Przewozy Regionalne, 1 czerwca 2010

Większość z ponad 3100 pociągów Przewozów Regionalnych to dawne połączenia osobowe obsługujące głównie lokalne relacje [REGIO – red. okoko]. Prawie 100 pociągów to interREGIO jeżdżące na trasach dalekobieżnych, o konkurencyjnych cenach i czasach przejazdu. 1 czerwca wystartowały cztery pociągi nowej kategorii REGIOekspres, które wyróżnia nowoczesny tabor. Wagony zostały zmodernizowane nie tylko pod względem wyglądu zewnętrznego i wewnętrznego, ale też w kontekście zastosowania wielu interesujących rozwiązań technicznych i udogodnień dla pasażerów.

1 czerwca REGIOekspresy pojawiły się na trasach:

  • Rzeszów-Kraków-Warszawa (Re Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy)
  • oraz Szczecin-Poznań-Warszawa (Re Mewa).

Pozostały dotychczasowe konkurencyjne czasy przejazdu (5-6 godzin) oraz atrakcyjne ceny (analogicznie: 44-46 zł za bilet normalny), bowiem w pociągach REGIOekspres obowiązuje taryfa interREGIO. Od lipca, za 2-złotową opłatą, będzie w nich można zarezerwować miejsce. Ich głównym atutem są klimatyzowane i monitorowane wagony bezprzedziałowe (niektóre z podziałem na klasę 1 i 2).

Zobacz nowy schemat przedstawiający trasy pociągów RE i IR

Przy fotelach znajdują się gniazdka 230 V umożliwiające zasilanie laptopa. Komputery przenośne mogą łączyć się z internetem, gdyż wagony są wyposażone w system bezprzewodowy typu Wi-Fi. Podróżny ma do dyspozycji indywidualny stolik, rozkładany z tyłu poprzedniego fotela, z bezpiecznym mocowaniem naczyń. Rozkładane są również poręcze foteli, dzięki czemu pasażer sam może zdecydować o ich położeniu.

W wagonach zastosowano nowy typ półek, które poza podstawową funkcją miejsca na bagaż, są wyposażone w elektroniczne wyświetlacze systemu rezerwacji miejsc zdalnie sterowane z komputera pokładowego. W części wagonu oznaczonej jako 1 klasa, w konstrukcji półek umieszczono punktowe lampy umożliwiające podróżnemu oświetlenie książki lub gazety, co poprawia komfort osób słabo widzących. Z myślą o tej grupie klientów, zgodnie z nowoczesnymi standardami, strefę poruszania się między fotelami w całym wagonie dodatkowo oznaczono liniami w żółtym jaskrawym kolorze.

Zarówno drzwi wejściowe do wagonu, jak i drzwi z przedsionka do przedziału są wyposażone w napęd pneumatyczno – elektryczny, dzięki czemu są otwierane przyciskiem. To rozwiązanie przyjazne dla osób o mniejszej sprawności fizycznej, m.in. dla osób starszych, niepełnosprawnych, czy kobiet. Drzwi wyposażone są w elektroniczny wyświetlacz informacji pozwalających podróżnemu upewnić się, czy wsiada do odpowiedniego pociągu, a nawet wagonu (kategoria, numer, relacja i nazwa pociągu, numer wagonu, trasa przejazdu, godzina odjazdu).

Wewnątrz wagonu znajdują się po cztery ekrany ciekłokrystaliczne umieszczone pod sufitem na krańcach i na środku wagonu – tak, by zapewnić wszystkim pasażerom możliwość dokładnego obserwowania informacji o pociągu, w tym aktualnej prędkości i najbliższej stacji, a także reklam lub filmów.

Niektóre wagony są przystosowane do przewozu rowerów, nart lub większego bagażu. Umożliwiają to odpowiednio zamocowane haki, stojaki i półki bagażowe, a także duże przestrzenie w tej części wagonu zapewniające wygodne manewrowanie sprzętem i ich bezpieczne rozmieszczenie.

W wagonach są miejsca specjalnie przeznaczone dla osób podróżujących na wózkach inwalidzkich, umożliwiające ich stabilny i bezpieczny przejazd. Także z myślą o łatwym dostępie dla niepełnosprawnych zbudowana jest kabina sanitarna WC.

Źródło: Przewozy Regionalne