Głównym tematem kończącego się właśnie II spotkania Konwentu Marszałków Województw na Opolszczyźnie (w sferze kolejowej) była sytuacja finansowa oraz przyszłość spółki Przewozy Regionalne. Co o Konwencie powiedziano/napisano na stronie Urzędu Marszałkowskiego i w mediach?

Ze strony UMWO

konwent.opolskie.pl, 21 stycznia 2010

Infrastrukturą mogą zajmować się tylko optymiści

Już na konferencji prasowej poprzedzającej Konwent Marszałków Minister Infrastruktury Cezary Grabarczyk powiedział, że gwarancją sukcesu w sferze rozwoju infrastruktury jest to, że będą zajmować się nią optymiści. Ten optymizm pozwolił zamienić Polskę w ostatnich latach w wielki plac budowy. Ale optymizm powinien także towarzyszyć rozwojowi infrastruktury kolejowej. I dziś są już pierwsze symptomy, które pozwalają z nieco większym optymizmem spoglądać na rozwój przewozów regionalnych. Minister zapewniał, że rząd chce się wywiązać z zapisów porozumienia w sprawie powstania Samorządowej Spółki Przewozy Regionalne.

Minister Grabarczyk mówił zatem o Funduszu Kolejowym i poszukiwaniach możliwości zasilenia spółki Przewozy Regionalne pieniędzmi z tego Funduszu. Trzeba znaleźć formułę, która pozwoli na bezpieczny transfer tych pieniędzy do spółki. Kolejnym źródłem pokrycia deficytu spółki będzie w tym roku także zwiększenie dochodów z podatków CIT.
Jak mówił wiceminister infrastruktury Juliusz Engelhardt, jest szansa, że wreszcie w tym roku przekazany zostanie do spółki aport w postaci nieruchomości PKP.

Marszałek Józef Sebesta wyraził zadowolenie, że przekazane przez ministra informacje i deklaracje przybliżają znalezienie rozwiązania problemów spółki Przewozy Regionalne. W ciągu dwóch tygodni ma odbyć się kolejne spotkanie „zespołu kolejowego”, niedługo walne zgromadzenie spółki. – Mam nadzieję, że będzie to czas dla osiągnięcia porozumienia – zakończył marszałek Sebesta.

Źródło: UMWO

Kolejowe przewozy regionalne

Sytuacja finansowa i perspektywy działania spółki Przewozy Regionalne rozpoczęła kolejną część Konwentu. Dziś spółka ma 42,6% udziałów w przewozach pasażerów w całym kraju – to istotny udział w rynku.

Małgorzata Kuczewska-Łaska, członek zarządu spółki przypomniała proces usamorządowienia kolei. Zwróciła uwagę na rok 2009, kiedy to po przekazaniu przewozów międzywojewódzkich do PKP Intercity spadła efektywność przewozów, spadły przychody spółki, zwiększyło się też jej zadłużenie. Dzięki rekompensacie z Ministerstwa Infrastruktury podczas 2009 roku obniżały się jednak zobowiązania spółki wobec kontrahentów.

Spółka szuka źródeł pokrycia zadłużenia – dziś brak możliwości przekazania spółce 200 mln zł z Funduszu Kolejowego – wydaje się, że sposobem na to może być sprzedaż taboru samorządom.

Jeśli chodzi o perspektywy na rok 2010, to spółka przygotowała program restrukturyzacyjny. To m.in. rozszerzenie zakresu kompetencji jednostek terytorialnych (oddziałów), reorganizacja produktowa (nowy produkt – przewozy Interregio) i restrukturyzacja sieci dystrybucji czy redukcja zatrudnienia.

To nie wszystkie problemy spółki. Do tej pory tylko kilka województw podpisało umowy roczne na realizacje przewozów regionalnych – w wielu trwają jeszcze negocjacje. Kontrowersje – zwłaszcza wśród pasażerów – wzbudzają pociągi Interregio. To nowy produkt spółki, jednak w opinii wielu pasażerów niezbyt udany. Podczas dyskusji zwracano uwagę na problemy w dotrzymaniu warunków oferty przez spółkę, zwłaszcza w ostatnich dniach, w trudnych warunkach pogodowych. Marszałkowie dopytywali także o szczegóły programu restrukturyzacyjnego.

Podczas Konwentu została podpisana roczna umowa na realizację kolejowych przewozów pasażerskich na terenie województwa opolskiego. Umowa opiewa na kwotę około 37 mln zł, będzie obowiązywała do 11 grudnia tego roku, a jej integralną częścią jest rozkład jazdy pociągów. Umowę podpisali – w imieniu samorządu województwa marszałek Józef Sebesta i członek Zarządu Województwa Andrzej Kasiura, w imieniu spółki – członek jej zarządu Małgorzata Kuczewska-Łaska.

Źródło: UMWO

Z mediów

Radio Opole: Różne wizje spółki Przewozy Regionalne

Razem czy osobno? – to pytanie coraz częściej pojawia się w związku z funkcjonowaniem spółki Przewozy Regionalne. Ta kwestia będzie omawiana podczas dzisiejszego (22.01) Konwentu Marszałków w Głuchołazach.

Kością niezgody jest to, że niektórzy płacą za innych – mówi marszałek województwa wielkopolskiego. Marek Woźniak skrytykował też funkcjonowanie przewozów Interregio.

Co o pociągach interREGIO mówi Andrzej Kasiura?

Czytaj (i słuchaj) całość w Radiu Opole

Radio Merkury: Konwent marszałków o wynikach spółek

Rząd pomoże kolejowej spółce Przewozy Regionalne. Takie zapewnienie usłyszeli dziś od ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka marszałkowie województw. Zdaniem wicemarszałka Wielkopolski Wojciecha Jankowiaka – to dobra wiadomość. „Spółka wreszcie dostanie zastrzyk gotówki” – powiedział Radiu Merkury. Konwent Marszałków RP trwa w Głuchołazach.

Czytaj całość w Radiu Merkury (+ dyskusja na pl.misc.kolej)

Radio Opole: Pieniądze na unowocześnienie taboru kolejowego

Musimy wzmocnić Przewozy Regionalne – mówił na Konwencie Marszałków w Nysie minister gospodarki Cezary Grabarczyk. Nigdy jeszcze w swojej historii spółka nie dostała tak dużego zastrzyku finansowego.

Czytaj (i słuchaj) całość w Radiu Opole