniony w przetargu mogłoby usprawnić przewozy ale w tym przypadku i na tych warunkach myslę że jest to kompletnie nierealne. Ciekawi mnie też dlaczego akurat wyznaczono termin aż do 2015 roku. Dłuzsze umowy sa potrzebne ale to jest zdecydowanie za wczesnie. Tymbardziej iż przewoźnik otrzyma sprzęt – z biznesowaego punktu widzenia nic nie ryzykuje. Nie wiadomo też co stanie się za dwa trzy lata z PKP PR – czy widmo bankructwa nie zmusi do likwidacji linii w celu poprawy finansów. Rozumiem że ma sens podpisywanie umów na dłuższe terminy jeżeli istnieje koniecznośc poniesienia kolejnych inwestycji kapitałowych – ale w tym przypadku tak nie jest. Na konie pozostaje jeszcze jedno pytanie- czysto techniczne- czy 103-ki wytrzymają do 2015 roku?
finek
Firmy prywatne jak Arriva, DLA prosiły publicznie, apelowały do Marszłaków: Róbcie przetargi na minimum 6-7 lat, albo na dłużej, ale z terminem wejścia w przewozy najmniej rocznym, bo w krótszym czasie niemożliwe jest DOBRZE przygotować wszystko – łacznie z taborem, bazą i pracownikami. Prosiły, aby teraz zrobić „przejściówkę” na rok 2010, a najdalej NA POCZĄTKU 2010 ogłosić przetarg np. na lata 2011 – 2017. Tak, aby mieli sznase.
Też ich nie słuchano – i to dodatkowa mnie wpienia – bo obłuda polityczna KPI sobie z obywateli i pasażerów. UM-y – w tym Opolski – MOGŁY tak zrobić, ale NIE CHCIAŁY i nie zrobiły.
Bo zwiąchole zastrajkują – jak bał się Kasiura – i co z biedakami dziadami zrobić? A wypieprzyć nierobów na zbity ryj!
Tyle! Wkurzony jestem tą przetargową ściemą. I długo będę!
Bo osobiście też czuję się jak głup, który od kilku lat głosi jakieś konkurencyjne „durnoty nie do przyjęcia” – tymczasem politycy robią sobie jak chcą, uważając nas za idiotów i utrzymując wtórny uwsteczniający monopol na torach. Czego dowodem ten przetarg i jego termin.
Po ostatnich udanych dokonaniach naszego UM spodziewałem się wszystkiego, ale nie takiego kitu na resorach – wystawiającego nas na pośmiewisko, czego echa były już słyszalne w Gdańsku na taragach Trako 2009, gdzie przywołano przykład opolski (jak nie powinno się robić przetragów). Nawet nie postarano się „udawać” dla pozorów wariantowania przetargu na: spalinowe/elektryczne. Nawet nie postarano się, aby udać, że to mega kit.
A dlaczego zakładacie, że jakby przetarg wygrał ktoś inny niż PKP to byłoby lepiej? To są niczym nie poparte domysły. Proszę się nie powoływać na jakieś kujawsko-pomorskie, czy inne regiony bo to nie ma sensu. Na PKP jest wiele do zrobienia, ale czemu skreślacie tego przewoźnika? Bo jest silny?
Nikogo nie skreślam – w komentarzach wypowiadam się prywatnie (w pismach/komunikatach oficjalnych prezentujemy wnioski i opinie komitetu). Może sobie wygrać kto chce: właśnie po to jest konkurencja i po to powinny być organizowane przetargi. Szczególnie przetargi z wariantowaniem linii, relacji lub podziałem na spalinowe/elektryczne.
Nie wymyślaj więc, że kogoś skreślam, bo nigdzie tego nie napisałem. Gorzej, jeśli przetargi robi się w formule – dla siebie samych, czyli bez dania jakiejkolwiek szansy konkurencji. Gorzej jak robi się, bo ustawa nakazuje i ogłasza na dwa miesiące przed wjazdem, osmieszając się przed całą Polską. Nie udawaj że tego nie rozumiesz – to rozumieją najbardziej zaangażowani w picie biurowej herbaty związkowcy (dobrze, jeśli tylko herbaty).
