POLSKA Gazeta Opolska, 10 lipca 2008

Marszałek Józef Sebesta podpisał wczoraj dwa ważne kolejowe dokumenty: umowę w sprawie zakupu 5 nowych szynobusów i pismo odrzucające ofertę złożoną regionowi przez spółkę PKP Przewozy Regionalne.

Przypomnijmy: w tym roku samorząd dołożył do przewozów lokalnych 25 mln zł, a PKP PR chce dostać w przyszłym roku prawie 40 mln. – Nie ma takiej możliwości – twierdzi Sebesta.

Niewykluczone, że zakup nowych szynobusów pomoże w negocjacjach z PKP. Tomasz Zaboklicki, prezes spółki Pesa z Bydgoszczy, która szynobusy wyprodukowała, twierdzi, że na Pomorzu zastąpienie dawnych składów 5 autobusami szynowymi dało w skali roku oszczędności na poziomie 79 mln zł.

– Mamy nadzieję, że PKP weźmie to pod uwagę przygotowując nam nową ofertę – stwierdził wczoraj Sebesta.

W tej chwili region posiada 4 szynobusy. Miał z nimi sporo kłopotów, bo regularnie się psuły. Producent tłumaczy, że to wina systemu chłodzenia w silnikach ściąganych z zagranicy. Nowe szynobusy mają jednak dwa silniki (bo tyle potrzeba mocy, żeby można było wyposażyć je w klimatyzację). Są też dwa razy większe: to model dwuczłonowy, w którym jest 140 miejsc siedzących i drugie tyle stojących.

– Powinny całkowicie rozwiązać nam problem linii niezelektyfikowanych – zapewnia wicemarszałek Andrzej Kasiura, który odpowiada z sprawy kolejowe.

Czy któryś z nowych szynobusów pojawi się na trasie Nysa-Brzeg, której odtworzenia domaga się od dawna Obywatelski Komitet Obrony Kolei na Opolszczyźnie? To nie jest pewne. Kasiura twierdzi, że rozważano taki wariant, ale przy wyśrubowanych żądaniach PKP trzeba będzie w pierwszym rzędzie bronić się – przed zamknięciem tych linii, które mamy dzisiaj.

Szynobusy można było kupić dzięki unijnym pieniądzom z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Unia wyłożyła 25,2 mln zł a Opolski Urząd Marszałkowski dołożył z własnej kieszeni 16,8 mln zł.

Pierwszy szynobus, oczywiście w żółto-niebieskich barwach Opolszczyzny, zostanie dostarczony do 15 grudnia. Dwa kolejne do końca pierwszego kwartału 2009 roku, a dwa ostatnie – na początku roku 2010. Prezes Pesy stwierdzi, że być może kontrakt uda się zrealizować wcześniej.

Marek Świercz

Źródło: POLSKA Gazeta Opolska