NTO, 6 marca 2008

W połowie roku powinna ruszyć przebudowa stacji PKP. Dworzec, perony i wiadukty na dwa lata zamienią się w wielki plac budowy.

W tym czasie będzie musiał przebudować podłoże torowisk, odwodnienia, trakcję, wymienić wszystkie urządzenia do sterowania ruchem, a nawet wyremontować wiadukty sąsiadujące ze stacją kolejową.

– Dla nas najważniejsze jest to, żeby na peronach pojawiły się elektroniczne tablice z czasem odjazdów pociągów, a w tunelu i na zewnątrz przestała cieknąć woda z sufitu – mówi Wojciech Telecki, który wczoraj czekał na spóźniony pociąg do Opola.
To największe widoczne mankamenty na stacji, o których pasażerowie będą mogli zapomnieć w 2010 roku.

– Wiaty nad peronami zostaną stare, ale będą gruntownie odnowione – zapewnia Mirosław Siemieniec, rzecznik regionalnego oddziału Polskich Linii Kolejowych we Wrocławiu. – Na peronach pojawią się elektroniczne wyświetlacze z godzinami odjazdów pociągów.

Siemieniec wymienia też dziesiątki innych rzeczy, które zmienią się po remoncie. Najważniejsze dla pasażerów to: stojaki na rowery, pochylnia przed dworcem i windy przyporęczowe umożliwiające osobom na wózkach pokonanie tunelu pod peronami, a także toaleta przystosowana dla niepełnosprawnych.

Z kolei mieszkańcy sąsiadujących z linią kolejową bloków ucieszą się z ekranów akustycznych, ograniczających hałas.

Koszt przebudowy będzie znany dopiero po rozstrzygnięciu przetargu, ale dziś można szacować, że osiągnie około 80 mln złotych.

Dzięki modernizacji pociągi InterCity będą mogły przemknąć przez stację w Brzegu z prędkością 100 kilometrów na godzinę, a poza stacją nawet 160 km/h.
Co ciekawe, po przebudowie ruch pociągów będzie sterowany z Opola za pomocą nowoczesnego systemu komputerowego. Z peronu zniknie natomiast charakterystyczna budka, w której kiedyś pracował dyżurny ruchu.

– A tego akurat szkoda, bo to idealne miejsce na jakiś kiosk – komentuje Telecki.
Przy okazji zostanie usunięty jeszcze jeden element stacji, o którym jednak mało kto wiedział. Okazuje się bowiem, że obok przejścia podziemnego dla pasażerów istnieje również tunel towarowy, który od kilkudziesięciu lat jest już nieużywany.

Jarosław Staśkiewicz

Źródło: NTO

Wybrane materiały dot. przebudowy stacji:

Informacja o przetargu (Przebudowa linii kolejowej E30 na odcinku Opole-Wrocław-Legnica. Przebudowa stacji Brzeg)

Źródło: PLK PKP