Co do „siły” tego przewoźnika, to wynika ona jedynie z monopolu. Rzeczywiście owa „siła” objawiła się w zamykaniu 5 linii na Opolszczyźnie – (mogło być 6, razem z Podsudecką) bo przecież nie ten przewoźnik ponownie je otwierał (otwierał niektóre, bo inne poszły do piachu), tylko robił to na zamówienie UM.
Nikt tutaj nikogo nie skreśla. Kwestia jest prosta – każdy przetarg, każdy dodatkowy konkurent to presja na monopol i mozliwość obniżenia kosztów. A w koncu to są pieniadze nas wszystkich, które można wykorzystać w inny sposób niz dopłacanie do usług, które trudno często nazwać „oczekiwanymi przez podróznych”. Wejscie innego przewoźnika np KD ma też inne znaczenie – w obecnej chwili ciąglę mówi się o braku rentowności ale w praktyce niewiele się robi w tym kierunku. ciągle tyklo słychać o badaniach czy przywrócić ruch na odcinku Legnica -KK lub połaczyć Wrocław z Nysa/ Głuchołazami lub KK z Kudową. Niestety na gadaniu się ciągle kończy a czas ucieka(mniejsze wpływy z biletów to przecież mniejsza szansa na zgromadzenie funduszy na odtworzenie majątku). Przewożnik ma zapewnić ruch psażerów a nie robić łąskę że pojedzie. to jest chore. w zasadzie gdyby nie zakupy szynobusów przez UW to wiele tras przestyałoby w chwili obecnej istnieć Więc co to za przewoźnik któremu trzeba kupować sprzęt? Niestety ale ten przetarg to nic innego jak próba ratowania obecnego stanu za wszelką cenę i tyle. Rozumiem że każdemu należy dać szansę i wtym przypadku dotychczasowy przewoźnik i tak pewnie obsługiwałby linie – ale konkurencja z pewnością pasażerom nie zaszkodziłaby.
Dobrze żeś to zauważył.
Teraz zobaczymy – przy politycznie ustanowionym WTÓRNYM monopolu – „reaktywację” zarówno Nysa – Kamieniec (Legnica) czy Racławice – Głubczyce.
Już to widzę. I do nas nie miejcie pretensji. Myśmy się od 3 lat domagali NORMALNEGO przetargu, a nie Engelhardt-owego kitu.
Może za słabo lobbowaliśmy za NORMALNYM przetargiem? Może nie mamy siły przebicia, którą mają politycy? Być może. Ale przynajmniej usilnie i wielokrotnie próbowaliśmy – co raz rozbijając się o ścianę PRYWATY partii politycznych oraz pekapowskich kacyków, ratujących kolejową strukturę peerelu.
Jak ktoś ma lepszą i większą moc – niech próbuje – życzę powodzenia.
Guzik będzie, a nie reaktywacje. Trafia mnie, gdy patrzę, jak pewna formacja POlityczna zarzyna kolej w Polsce.
Co do monopolu. Powiem jedno. Kilka lat temu spółka PKP PR postanowiła zlikwidować pociągi na linii Żywiec-Sucha. Wówczas pojawił się prywatny operator ze Szczakowej, który chciał przejąć przewozy na przedmiotowej linii. Założenia były powalające: szynobusy, tak dwugodzinny na odcinku Żywiec-Sucha i godzinny na odcinku Jeleśnia-Żywiec, integracja z PKS Bielsko i budowa nowego przystanku w Żywcu. I wtedy „Pakap” nagle -aby udupić konkurencję- wycofał się z planów likwidacji tej linii.
Efekty tego monopolu? Dzisiaj linia ledwo zipie, dobijana KKA i kretyńskim rozkładem jazdy. Od 13 grudnia kolejna para pociągów dostanie literkę D, w C pozostaną 2 pary pasujące li tylko kolejarzom, a od lutego -informacje mam z kilku źródeł- 2 pary do piachu… a w czerwcu reszta do piachu. Po czym całość wysadzić, zaorać. I jeszcze coś: busiarnia na tym terenie kwitnie!
