Panie i Panowie!

Mamy do Was apel – nie tylko miłośniczy – czyli gorącą prośbę!

W nowym rozkładzie jazdy 2008/2009 jest szansa na wprowadzenie kilku korzystnych zmian dotyczących oferty przewozowej na Opolszczyźnie i Dolnym Śląsku. Opolski Urząd Marszałkowski oczekuje od Was wniosków i postulatów. Są one potrzebne, aby wstępnie zgłoszone przez koordynatora – a popierane przez nas – propozycje zmian, miały swoje oparcie we wnioskach społecznych, czyli pasażerskich. Jest to BARDZO WAŻNE, bo bez Waszych wniosków, postulatów i uwag UM może nie wziąć tych propozycji pod uwagę.

O tym jak składać wnioski, postulaty i uwagi do UM piszemy na zakończenie (jest to bardzo proste – wystarczy wysłać maila :-).

Proponujemy wespół z koordynatorem rozkładu jazdy następujące zmiany do rj. 2008/2009:

1) Wprowadzenie od grudnia 2008 DWÓCH PAR POCIĄGÓW na linii Nysa – Brzeg kursujących w dni robocze (na razie na więcej par nie starczy szynobusów – od grudnia 2009 mogłoby być już 4 pary).

Rozkład jazdy:

Nysa 5.23 – Grodków 5.59 – Brzeg 6.24
(ranny dojazd z Nysy i Grodkowa do pracy w Brzegu; m.in. do strefy Skarbimierz, gdzie budują się zakłady dużych firm);

Brzeg 6.32 – Grodków 6.56 – Nysa 7.33
(ranny dojazd z Brzegu i Grodkowa do pracy i szkół w Nysie; relacja wydłużona do Kędzierzyna Koźla; przyj. 8.58);

Nysa 14.23 – Grodków 14.59 – Brzeg 15.24
(powrót ze szkół i pracy w Nysie do Grodkowa i Brzegu; relacja wydłużona z Kędzierzyna Koźla);

Brzeg 15.32 – Grodków 15.56 – Nysa 16.33
(powrót do Nysy i Grodkowa ze szkół i pracy w Brzegu; relacja wydłużona do Kędzierzyna Koźla, przyj. 17.58 )

2) Wydłużenie relacji

Pociąg nr 502/60021 „KOWALSKI” rel. Wrocław odjazd 7.44 – Gorlitz; pociąg jechałby z Opola z postojami: Opole Zach., Lewin Brzeski, Brzeg, Oława; czas jazdy ok. 1 godziny;

Pociąg nr 503/60024 „KOWALSKI” rel. Gorlitz – Wrocław przyjazd 22:07; pociąg jechałby do Opola z postojami Oława, Brzeg, Lewin Brzeski, Opole Zach, przyj. do Opola ok. 23-ciej.

Zmiana ta jest uzasadniona m.in. potrzebą mieszkańców Opolszczyzny dotyczącą rannego połączenia z Niemcami oraz wieczornego powrotu z Niemiec.

3) Zamiana relacji

Dotychczasowa para pociągów relacji Jesenik – Opole – Jesenik zostałaby zamieniona na relację Jesenik – Wrocław – Jesenik z postojami w Głuchołazach, Nysie, Grodkowie, Brzegu i Oławie (pociąg przyspieszony – cała trasa lok. SU42; czas jazdy Nysa – Wrocław 1 h 50 min; czas jazdy Jesenik – Wrocław – 3 h). Pociąg kursowałby w soboty, niedziele i święta.

Warto dodać, że jest wstępna koncepcja, aby obie międzynarodowe pary na odcinku Nysa – Głuchołazy – Jesenik / Ostrużna kursowały CODZIENNIE! Zapewniłoby to np. Czechom możliwość codziennych jazd tam i z powrotem do Głuchołaz /Nysy w celach zakupowych lub turystycznych – dotychczas nie było takiej możliwości. Mieszkańcom zaś Nysy dałoby codzienne połączenie powrotne z Czechami. Po wybudowaniu w Głuchołazach nowego przystanku (co ma być wykonane jeszcze w tym roku) mieszkańcy mieliby w każdy dzień tygodnia aż 8 par połączeń z Jesenikiem i Czechami.

Jednocześnie pociąg relacji Opole – Ostrużna wyjeżdżałby o godzinie 7.00, a przyjeżdżał do Ostrużnej już o godz. 10.02 (na odcinku Opole – Nysa kurs jako przyspieszony – na całej trasie skrócenie czasu jazdy o 46 minut!). Powrót: Ostrużna 16.00 – Opole Główne 19.07, a więc również krócej!

Biorąc pod uwagę prędkości szlakowe (np. 50 km/h Opole – Nysa i 50 km/h w Czechach), zmianę kierunku w Nysie oraz mijankę/zmianę lokomotyw w Głuchołazach nic więcej czasowo nie da się wycisnąć – to jest maks. Czas jazdy po częściowo górskiej linii byłby w takim wariancie całkiem znośny, a przesunięcie odjazdu z Opola z 5.40 na godz. 7.00 z pewnością przyciągnęłoby podróżnych (także z Nysy czy Głuchołaz).

