Aktualizacja: 31 lipca 2010
Uwaga: 30 lipca bilet fioletowy wraca znów na trasę Warszawa-Kraków (i odwrotnie) przez CMK. Więcej informacji.
21 czerwca 2010 r. zmieniają się warunki korzystania z oferty Bilet fioletowy. Co nowego? Po pierwsze oferta znika z trasy Warszawa-Kraków (przez Centralną Magistralę Kolejową). Zostaje więc tylko na trasie Wrocław-Przemyśl. Po drugie – zmieniają się ceny biletów w tej ofercie. A konkretnie – wzrastają. Od 1 do 5 zł, przy czym wzrost ceny nie zawsze jest proporcjonalny do odległości.
Zobacz nowe pliki na stronie PKP IC:
- Warunki korzystania
- Tabele opłat (aktualne od 16 lipca br.)
Informacja o zmianie – na stronie PKP IC
16 lipca weszła w życie zmiana tabel z cenami. Chodzi o cenę za przejazd do 40 km – obniżono jej cenę z 10 zł do 9 zł. Wpłynęło to oczywiście na poniższe (moje) tabelki oraz częściowo na poniższy tekst. Tekst oraz tabelki są już zaktualizowane – red. okoko
Nowość: po aktualizacji cen bilet fioletowy na odcinku 21-40 km jest tańszy od biletu na IR, a na odcinku 36-40 km kosztuje nawet tyle samo co bilet na pociąg REGIO.
Jakie ceny?
Przyjrzyjmy się cenom (taryfa normalna, klasa 2).
Najtańszy bilet (do 40 km) już nie kosztuje 8 zł, tylko 9 zł (wzrost o 1 zł). Bilet, który kosztował 10 zł od jutra będzie kosztował 13 zł (wzrost o 3 zł). Za przejazd na trasie 61-80 km nie zapłacimy już 13 zł, a 16 zł (wzrost o 3 zł). I tak dalej… Największa różnica w cenie biletu jest na odległości 281-320 km: wzrosła ona z 35 do 40 zł (wzrost o 5 zł).
I jeszcze cała trasa. Do tej pory za bilet na trasie Wrocław-Przemyśl (513 km) płaciliśmy 43 zł. Od jutra zapłacimy 46 zł (wzrost o 3 zł).
Poniżej prezentujemy ceny dla wybranych odległości (taryfa normalna, klasa 2).
- do 40 km – 9 zł (dawniej 8 zł)
- 41-60 – 13 zł (dawniej 10 zł)
- 61-80 – 16 zł (dawniej 13 zł)
- 81-100 – 19 zł (dawniej 16 zł)
- 101-120 – 21 zł (dawniej 19 zł)
- 121-140 – 23 zł (dawniej 22 zł)
- 141-160 – 25 zł (dawniej 23 zł)
- 161-180 – 27 zł (dawniej 25 zł)
- 181-200 – 29 zł (dawniej 26 zł)
Fioletowy vs. bilet na interREGIO
Wnikliwi obserwatorzy zapewne zauważą, że cena biletu fioletowego zrównała się prawie wszędzie z ceną biletu na pociąg interREGIO. „Prawie wszędzie” to znaczy: wszędzie oprócz odległości do 40 km (do 20 km fioletowy jest droższy od biletu na IR; 21-40 km – tańszy od biletu na IR) oraz kilku przedziałów powyżej 200 km (fioletowy jest droższy od biletu na interREGIO o 1-2 zł).
Przypomnijmy, do 20 czerwca bilet fioletowy był prawie zawsze (oprócz odległości do 20 km) tańszy od biletu na pociąg interREGIO (bez REGIOkarty). Często kosztował tyle samo co bilet na pociąg REGIO, a niekiedy był nawet tańszy. Pisaliśmy o tym w artykule: Bilet fioletowy vs. bilety jednorazowe na REGIO i interREGIO. Ale to już przeszłość.
Szczegółowo:
Na krótszych odcinkach, do 20 km (np. Brzeg-Oława i Kędzierzyn Koźle-Zdzieszowice) zdecydowanie warto wybrać – jeśli mamy taką możliwość – pociąg interREGIO lub REGIO. Bilet na IR jest o 2 zł tańszy od biletu fioletowego na TLK.
R < IR < TLK
Zmiana od 16 lipca br.:
Na odcinku 21-40 km bilet fioletowy jest od 16 lipca tańszy od biletu na interREGIO. Na odcinku 36-40 km fioletowy kosztuje nawet tyle samo, co bilet na REGIO (wyjątek: trasa Brzeg-Opole, którą obejmuje promocja „Połączenie w dobrej cenie” (8 zł) jest tańsza o 1 zł od biletu fioletowego (9 zł)). Ten przedział taryfowy to jedyna sytuacja, kiedy bilet fioletowy jest tańszy od biletu na interREGIO.
R < TLK < IR oraz
R = TLK < IR
Na odcinkach powyżej 40 km (a więc na większości opolskich tras lub tych rozpoczynających się na Opolszczyźnie) bilet na interREGIO i bilet fioletowy na TLK kosztują tyle samo. Wybór pociągu zależy już więc od innych czynników (rozkład jazdy, komfort podróży, konieczność dalszych skomunikowań z pociągami tego samego przewoźnika, itd.).
R < IR = TLK (większość tras)
W kilku przedziałach powyżej 200 km bilet na pociąg TLK jest droższy o 1-2 zł od biletu na pociąg interREGIO. Jakie to przedziały: 221-240 km, 261-280 km, 361-400 km i 441-500 km.