Tak się kończy każdy monopol bez wyjątku. Tylko konkurencja i przetargi mogą to uzdrowić! Plus solidne trzęsienie ziemi w UM-ach!
No to kolejny kwiatek do ogródka:
http://www.rynek-kolejowy.pl/13113/MI%2Bnie%2Bchce%2Bumorzenia%2Bd%25B3ug%25F3w%2BPKP%2BPR.htm
Panowie Politycy
Róbcie dalej kiciorskie 6 letnie przetargi i słuchajcie swoich politycznych „guru” – gorszych niż w najciemniejszych sektach. I zobaczymy, ile pociągów wyjedzie na tory w grudniu.
Zobaczymy kto miał rację – OD 3 LAT DOMAGAJĄC SIĘ PRZETARGÓW dla wszystkich, a nie 6 letniego kitu pod własny monopol.
Za głupów nas macie, głoszących jakieś „herezje” przeciwko świętym związkom pekapiarskim, to być może niedługo Was też taka opinia dosięgnie.
I tym razem nie tylko nasza.
Teraz dopiero się burzycie??? Trzeba było wtedy, kiedyśmy ostrzegali że w TEJ STRUKTURZE oraz w TAKIEJ formie „usramorządowienia” nie ma żadnych szans.
W przetargu nie ma słowa o odcinku Nysa-Kamieniec – przypominamy o jej istnieniu naszym władzom: http://kolejpodsudecka.pl/portal/aktualnosci/109/List_otwarty
Wiecie.
Zwłasza Robert. Dojezdżam koleją codzinnie do pracy. Tak Czytam te wszystkie opinie i hmmm. Bardzo ciesze sie że istnieje taka strona jak ta. Szkoda tylko ze dominatorem jej jest Robert. Dzieki jego wypowiedziom, tonie w jakim pisze, te wszystkie płytkie przykłady bardzo zaniżają notowania umieszczanych wypowiedzi. Robercie posłuchaj mojej rady. Nie chce wdawać sie w polemike bo wiem ze nie ma ona sensu – zresztą nie warto. Pomyśl może – by troszkę te kolej opolską, wladze regionu pochwalić. Przecież patrzcie Państwo te biedne urzednicy naprawdę chcą coś dobrego zrobić w tej polskiej , opolskiej kolei. Co z tego ze przetarg taki, śmaki, czy wcześnie czy późno. ważne ze jest. Przeciez pewnie Nie wiesz ze nawet gdyby chciano można, by przetarg ten ogłoscić tradycjnie jak dotychczas czyli z wolnej reki. Urzednicy nieźle sie wiją by zrozumiec ten gąszcz przepisów, którego nie rozumieja nawet ci co je w warszawce piszą. Mówię choćby o niedozwolonej pomocu publiczej (Dyrektywa UE 1370). Jak dla mnie to jesli chodzi o urzedników opolskich to ogromny SZACUN. Wiem Panowie Urzednicy że jest cieżko ale dziekuje Wam za linie Kluczbork – Opole i jej rozwój. Dodam tez ze kibicuję Waszemu pracownikowi, który cichy i sromny mam nadzieje coś zwojuje w Zakładzie Opolskim. Ps Szkoda ze jest tylko zastepcą. A was Panowie i Panie z OKOKO proszę o troszkę wiecej obiektywizmu i zarazem kryrykę bo jest ona motorem rozwoju. Ale krytyke a nie obrażanie. Mysle ze jesli ktoś z tych wielkich ludzi to czasem czyta to naprawdę szlak go trafia. I co dziwne dalej pracują wytrwale. I troszkę wdzięczności dla skarbów jakie mamy w opolu. Nie mam tu na mysli polityków ale tych tam upartych i cierpliwych „żuków” w departamencie kolejowum w urzedzie a głownie panu choraczukowi i brzakale. Mozna by pisac. Popatrzcie tylko na inne województwa. Zobaczycie ze opolska kolej za niedługo bedzie dumą województwa czego wam i sobie życze. Cierpliwości jedynie nam jeszcze trzeba.