4) Postulujemy także do UMWO o protest i działania w sprawie bewzględnego powrotu pociągu pospiesznego relacji Lublin / Przemyśl / Katowice – Jelenia Góra na Magistralę Podsudecką (odcinek Kędzierzyn Koźle – Racławice Śląskie – Prudnik – Nysa – Paczków – Kamieniec Ząbkowicki – Ząbkowice Śląskie – Dzierżoniów – Świdnica – Jaworzyna Śląska).

Szczególnie jest to ważne w kontekście braku dobrej oferty na odcinku Nysa – Kamieniec dla połączenia mieszkańców południowej Opolszczyzny z Dolnym Śląskiem i Kotliną Kłodzką (poprzez skomunikowanie z pociągami Wrocław – Kłodzko – Kudowa Zdrój / Międzylesie / Stronie Śląskie w Kamieńcu Ząbkowickim).

Informacje i wskazówki o akcji dotyczącej powrotu tego pociągu – w tym ciekawe przykłady listów wysłanych przez mieszkańców do Marszałka – znajdziecie na stronie: http://www.raclawice.net/

5) Wydłużenie relacji pary pociągów Ostrava – Racibórz do Kędzierzyna Koźla w celu skomunikowania tej relacji z siecią pociągów Opolszczyzny.

***

Bardzo prosimy wszystkich Miłośników Kolei i Pasażerów o poparcie tych wniosków i wysłanie e-maili na adresy UM podane niżej; w sprawie pociągów międzynarodowych – prosimy, piszcie również do Ministerstwa Infrastruktury. To naprawdę nic nie kosztuje, oprócz poświęcenia chwili czasu.

UWAGA!
Obecnie wszystkie e-maile traktowane są w Urzędzie Marszałkowskim tak samo jak pisma papierowe, a więc rejestrowane i wymagające odpowiedzi. Każdy kto napisze e-maila do UM Woj. Opolskiego, do miesiąca czasu – czasem szybciej – dostanie odpowiedź mailem lub listem poleconym (jeśli poda swój adres, co jest wskazane, ale nie jest konieczne). Wystarczy napisać w tym stylu:

„Szanowny Panie Marszałku

Jako były pasażer/mieszkaniec miasta (…) wnioskuje i postuluję o wznowienie ruchu pasażerskiego na linii Brzeg – Nysa, ponieważ uważam (…), ponieważ będę korzystać z tej linii (…) itd. Można podać dowolne argumenty, w tym o potrzebie RÓWNEGO traktowanie regionów w kontekście dostępu do transportu zrównoważonego, czyli kolejowego.
Proszę o pilną odpowiedź na mój wniosek.

Z poważaniem

Podpis”

Adresy mailowe w UM Województwa Opolskiego:

Zarząd UMWO

marszalek@umwo.opole.pl (marszałek Józef Sebesta)
j.kotys@umwo.opole.pl (wicemarszałek Józef Kotyś)
t.karol@umwo.opole.pl (wicemarszałek Teresa Karol)
a.kasiura@umwo.opole.pl (członek zarządu Andrzej Kasiura – m.in. zajmuje się sprawami transportu, w tym kolei)

Departament Infrastruktury i Gospodarki (zajmujący się m.in. sprawami kolejowymi)
dig@umwo.opole.pl

Biuro Sejmiku
sejmik@umwo.opole.pl

(koniecznie z dopiskiem: „Proszę o przekazanie mojej korespondencji drogą elektroniczną wszystkich radnym Sejmiku Woj. Opolskiego” – biuro wtedy dostarcza pismo radnym).

Ministerstwo Infrastruktury (pociągi międzynarodowe)
ul. Chałubińskiego 4/6, 00-928 Warszawa lub info@mt.gov.pl; www

Ponadto prosimy o dyskusję na temat powyższych propozycji oraz ewentualne „przyznanie się”, kto napisał do UM i jakie postulaty oraz wnioski zawarł. Bardzo na Was liczymy – szczególnie na mieszkańców Opolszczyzny i Dolnego Śląska. My – co oczywiste – na dniach również wysyłamy podobne pismo. Bowiem bardzo wiele jest w rękach nas wszystkich – serio!

Powiedzcie o tej inicjatywie i o tych postulatach znajomym – niech też napiszą. Będzie to swoisty test na naszą skuteczność i efektywność działań. Integrujmy się i działajmy razem!

*

Z pozdrowieniami i uszanowaniem

Obywatelski Komitet Obrony Kolei na Opolszczyźnie
http://www.okoko.go.pl/ – konkurencyjne niusy kolejowe

  • Robert Wyszyński (koordynator w komitecie)
  • Ania Ostrowska (redakcja strony „OKOKO”)
  • Szymon Godecki
  • Waldemar Matkowski

Akcję popiera:

PKPP