Gdyby zadać pytanie: „Czy chcesz szybkiej kolei w Polsce?” – z pewnością niemal wszyscy odpowiedzą: „Tak. Chcę!” Bo to pytanie z gatunku: „Czy chcesz być piękny, zdrowy, szczęśliwy i bogaty”, nieprawdaż? Ale samym chceniem szybkiej kolei nie zbudujemy: „chcenie” trzeba jeszcze poprzeć czynem. I mieć potem satysfakcję, że dołożyło się swoją cegiełkę – jakże ważną – w postaci jednego podpisu pod projektem za którym stoi akcja.
Prosimy – włącz się do społecznej akcji na rzecz przyspieszenia budowy KDP (Kolei Dużej Prędkości) w Polsce. Nie patrz na to, że akcja będzie trwała miesiące a może nawet lata – złóż swój podpis teraz – to nic nie kosztuje, oprócz wypełnienia formularza na podanej niżej stronie.
Portal o kolejach dużych prędkości, pierwszy w Polsce, stworzyła firma Jacka Prześlugi „Look At”– byłego prezesa spółki PKP Intercity (za jego zarządzania spółka przeżywała swój rozkwit) – obecnie zwolennika przyspieszenia budowy KDP w Polsce i nadania inwestycji charakteru priorytetowego przez parlament i rząd. Jeśli nie chcesz szybkiej kolei w Polsce – to też się podpisz – będą jej chciały Twoje dzieci i wnuki, a może prawnuki. Zrób to dla nich, jeśli nie chcesz dla siebie.
Na stronie www.szybkakolejTAK.pl czytamy:
„Ta akcja nie będzie miała sensu bez wsparcia ze strony pasażerów, miłośników kolei, polityków, którzy dobrze życzą kolejom, a także samych kolejarzy. Nie ma dla nas znaczenia – skąd jesteście, gdzie pracujecie, jakie są Wasze poglądy polityczne, czy wolicie jazdę samochodem czy rowerem, jak oceniacie PKP itd.
Nie ma żadnych powodów, by Polacy sami siebie uznawali za nację gorszą, mniej kreatywną i przedsiębiorczą od innych narodów Europy. W Niemczech szybka kolej istnieje od dwudziestu lat. Czy oni są lepsi, mądrzejsi od nas? Linię TGV z Paryża do Lyonu rozpoczęto budować w 1976 roku – a skończono po zaledwie pięciu latach!
My planujemy zakończenie budowy pierwszej nitki KDP na rok 2020… Dlaczego tak późno? Dlaczego musimy budować długo i drogo, skoro są w świecie przykłady – Portugalia, Hiszpania, Chiny – że można robić to zdecydowanie szybciej i mniejszym kosztem?
Nie prowadzimy kampanii przeciwko komukolwiek – to jest pozytywna kampania! Popieramy, a nie protestujemy! Ważne jest, by rząd i parlament, politycy, działacze samorządowi, partie polityczne, a także tak zwani zwykli obywatele zgodzili się, że KDP służy modernizacji państwa. Przybliża ludzi i aglomeracje, które oni zamieszkują, tworzy nowe linie kolejowe, a wraz z inwestycjami – ogromny rynek pracy, wielkie możliwości przemieszczania się, nowe szanse rozwojowe. Tak było z miastem Lille we Francji, które zyskało niebywały potencjał właśnie dzięki uruchomieniu TGV.
Te pociągi nie tylko są szybkie, komfortowe, ekologiczne. Są również bezpieczne. Liczba ofiar kolejowych – zawinionych przez kolej – jest bliska zeru. Szybka kolej z jej rozwiązaniami technicznymi i tempem jazdy to zatem środek do zmniejszenia liczby ofiar wypadków drogowych, źródło bezpieczeństwa.
Warto poprzeć projekt, który pcha nas cywilizacyjnie o kilka pięter do góry. Warto obejrzeć nasze filmy – przygotowane specjalnie na potrzeby tej akcji – żeby poznać koleje dużych prędkości w Europie. Tak robią to inni, tak jeżdżą, tak się rozwijają. Mamy im zazdrościć? Nie! Powinniśmy ich naśladować.”
Z naszej strony – ze strony serwisu OKOKO – zachęcamy do zapoznania się z materiałami na stronie www.szybkakolejTAK.pl. Jest ona zbiorem podstawowych informacji na temat pociągów KDP wraz z uzasadnieniem ich zalet. Warto obejrzeć filmy o TGV, Thalys, Eurostar, ICE, AVE – autorzy tych filmów jeździli szybkimi pociągami po całej Europie przez tydzień. I nic z tego nie mają – oprócz wydania całkiem niemałej kasy i włożenia mnóstwa społecznej pracy w powstanie portalu – pierwszego w Polsce o takim charakterze. A co chcą z tego mieć? Co my chcemy z tego mieć? W sensie finansowym nic. Chcemy – wspólnie – doczekać takiej kolei w Polsce, chcemy pomóc gremialnym głosem obywatelskim w projektowaniu i przyspieszeniu budowy takiej kolei, chcemy aby nasze dzieci żyły w państwie cywilizowanym. Bez sieci KDP Polska takim państwem nie będzie. Na stronie znajdziecie projekt ustawy, która będzie złożona w sejmie jako wniosek obywatelski – musimy jedynie jako obywatele tego państwa zebrać w tym celu 100 tys. podpisów w ciągu 3 miesięcy.
