Aktualizacja: Peron zastępczy został przeniesiony na peron 2 (od 1 października 2009).

fot. Waldek Matkowski

Peron zastępczy w Brzegu, fot. Waldek Matkowski

[Zdjęcia przedstawiają wjazd pierwszego pociągu SA103-013 – 13 lipca 2009, o godz. 15.21.]

W Brzegu zamknięto peron drugi, za to otwarto mały peron trzeci – a takiego tu nigdy nie było. Jest przeznaczony specjalnie dla pociągów z Grodkowa, Nysy i do Grodkowa oraz Nysy.

Miało być fajnie, ale w ostatnich dniach nie było. Wielokrotne ulewy w okolicach Lipek podmyły podłoże nasypu kolejowego, co groziło niebezpieczeństwem katastrofy kolejowej – na kilka dni trzeba było całkowicie zamknąć ruch pomiędzy Brzegiem a Oławą i wozić ludzi zastępczymi autobusami. W dodatku na jednym czynnym torze między Brzegiem a Lewinem pociąg EuroCity „Wawel” relacji Hamburg – Berlin – Kraków zerwał sieć trakcyjną, co zablokowało ruch także w kierunku i z kierunku Opola. W dodatku w poniedziałek ok. godz. 15 pomiędzy Lewinem a Brzegiem (również na jedynym czynnym torze, bo na drugim kończono modernizację) zepsuł się pociąg Inter Regio jadący z Krakowa do Wrocławia. Po godzinie trzeba było go ściągać spalinówką. Spowodowało to „korek” na całej linii kolejowej. Dzięki tej pladze nieszczęść brzescy pasażerowie przez kilka dni musieli borykać się ze spóźnieniami dużej liczby pociągów. Ale już jest lepiej. Od wtorku – po ukończeniu remontu toru nr 2 – otworzono dla ruchu oba tory w kierunku Opola. Tego samego dnia uruchomiono również drugi tor w kierunku Oławy i Wrocławia (przedtem, od soboty, na odcinku Brzeg-Oława czynny był tylko jeden tor). Sytuacja znacznie się poprawiła, coraz mniej pociągów ulega opóźnieniu, chyba że wynika ono z przyczyn leżących poza obszarem powiatu brzeskiego czy oławskiego.

Druga faza zakończona

Peron zastępczy w Brzegu

Peron zastępczy w Brzegu, fot. Waldek Matkowski

13 lipca zakończyła się kolejna – druga już – faza modernizacji stacji Brzeg i przyległych szlaków – tak zakładała umowa kontraktowa dla wykonawców robót modernizacyjnych. Zakończono gruntowną modernizację ok. dwóch kilometrów toru nr 2 w kierunku Opola (tor nr 1 już jest zmodernizowany) i po około dwóch miesiącach otworzono go dla ruchu. Prace obejmowały także tzw. wschodnią głowicę rozjazdową (obszar od strony wyjazdu na Opole, gdzie w tory główne wbudowane zostało 6 sztuk całkowicie nowych rozjazdów). Niejako przy okazji także część szlaku wyjazdowego w kierunku Nysy otrzymało nową nawierzchnię kolejową. Prace obejmowały także kompleksową wymianę sieci trakcyjnej ze starej 45 letniej na nowoczesną, spełniającą dzisiejsze wymogi. Dalsze roboty okołotorowe to m.in. zabudowa nowego odwodnienia podtorza – rzecz konieczna, szczególnie przy obecnie panującym klimacie. W tamtej okolicy powstaną także ekrany wygłuszające hałas.

