PAP, 10 lipca 2008
Blisko 2 mld 800 mln zł przeznaczy w latach 2008-2012 na remont linii kolejowych na terenie woj. dolnośląskiego i opolskiego wrocławski oddział PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) S.A.
Jedną z najważniejszych inwestycji będzie modernizacja linii E 30 na odcinku od granicy polsko-niemieckiej przez Zgorzelec, Legnicę i Wrocław do Opola. Obecnie pociągi osobowe jeżdżą na tej trasie z prędkością 60-120 km/h, a towarowe do 70 km/h. Po modernizacji mają być to odpowiednio prędkości: 160 km/h i 120 km/h.
Jak powiedział w czwartek na konferencji pasowej naczelny dyrektor oddziału regionalnego PKP PLK S.A. Jerzy Dul, modernizacja linii E 30 ma na celu m.in. przystosowanie infrastruktury do potrzeb osób niepełnosprawnych, ograniczanie hałasu, zmniejszenie zużycia energii, zwiększenie przepustowości linii i ochronę zwierząt.
W ramach inwestycji PKP PLK S.A. zmodernizowany będzie wybudowany w latach 1844-46 wiadukt w Bolesławcu. Składający się z 35 przęseł obiekt ma 490 m długości i do 26 m wysokości. Prace na moście kolejowym mają się zakończyć w drugiej połowie 2010 r.
Wrocławskie PKP PLK planuje także modernizację linii E 59, łączącej stolicę województwa z Poznaniem. Prace na 58-kilometrowym odcinku z Wrocławia do Rawicza, czyli do granicy województw, mają się zakończyć w 2011 r. Dzięki temu czas podróży pociągiem z Wrocławia do Poznania ma się skrócić z około 2 godzin do ok. 70 min.
Ponadto wyremontowane mają być także m.in. linia CE 59 na odcinku Wrocław – Rudna Gwizdanów, dalej prowadząca do Szczecina, a także linia 274 Wrocław-Wałbrzych-Jelenia Góra, którą transportowane są m.in. kruszywa z dolnośląskich kopalni.
W ramach inwestycji wrocławski oddział PKP PLK S.A. przeznaczy prawie 122 mln zł na przygotowania do EURO 2012. Przewidziano w tym m.in. modernizację dworca głównego we Wrocławiu, budowę przystanku kolejowego w rejonie planowanego nowego stadionu oraz modernizację stacji kolejowych w obrębie aglomeracji wrocławskiej.
Na Dolnym Śląsku jest w sumie ponad 2,5 tys. km linii kolejowych. Ich gęstość wynosi prawie 10 km na 100 km kw., co plasuje region na drugim miejscu w Polsce pod tym względem, za województwem śląskim. W latach 2004-2008 na modernizację linii kolejowych wrocławski oddział PKP PLK przeznaczył ok. 1,5 mld zł.
md
Źródło: PAP (za Onet.pl)
*
Gazeta Wyborcza – Wrocław, 11 lipca 2008
Koleją dojedziemy szybciej niż autostradą
Tylko 35 minut ma trwać podróż koleją z Wrocławia do Opola. Dużo szybciej dojedziemy też do Poznania, Legnicy i Jeleniej Góry, ale dopiero w latach 2010-12.
Do 2012 roku PKP zamierza zakończyć modernizację najważniejszych linii kolejowych wokół Wrocławia. Modernizacja trasy E30 od granicy państwa przez Zgorzelec i Wrocław do Opola – kosztuje ok. 2,83 mld zł.
Odnawiane są tu nie tylko tory kolejowe, ale także stacje, np. w Oławie, Środzie Śląskiej, Węglińcu i Zgorzelcu. Dziś na tej trasie pociągi jeżdżą z maksymalną prędkością 120 km/h, po zakończeniu prac
będą mogły się rozpędzić nawet do 160 km/h. Droga z Wrocławia do Opola zajmie tylko 35 minut, z Legnicy do Wrocławia – pół godziny.
Również na linii kolejowej z Wrocławia do Poznania do 2012 roku tory kolejowe do granicy województwa dolnośląskiego mają być tak zmodernizowane, by można było po nich jeździć z prędkością 160 km/h. Po
następnych unowocześnieniach prędkość wzrośnie do 200 km/h. Skróci to czas przejazdu z Wrocławia do Poznania z dwóch godzin do siedemdziesięciu minut.
Trasa z Wrocławia przez Wałbrzych do Jeleniej Góry ma być wyremontowana do końca tego roku.
Kolej planuje również kilka inwestycji związanych z organizacją piłkarskich mistrzostw Europy Euro 2012. Potrzeba na nie 122 mln zł, ale jeszcze nie udało się zgromadzić całej kwoty. W planach jest modernizacja dworca głównego, budowa przystanku kolejowego w pobliżu nowego stadionu, budowa linii kolejowej Wrocław Żerniki-lotnisko i przebudowa stacji kolejowych w obrębie aglomeracji wrocławskiej.
Kolejarze chcą, by te prace zakończyły się w 2011 roku.
Dawid Zielkowski
Źródło: Gazeta Wyborcza – Wrocław
*
Bardzo podobny artykuł czytaliśmy w NTO przed remontem lini Opole – Wrocław. Pociągi miały jeździć ponad 30 minut. I co? Nie jeżdża…
Drogie Dzieci
Dziś – zamiast Dobranocki – proponujemy Wam serial pt. :”Bajki PLK na dobranoc”. Są bardzo ciekawe. Np. niegdyś PLK opowiadała prasie bajkę o czasie jazdy z Wrocławia do Opola jako 40 minut lub 38 minut. Obecnie opowiadają już bajkę nowocześniejszą – o 35 minutach. Po modernizacji niemal całej linii najszybszy pociąg (IC bez postojów) obecnie jedzie na tej linii 49 minut. Nawet odcinkami 160 km/h, co przez wiele lat obiecywaną bajką było.
W 2003 roku – drogie dzieci – na zaproszenie PLK jechałem pociągiem, sepcjalnym z Opola do Brzegu i mieliśmy pyszną fetę dygnitarzy w Lewinie Brzeskim z okazji otwarcia tamtejszego nowego dworca. Wtedy PLK zabajkowało (lub zabajczyło) że modernizacja bratniej stacji Brzeg zacznie się w… 2004 roku. Uwierzyłem PLK w te bajki i tak napisałem na pierwszej stronie gazety powiatowej „Kurier Brzeski”, którą teraz mam przed sobą.
Ma zacząć się owa modenizacja najprędzej w roku 2009… A czy zacznie się???
Drogie dzieci, o tym dowiecie się w następnym odcinku z cyklu „Bajki PLK”. Zapraszamy!
Pierdoły jak zwykle!!! Co oni nie zrobią, co oni nie planują, co nie zmodernizują…Boże – zabierać się do robotty a nie paplać tylko!!!!