UMWO, 20 listopada 2009
Temat dotyczący majątku spółki Przewozy Regionalne i sytuacji w spółce zdominował koniec pierwszego i początek drugiego dnia obrad Konwentu.
Andrzej Kasiura, członek Zarządu Województwa Opolskiego, odpowiedzialny za przewozy regionalne przypomniał, że rok temu marszałkowie podpisali porozumienie o powstaniu spółki PKP Przewozy Regionalne, a wniesienie nieruchomości aportem do majątku spółki miało być jednym z warunków zmniejszenia straty finansowej tej spółki. Po roku okazuje się, że nadal nie można rozwiązać sprawy wniesienia aportu – w dyskusji przewijało się narastające zniecierpliwienie samorządowców brakiem efektów załatwienia tej sprawy. – Cały czas słyszymy deklaracje, że stanie się to już wkrótce, ale jak przychodzi do konkretów to wynajdowane są kolejne przeszkody – to musi budzić zdziwienie marszałków – mówił Kasiura.
Obecna na posiedzeniu Maria Wasiak, członek Zarządu PKP S.A. tłumaczyła powody, dla których PKP S.A. nie może sfinalizować przekazania aportem nieruchomości. Mówiła też, że dziś największą przeszkodą jest tryb, w jakim ten majątek miałby przejść do majątku samorządów po 1 stycznia 2010 roku. Deklarowała jednak chęć załatwienia tej sprawy, ale mówiła o co najmniej półrocznym okresie rozwiązania tego problemu.
Wicemarszałek Województwa Opolskiego Józef Kotyś, prowadzący obrady Konwentu drugiego dnia, mówił, że w związku z tym, że wszystko wskazuje na to, że do końca roku operacja przekazania aportu się nie uda, należy określić, jakie konsekwencje tego zaniechania czekają nas po 1 stycznia przyszłego roku. Samorządowcy stwierdzili, że konieczne jest wypracowanie wspólnego stanowiska do ministra infrastruktury, dotyczącego sytuacji majątku spółki po 1 stycznia 2010 roku.
Wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego Wojciech Jankowiak, który dzień wcześniej uczestniczył w kolejnym spotkaniu w Ministerstwie Infrastruktury na temat funkcjonowania spółki PKP Przewozy Regionalne, przekazał informacje z tych rozmów. Ustalono tam, że 100 mln zł różnicy pomiędzy deklarowaną we wcześniejszych negocjacjach a rzeczywistą stratą spółki Przewozy Regionalne za rok 2008 zostanie zrekompensowany podniesieniem o tę kwotę Funduszu Kolejowego w roku 2010. Dyskutowano także o konieczności ustalenia linii demarkacyjnej pomiędzy przewozami realizowanymi przez Intercity a pociągami międzywojewódzkimi – trzeba usiąść przy okrągłym stole i te linię dokładnie ustalić.
Po dyskusji samorządowców na temat sytuacji w spółce Przewozy Regionalne i jej dalszej działalności uczestnicy obrad ustalili, że pod przewodnictwem Przewodniczącego Konwentu Marszałków Województw RP powinien zostać powołany zespół do rozmów ze stroną rządową, który nadal będzie negocjował trudne sprawy funkcjonowania spółki.
Zobacz zdjęcia na stronie UMWO
Źródło: UMWO
Uzupełnienie ze strony PKP Przewozy Regionalne
Przejazd z Brzegu do Izbicka odbywał się nowym, ostatnim z przekazanych do eksploatacji autobusów szynowych SA134-014.
Zobacz zdjęcia (jak powiększyć zdjęcia na stronie PR: najedź na nie myszką, wciśnij prawy przycisk myszy i wybierz „Pokaż obrazek”)
Cytat z Kasiury:
„– Cały czas słyszymy deklaracje, że stanie się to już wkrótce, ale jak przychodzi do konkretów to wynajdowane są kolejne przeszkody – to musi budzić zdziwienie marszałków – mówił Kasiura.”
I fajnie. U mnie żadnego zdziwienia nie budzi. Trzeba była nas słuchać i czytać nasze pisma – rok temu wiele razy informowaliśmy że tak będzie, a obiecanki rządowe, to w większości BAJKI oraz ściema. Lepiej jednak słuchać swoich politycznych „guru”…