Głównym tematem kończącego się właśnie II spotkania Konwentu Marszałków Województw na Opolszczyźnie (w sferze kolejowej) była sytuacja finansowa oraz przyszłość spółki Przewozy Regionalne. Co o Konwencie powiedziano/napisano na stronie Urzędu Marszałkowskiego i w mediach?
Ze strony UMWO
konwent.opolskie.pl, 21 stycznia 2010
Infrastrukturą mogą zajmować się tylko optymiści
Już na konferencji prasowej poprzedzającej Konwent Marszałków Minister Infrastruktury Cezary Grabarczyk powiedział, że gwarancją sukcesu w sferze rozwoju infrastruktury jest to, że będą zajmować się nią optymiści. Ten optymizm pozwolił zamienić Polskę w ostatnich latach w wielki plac budowy. Ale optymizm powinien także towarzyszyć rozwojowi infrastruktury kolejowej. I dziś są już pierwsze symptomy, które pozwalają z nieco większym optymizmem spoglądać na rozwój przewozów regionalnych. Minister zapewniał, że rząd chce się wywiązać z zapisów porozumienia w sprawie powstania Samorządowej Spółki Przewozy Regionalne.
Minister Grabarczyk mówił zatem o Funduszu Kolejowym i poszukiwaniach możliwości zasilenia spółki Przewozy Regionalne pieniędzmi z tego Funduszu. Trzeba znaleźć formułę, która pozwoli na bezpieczny transfer tych pieniędzy do spółki. Kolejnym źródłem pokrycia deficytu spółki będzie w tym roku także zwiększenie dochodów z podatków CIT.
Jak mówił wiceminister infrastruktury Juliusz Engelhardt, jest szansa, że wreszcie w tym roku przekazany zostanie do spółki aport w postaci nieruchomości PKP.
Marszałek Józef Sebesta wyraził zadowolenie, że przekazane przez ministra informacje i deklaracje przybliżają znalezienie rozwiązania problemów spółki Przewozy Regionalne. W ciągu dwóch tygodni ma odbyć się kolejne spotkanie „zespołu kolejowego”, niedługo walne zgromadzenie spółki. – Mam nadzieję, że będzie to czas dla osiągnięcia porozumienia – zakończył marszałek Sebesta.
Źródło: UMWO
Kolejowe przewozy regionalne
Sytuacja finansowa i perspektywy działania spółki Przewozy Regionalne rozpoczęła kolejną część Konwentu. Dziś spółka ma 42,6% udziałów w przewozach pasażerów w całym kraju – to istotny udział w rynku.
Małgorzata Kuczewska-Łaska, członek zarządu spółki przypomniała proces usamorządowienia kolei. Zwróciła uwagę na rok 2009, kiedy to po przekazaniu przewozów międzywojewódzkich do PKP Intercity spadła efektywność przewozów, spadły przychody spółki, zwiększyło się też jej zadłużenie. Dzięki rekompensacie z Ministerstwa Infrastruktury podczas 2009 roku obniżały się jednak zobowiązania spółki wobec kontrahentów.
Spółka szuka źródeł pokrycia zadłużenia – dziś brak możliwości przekazania spółce 200 mln zł z Funduszu Kolejowego – wydaje się, że sposobem na to może być sprzedaż taboru samorządom.
Jeśli chodzi o perspektywy na rok 2010, to spółka przygotowała program restrukturyzacyjny. To m.in. rozszerzenie zakresu kompetencji jednostek terytorialnych (oddziałów), reorganizacja produktowa (nowy produkt – przewozy Interregio) i restrukturyzacja sieci dystrybucji czy redukcja zatrudnienia.
To nie wszystkie problemy spółki. Do tej pory tylko kilka województw podpisało umowy roczne na realizacje przewozów regionalnych – w wielu trwają jeszcze negocjacje. Kontrowersje – zwłaszcza wśród pasażerów – wzbudzają pociągi Interregio. To nowy produkt spółki, jednak w opinii wielu pasażerów niezbyt udany. Podczas dyskusji zwracano uwagę na problemy w dotrzymaniu warunków oferty przez spółkę, zwłaszcza w ostatnich dniach, w trudnych warunkach pogodowych. Marszałkowie dopytywali także o szczegóły programu restrukturyzacyjnego.
Podczas Konwentu została podpisana roczna umowa na realizację kolejowych przewozów pasażerskich na terenie województwa opolskiego. Umowa opiewa na kwotę około 37 mln zł, będzie obowiązywała do 11 grudnia tego roku, a jej integralną częścią jest rozkład jazdy pociągów. Umowę podpisali – w imieniu samorządu województwa marszałek Józef Sebesta i członek Zarządu Województwa Andrzej Kasiura, w imieniu spółki – członek jej zarządu Małgorzata Kuczewska-Łaska.