Niemożliwe? Możliwe! Jeśli roześlecie informacje o akcji i link do strony do wszystkich znajomych, do rodzin i kolegów z pracy, do mediów, do wujków i ciotek; do redakcji ulubionych portali. Spróbujmy zadziałać – wspólnie – bo tu trzeba całej armii optymistów, dla której nie istnieje słowo: „niedasię”. Bez tej armii optymistów nie zbudujemy lepszej przyszłości. Zrealizowanie marzeń o szybkim podróżowaniu nie zależy tylko od polityków i rządu – zależy głownie od nas i naszej obywatelskiej woli.
Bezpośredni link do prostego formularza o poparciu akcji:
http://szybkakolejtak.pl/e-poparcie
Link do strony o akcji na rzecz KDP:
http://szybkakolejtak.pl/
Poparłem akcję oraz pozwoliłem sobie na wrzucenie linka do strony na wykop: http://www.wykop.pl/link/246894/spoleczna-akcja-poparcia-dla-szybkich-kolei-w-polsce
Dzięki. Fajnie. Dawajcie linka do akcji na różne portale, fora, strony – my też tak będziemy robili.
Akcja jest obliczona na conajmniej kilka miesięcy, a może nawet dłużej – a strona bardzo ciekawa.
Czasem warto – w oderwaniu od stresów kolejowych wydarzeń obecnych – zająć się czymś, co kiedyś powstanie, w oderwaniu od struktur PKP.
A jeśli celową spółkę powołaną przez rząd obejmą Pekapowcy w rodzaju Wacha czy Engelhardta, to my się z tej akcji wycofamy. Dlaczego? Bo nic z tego nie wyjdzie. To musi robić odrębny, niezależny podmiot biznesowy – na wzór spółki celowej PL 2012, która buduje stadiony (szybko, skutecznie, efektywnie!)
Szybka kolej? Jaka i dla kogo?
Truizmem jest mówienie że stan kolei w Polsce jest skandaliczny. Ale szybka kolej to nie jest rozwiązanie problemu. To tak jakby po stwierdzeniu że w Polsce jest dużo ludzi niezamożnych proponowalibyśmy stworzyć grupę super milionerów zamiast zmiejszać liczbę niezamożnych. Uważam że ze względu na wielkość terytorium RP wystarczy nam prędkość podróżna w granicach od 100-160 km/h.
Do osiągnięcia tego celu wystarczy prędkość maksymalna od 160-220 km/h. Kolej o szybkości rzędu 300km/h będzie tak droga w eksploatacji że niedostępną dla przeciętnego obywatela RP.
Przyjmijmy podstawowy standard prędkości podróżnej na WSZYSTKICH liniach osobowych 100km/h czyli o 10% więcej niż na drogach publicznych poza obszarem zabudowanym i standard „szybki” 160km/h czyli nieco ponad 20% więcej niż na autostradach.
Linie wolniejsze (poza trasami turystycznymi) należy zlikwidować gdyż nigdy nie będą konkurencyjne z komunikacją samochodową zarówno pod względem ceny jak i czasu przejazdu.
Szybka kolej? Jak i dla kogo?
A dla kogo są – drogie jak diabli (budowa jest droższa od KDP; opłaty wysokie) autostrady? Dla wszystkich! Też korzystam, a do zamożności mi raczej daleko.
Z Franfurtu do Paryża mogę dojechać TGV/ICE za jedyne 39 euro!!! Pewnie że musze kupić bilet wcześniej – najlepiej w necie – bo to promocja, podobna do promocji lotniczych.
W Niemczech jechałem prawie 900 km pociągami ICE (200-250 km/h) za jedyne… 61 euro. Czy do takich pdróży potrzeba milionera? Nie! Jeszcze raz polecam artykuły i filmy na stronie http://www.szybkakolejtak.pl
Filmy są w dziale „multimedia”, a artykuły w dziale „opinie”.
Straszenie niebotycznymi cenami to element antykampanii związanej z lobby samochodowym i paliwowym – miłośnikom kolei wręcz nie wypada głosić takich poglądów.
Co do V = 220 km/h, zgadzam się: na większości linii jest ona wystarczająca – więc taka lub 230 km/h najprawdopodobniej będzie na CMK. Ale przy budowie nowych linii, których koszt jest PORÓWNYWALNY z arcydrogą modernizacją linii E 65 Północ Warszawa – Gdańsk (tak, tak, robiłem o tym artykuł – analizę) planuje się parametry 300-320 km/h prędkości eksploatacyjnej, a 350-400 km/h prędkości technicznej. Po co? Aby mieć rezerwę.
Technika tak szybko idzie do przodu, że niedługo Chińczycy będą jeździć planowo 380 km/h, a może nawet 400 km/h! I ktoś za lat 20-30 zapyta: czemu projektując i budując NOWĄ linię KDP nie uwzględniliście rezerw?
Przykładem takiego perspektywicznego myślenia jest właśnie CMK!