Radio Opole, 19 sierpnia 2008
Pociąg z Brzegu do Nysy będzie kursował od końca roku? W grudniu ma zostać reaktywowana kilkudziesięciokilometrowa trasa, którą zlikwidowano prawie dwa lata temu. Urząd Marszałkowski chce, aby pociągi z Brzegu do Nysy wróciły do rozkładu PKP.
Potwierdza to Andrzej Kasiura, członek Zarządu Województwa Opolskiego:
Problemem dla opolskich samorządowców jest wycena nowego rozkładu jazdy pociągów. Zmiany, które mają obowiązywać od grudnia PKP Przewozy Regionalne mają kosztować ponad 40 milionów złotych:
Do tej pory roczny koszt utrzymania linii Brzeg – Nysa wynosił prawie półtora miliona złotych. Są to jednak dane sprzed dwóch lat, a wówczas na trasie tej kursował pociąg spalinowy. Jeśli linia zostanie reaktywowana i pojawi się tam nowoczesny szynobus, koszty spadną o ponad połowę – dodaje Andrzej Kasiura.
Rozmowy z PKP rozpoczną się w październiku i potrwają do grudnia.
Maciej Stępień (oprac. JM)
Źródło: Radio Opole
Muszą być minimum 4 pary połączeń dziennie!!!!Minimum!!!A potem zwiększyć do 6-8!
A co z przystankami? w Jakim są stanie? Można zorganizować akcję – posprzątac, pomalować wyciąć krzaki. Ja się piszę.
Przystanki są w dobrym stanie, tory też (V= 70 km/h na 2/3 trasy), bo gminy przystanki i stacje robiły (remontowały, sprzątały, reperowały m.in. krawędzie peronowe) na początku roku 2005 – przed uruchomieniem linii 7 lutego. Poza tym na ogół na dworcach mieszkają ludzie – poza kilkoma wyjątkami – więc nie jest źle. Wystarczy posprzątać, lekko wykosić zielsko, pomalować ponownie krawędzie peronowe i … zawiesić rozkłady.
4 pary będą za rok, a może wcześniej. Linia musi ruszyć choćby i na 3 parach, z promocjami (cenami relacyjnymi: Brzeg – Nysa, Brzeg – Grodków, Grodków – Nysa – taki jest plan) i czasem jazdy tylko 1 h (taki jest założony rozkład), bo na tyle są możliwości na teraz. Kluczbork – Opole też ruszało na 3 parach. Wolisz czekać kolejny rok? No chyba ze Pekap linii nie uruchomii, wtedy może być przetarg, ale wjazd dopiero w grudniu 2009, bo wtedy kończy się 3 letnia ramówka z PKP PR.
A ile dołoza sie samorzady z brzegu, nysy i grodkowa?
Nic się nie dołożą. Samorządy mogą jedynie dofinasować oczyszczanie linii, peronów, malowanie krawędzi peronowych i drobne remonty. Linia Brzeg – Nysa jest czynna jezdnie (towarowo) i nie trzeba tam żadnych szczególnych prac.
Od dofinansowania wojewódzkiej regionalnej komunikacji kolejowej jest budżet samorządu opolskiego (wojewódzkiego) – to reguluje ustawa – m.in z podatu CIT od przedsiębiorstw.
Inna sytuacja była z linią Kluczbork – Opole, gdzie trzeba było cały trakt reanimować: oczyszczać z traw, chwastów, krzewów i drzewek rosnących nawet na torach, wycinać zielsko i dżunglę w obrębie skrajni i do dwóch metrów poza nią z każdej strony; w niektórych miejscach – dla zachowania tzw. trójkątów widzoczności w obrębie przejazdów – o wiele więcej. No i odtworzyć podwójne (z każdej strony ) pasy bezpieczeństwa pożarowego na odcinkach leśnych (czyli ok. 2/3 linii). Plus oczywiście uzupełnić podkłady, łubki, śruby, podkładki itp.
Na Brzeg – Nysa jedynie trzeba zrobić 2 kilometrowy odcinek koło Nysy gdzie jest 20 km/h, ale da się jechać (strata ok. 2 minut) – na reszcie jest 70 km/h, a miejscami 60 km/h. Być może PLK zrobi to w 2009 albo w 2010 roku – trzeba kilkaset tysiecy złotych.
mam pytanie jaka jest realna szansa na przywrócenie linii Brzeg – Nysa i czy prawdą jest, że Brzeg miałby bezpośrednie połaczenie z Jesenikiem?? pozdrawiam
Pytanie 1)
W UM zarzekają się że linia ruszy na 99%! Oby!
Pytanie 2)
Bezpośredniego połączenia Brzegu z Jesenikiem nie będzie, bo wrocławski Urząd Marszałkowski nie chciał bezpośredniego pociągu Wrocław – Brzeg – Nysa – Jesenik.
Ale będzie połączenie pośrednie z przesiadką w Nysie (pół godzinną). Brzeg – odjazd 6.29 z możliwością dojazdu z Wrocławia. Z powrotem trzeba będzie pojechać do Brzegu przez Nysę i Opole, bo pociąg do Brzegu odjeżdża z Nysy wcześniej niż przyjeżdża pociąg z Czech. Wynika to z bardzo ciasnych obiegów szynobusów i uwarunkowań taktu oraz odstępów liniowych na odcinku Nysa – Nowy Świętów – Kędzierzyn. Na Brzeg – Nysa zaplanowane są 3 pary pociągów – za rok 4 pary.
super :-)
bardzo się cieszę i pozdrawiam
mam nadzieję, że może w przyszłym roku uda się wynegocjować z UM Wrocławia by jednak pociąg wyjeżdżał z Wrocka i by były to bezpośrednie połączenia z Brzegu do Jesenika bo powrót przez Opole to strata czasu, chyba że uda się tak ułożyć plan, by pociąg do Brzegu z Nysy wyjeżdżał po przyjeździe pociągu z Jesenika a nie wcześniej. Może Ci „od rozkładu” coś wykombinują ;-) wierzę w Was :-)