Coraz bliżej połączenia wąskotorowego Osoblaha-Racławice Śląskie « OKOKO

Kolej podsudecka, 30 maja 2009

Unikalne przedsięwzięcie na skalę Europy, czyli połączenie wąskotorowe Osoblaha-Racławice było tematem audycji Radia Opole, której mogliśmy wysłuchać w ostatni piątek. Byłby to unikalny polsko-czeski produkt turystyczny, wyróżnik tej okolicy. W audycji wypowiadali się Jaromir Foltyn (czeski pomysłodawca), Stanisław Stadnicki (miłośnik kolei z Racławic i propagator tej inicjatywy po stronie polskiej), Radosław Roszkowski (Starosta Powiatu Prudnickiego, a zarazem Prezes Euroregionu Pradziad). Być może pierwszy pociąg nową trasę pokona już za trzy lata.

Nie da się ukryć, że pomysł przedłużenia czeskiej wąskotorówki z Osoblahy do Racławic będzie turystycznym hitem na skalę Europy. Prace ruszyły pełną parą już po wejściu Polski i Czech do Unii Europejskiej. Rozpoczęło się od zakupu taboru i rozwoju czeskiego stowarzyszenia prowadzącego takie przewozy po drugiej stronie granicy. Teraz planuje się wytyczenie linii od Osoblahy do granicy państwowej i dalej do Racławic Śląskich. Od granicy wąskotorówka będzie biegła wewnątrz linii kolejowej Głubczyce-Racławice. Tym samym zaoszczędzone zostaną potężne pieniądze, ponieważ nie trzeba będzie budować nowych nasypów i mostów, a pociąg przejedzie przez niesamowity potężny jednoprzęsłowy most w Racławicach. Nie jest wykluczone, że trasa tej kolejki po polskiej stronie zostanie sztucznie przedłużona, by zahaczyć o inne ciekawe miejscowości. Czesi planują nie tylko organizować przewozy wąskotorowe do Racławic, ale i od Racławic do Głubczyc przejazdy retro torem normalnym.

Posłuchajcie audycji Radia Opole, która została wyemitowana w ostatni piątek. Dowiecie się kto buduje linię, prowadzi przewozy i jak ta inicjatywa jest popierana po polskiej stronie. Optymistyczny wariant zakłada, że już za trzy lata nową trasą przejadą pierwsze pociągi prowadzone lokomotywami parowymi.

Całość artykułu (oraz nagranie z Radia Opole i zdjęcia) – na stronie Kolej podsudecka.

Stanisław Stadnicki

Źródło: Kolej podsudecka