Tymczasowy peron do Nysy

Peron zastępczy w Brzegu

Peron zastępczy w Brzegu, fot. Waldek Matkowski

We wtorek wszystkie pociągi z Nysy i Grodkowa oraz do Grodkowa i Nysy wróciły do Brzegu. Poprzednio przez dwa miesiące pomiędzy Olszanką a Brzegiem kursował autobus zastępczy, bo modernizowano stację Brzeg – pociąg dojeżdżał z Nysy do Olszanki i tam czekał. Dwa miesiące temu nyskie pociągi wjeżdżały i odjeżdżały z peronu drugiego. Obecnie – w związku z kolejną fazą robót modernizacyjnych na stacji Brzeg – peron drugi całkowicie zamknięto. Pociągi do Grodkowa i Nysy odjeżdżają z zupełnie nowego prowizorycznego peronu tymczasowego. Peron zastępczy posiada odpowiednią tablicę (widać ją z peronu pierwszego i drugiego) i został umieszczony w południowej stronie brzeskiego dworca. Niestety – nie dojdziemy z niego do miasta lub kas w holu dworca przejściem podziemnym. Musimy iść okrężną drogą, czyli wyznaczoną przez drogowskazy ścieżką, dojść do schodków przy wiadukcie, zejść nimi, przejść pod wiaduktem i dopiero potem skręcić w kierunku budynku dworca lub udać się do miasta. Podobnie w drugą stronę. Przechodzenie przez tory z peronu drugiego na peron tymczasowy jest zabronione – odbywają się tam manewry i inny ruch pociągów. Peron zastępczy będzie pełnił swoją funkcję około pół roku – potem zostanie rozebrany i grodkowsko-nyskie pociągi powrócą na peron drugi.

Zamknięty peron drugi oraz przyległe tory, to kolejna – już trzecia – faza generalnej modernizacji stacji Brzeg. Peron drugi będzie całkowicie przebudowany, zabytkowa wiata zrewitalizowana, a w przyszłości pod wiatą zawiśnie aż sześć nowoczesnych tablic informujących o godzinach odjazdów i relacjach pociągów (i ewentualnie ich spóźnieniach). Peron otrzyma nowe jasne oświetlenie, ławki, kosze i zegary. Zamontowany będzie nowy system megafonowy – lepszy i wyraźniejszy akustycznie od starego. Obok schodów do przejścia podziemnego (które zostanie odnowione i zabezpieczone) pojawią się tzw. windy przyporęczowe dla niepełnosprawnych – podobne rozwiązanie zastosowano już z powodzeniem w ramach modernizacji stacji Oława. Na zakończenie wszystkich prac poczekamy kolejnych kilka miesięcy. A w przyszłym roku przyjdzie czas na remont peronu pierwszego – wtedy peron drugi będzie już całkowicie gotowy i przejmie obsługę pasażerów.

Miniporadnik

Dojście z holu dworca do peronu tymczasowego dla pociągów do Grodkowa i Nysy

Kupujemy bilet lub przesiadamy się z pociągu z Wrocławia. I co? Jak dostać się na peron tymczasowy w kierunku Nysy? Wychodzimy z holu dworca brzeskiego, idziemy w lewo, potem koło poczty chodnikiem w dół wzdłuż drogi, następnie znów w lewo – przechodzimy pod wiaduktem kolejowym. Tuż po skończeniu się sklepienia wiaduktu, idziemy ostro w lewo po kamiennych schodkach (są tam umieszczone odpowiednie tablice informacyjne); niepełnosprawni muszą wjechać dookoła: chodnikiem do góry, a potem w lewo o 180 stopni i drogą w kierunku torów (chodnika przy PKS nie polecamy, bo jest bardziej nierówny niż droga). Po wspięciu schodkami idziemy na wprost ścieżką. Po ok. 100 metrach znów w lewo – i widzimy peron tymczasowy oznakowany tablicą.

Jak dojść z peronu tymczasowego do holu dworca i centrum miasta (przesiadka do Wrocławia itp.)?

Wysiadamy na peronie zastępczym od strony południowej. Idziemy w prawo i kierujemy się utwardzoną ścieżką aż do wiaduktu – poprowadzą nas tablice kierunkowe. Schodzimy po kamiennych schodkach (tuż przy wiadukcie), po czym skręcamy w prawo pod wiadukt. Następnie za wiaduktem znów prawo, idziemy do góry i widzimy budynek dworca – docieramy do holu i kas lub peronu pierwszego. Do centrum miasta idziemy spod wiaduktu na wprost. Oczywiście jeśli ktoś z peronu zastępczego udaje się na południową stronę miasta, idzie nie pod wiaduktem, tylko obok PKS-uliczką w lewo.

Zobacz na mapce (tutaj znajdziesz większą, z opisami użytych symboli)

Robert Wyszyński