Źródło: UMWO
Z mediów
Radio Opole: Różne wizje spółki Przewozy Regionalne
Razem czy osobno? – to pytanie coraz częściej pojawia się w związku z funkcjonowaniem spółki Przewozy Regionalne. Ta kwestia będzie omawiana podczas dzisiejszego (22.01) Konwentu Marszałków w Głuchołazach.
Kością niezgody jest to, że niektórzy płacą za innych – mówi marszałek województwa wielkopolskiego. Marek Woźniak skrytykował też funkcjonowanie przewozów Interregio.
Co o pociągach interREGIO mówi Andrzej Kasiura?
Czytaj (i słuchaj) całość w Radiu Opole
Radio Merkury: Konwent marszałków o wynikach spółek
Rząd pomoże kolejowej spółce Przewozy Regionalne. Takie zapewnienie usłyszeli dziś od ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka marszałkowie województw. Zdaniem wicemarszałka Wielkopolski Wojciecha Jankowiaka – to dobra wiadomość. „Spółka wreszcie dostanie zastrzyk gotówki” – powiedział Radiu Merkury. Konwent Marszałków RP trwa w Głuchołazach.
Czytaj całość w Radiu Merkury (+ dyskusja na pl.misc.kolej)
Radio Opole: Pieniądze na unowocześnienie taboru kolejowego
Musimy wzmocnić Przewozy Regionalne – mówił na Konwencie Marszałków w Nysie minister gospodarki Cezary Grabarczyk. Nigdy jeszcze w swojej historii spółka nie dostała tak dużego zastrzyku finansowego.
„Kontrowersje – zwłaszcza wśród pasażerów – wzbudzają pociągi Interregio. To nowy produkt spółki, jednak w opinii wielu pasażerów niezbyt udany.”
Kto w UMWO i po co wypuścił taki durny i idiotyczny tekst? W ten sposób to można napisać o wszystkim…
Widać jak Wielkopolsce nie w smak co robi obecny zarząd PR-ów. Duch Kriegera ciągle w powietrzu i to co wygaduje marszałek wielkopolski to po prostu nonsens. ‚Ubytki taboru i ludzi, drużyn konduktorskich’ – przecież gdyby nie IR to ludzi trzeba by wywalić z roboty. Ehhh widać, że idą wybory i trzeba pokazać narodowi, że jesteśmy tacy zafrasowani i przejęci pasażerami, że zrobimy im nową spółkę, z lepszymi pociągami a tych ludzi o których mówił marszałek wielkopolski po prostu się wywali z roboty – czyż nie mam racji? Bo przecież nie przyjmą większości do Kolei Wielkopolskich a zostawi się ich w PR-ach dalej je krytykując, że są nieefektywne.
@K. Kuś: To i tak bardzo wyważona opinia. Dopiero teraz zaczyna się poprawiać, ale to co prezentowało sobą IR przez minione dwa miesiące to był skandal, a nie oferta przewozowa.
@K. Kuś
Tekst durny i idiotyczny? I kto za tym stoi?
Ktokolwiek, p. Krzysztofie …
Moja żona i pasażerowie Interregio przyjeżdżającego do Katowic z Opola o 18.13 mogą się pod tym podpisać bez żadnych wątpliwości.
Wiem, na zewnątrz było zimno, -12 C. Ale w środku mogło jednakże być trochę cieplej niż 1-2 C powyżej zera … A szyby, całe pokryte szronem, jednak mogły być trochę bardziej szczelne … Koszmar.
Proszę tych ludzi zapytać, dlaczego Interregio „w opinii wielu pasażerów” to niezbyt udany produkt …
Wiem, PKP IC też nie jest święte, potrafi puścić złom na trasę. Ale akurat rano w drugą stronę jechał TLK do Kołobrzega – czysty i cieplutki. Choć na zewnątrz było -18 C.
A PR w przypadku tego Interregio dało jednak plamę i „w opinii wielu pasażerów” to niezbyt udany produkt … Niestety. Takie składy nie mogą jeździć na międzyregionalnych trasach.
Panie Adamie: nie kwestionuję absolutnie tego, co Pan tutaj napisał. Mam nadzieję, że wysłał Pan skargę do PR?
Panie Krzysztofie,
nie, nie wysłałem … Za dużo już tej zimy zostało napisane na temat zimnych i spóźnionych pociągów. No i chyba PR wie, co puszcza w tak długie trasy …
Swoją drogą, to dawniej w EZT to zimą raczej było zbyt gorąco niż zimno. Takie moje doświadczenia, no ale czasy się zmieniają …
Pozdrawiam