R < IR < TLK
Z REGIOkartą
Powiększyła się różnica pomiędzy biletami obu przewoźników dla posiadaczy REGIOkarty (na plus dla REGIOkarty). Bilety na REGIO i interREGIO kupowane z użyciem REGIOkarty już wcześniej były zawsze tańsze od biletu fioletowego. Teraz są dużo tańsze. Przykładowo, za bilet w taryfie normalnej na trasie Brzeg-Opole posiadacz REGIOkarty zapłaci 7 zł, podczas gdy za bilet fioletowy 10 zł (do tej pory kosztował on 8 zł).
Z REGIOkartą jest dużo taniej niż bez niej. Niby oczywistość, ale widać to szczególnie po podwyżce cen biletu fioletowego. W tym przypadku bilet na IR nie kosztuje tyle co fioletowy, tylko jest dużo tańszy. Do 20 km – prawie 5 zł, 21-40 km – 3 zł, 41-60 km – prawie 4 zł, 61-80 – prawie 5 zł, 81-100 km – prawie 6 zł. Różnice sięgają nawet kilkunastu złotych na dłuższych trasach.
R < IR < TLK (wszystkie trasy)
Jakie wnioski?
Ogólnie mówiąc:
- bez REGIOkarty bilet na pociąg interREGIO kosztuje tyle samo co bilet fioletowy na TLK (z wyjątkami). Bilet na REGIO jest zawsze najtańszy (z małym wyjątkiem na odległościach 36-40 km).
- z REGIOkartą bilety na interREGIO są znacznie tańsze od biletu fioletowego na TLK. Bilet na REGIO jest również zawsze najtańszy.
Anna Ostrowska
„Myślimy o rozszerzeniu oferty, więc tych tras będzie więcej. Najprawdopodobniej trzecią trasą, którą obejmie promocja będzie połączenie Poznań – Wrocław” powiedział o bilecie fioletowym Maciej Szafurski dyrektor marki Tanie Linie Kolejowe (PAP, grudzień 2009)… i jak widać znowu coś nie wyszło. Ostatnio śmiałem się na stronach Rynku Kolejowego z kolorowych biletów – że miały być ciekawe promocje, a są krótko mówiąc jakieś ochłapy. Teraz jest jeszcze większe byle co i w dodatku podwyżka cen, a już z biletem na trasie np. z Brzegu do Opola to śmiech na sali. Kupując bilet fioletowy – niby tańszy, promocyjny zapłacimy w 2 klasie przy taryfie normalnej 10 zł natomiast kupując zwykły bez promocji 9,50. Widać w PKP IC na brak kasy mogą narzekać, ale poczucia humoru im nie brakuje. Dziwię się tylko po co cała ta akcja skierowana do studentów – promocja fioletowych biletów przed uczelniami itp. (luty 2010), kolejna kasa wyrzucona w błoto i kolejni klienci nabici w buTLKę! Czas wyrobić regiokartę i zacząć podróżować piętrusami po E30 :-). Pozdrawiam!
Cóż, nieskromnie powiem: przewidziałem to Panie i Panowie. Teraz przewiduję, że bilet fioletowy za jakiś czas (nie wiem, jaki to będzie interwał czasowy) zniknie i z E30. I tak wcale nie głupia koncepcja Pana Jacka Prześlugi ostatecznie odejdzie w niebyt.
Szkoda. I tyle. Szkoda… dla pasażera.
I taki wniosek pozwolę sobie sformułować: starcie dwóch spółek (PR i IC) na CMK i E-30 powoli zaczynają wygrywać… Przewozy Regionalne i ich produkt: InterREGIO.
Swoją drogą: bardzo fajne -Panie Aniu, znowu szacun ode mnie- opracowanie. Marketingowcy mogliby się do Pani uczyć. Ci w IC przede wszystkim (bo jak widać, są oni w stanie popsuć wszystko, każdą koncepcję, każdą próbę, nawet niezłą ideę Jacka Prześlugi popsuli), Ci z PR zresztą też (bo mimo przebudzenia w centrali spółki, w regionach działy marketingu w większości nadal smacznie sobie śpią snem niedźwiedzia przed burzą).
Pozdrawiam
Krzysztof Kuś
Dzięki za komplementa :-). Co prawda często mam jakieś „ale” do swoich tekstów czy innych tworów, ale pozytywne komenty zawsze jakoś motywują.
[ciąg dalszy dyskusji – niedotyczący biletu fioletowego – został skasowany; dziękuję za cenne uwagi Kamilowi, Robertowi i Krzysztofowi :-)]
No proszę, Kolejoman zainterweniował w PKP IC i bilet fioletowy do 40 km będzie o złotówkę tańszy ;-). Od 16 lipca będzie kosztował 9 zł, a nie 10 zł. Przypominam: bilet zwykły kosztuje 9,5 zł, fioletowy od 21 czerwca był od niego o 50 groszy droższy. Już niedługo będzie 50 groszy tańszy :-)
Ceny biletów z ulgami również będą odpowiednio obniżone.
Tabele opłat:
do 15 lipca | od 16 lipca
Liczyli na to, że się ludzie nie połapią albo wcześniej na szybko skopiowali tabelę opłat za IR – no to typujemy datę wycofania tej promocji z naszej trasy, a co za tym idzie likwidacje całego fioletu na sieci PKP IC – moja propozycja – wrzesień 2010.