Gazeta Wyborcza – Opole, 28 stycznia 2010
Województwo Opolskie podpisało z Przewozami Regionalnymi umowę na rok 2010. Za te same usługi zapłacimy 37 mln zł, ponad 7 mln zł więcej niż przed rokiem. Większość samorządów jednak na większe żądania spółki się nie zgadza. Chce wiedzieć, za co dokładnie ma płacić.
Członek zarządu województwa Andrzej Kasiura tłumaczy, że kwotę zwiększono, bo trzeba było pokryć deficyt. Kolejowa spółka w 2009 roku notowała straty, a to o tyle ważne dla zarządu województwa, że właścicielem PR jest 16 województw, w tym Opolszczyzna.
Taaa…. Włączam swoją nudną taśmę cyfrową, dysk cyfrowy lub płytę analogową:-)
Mimo kibicowania heroicznym donkiszoterskim wysiłkom Moraczewskiego i jeszcze kilku osób w centrali oraz kilkudziesięciu w regionach (mówię o samorządach i wyższej biurwie PR) nadal podtrzymuję zdanie, że ta „REFORMA” zwana popularnie usramorządowieniem prof. E. nie miała prawa wyjść – przed czym ostrzegaliśmy władze województwa nie raz, nie dwa.
Dlaczego? Również pisaliśsmy wiele razy. Niereformowalna struktura – w skali global. Być może reformowalna jako oddzielne regiony, ale… centrala wtedy nie miałaby być może racji bytu, nieprawdaż? Kolejne dziesiątki centralnej biurwy (rozłożonej – uwaga – na kilka podcentral w kilku miastach) nie miałaby racji bytu i marnowania szmalu zbieranego do WSPÓLNEGO wora.
Przeforsowano więc kolejny ZŁY wariant centralnego sterowania i bilansu, które to instrumenty są być może potrzebne i przydatne przy sieci IR (stworzonej, aby przetrwały zarówno PR, jak i centrala PR), ale niekoniecznie Regio.
Po głupiej i durnej reformie – której celem było utrzymanie monopolu PR oraz dotuczenie PKP IC przed giełdą (raczej obecnie „giełdą” upadku), spieprzono rzecz konieczną: regionalizację – i tu Kasiura ma rację. Nie dziwię się wiec masowej ochocie na własne spółki kolejowe.
My też mamy rację – od dwóch lat. Reforma jest klapą – mega klapa pod każdym względem (dla całej kolei!) i nie ratują tego IR-y – są jedynie skutkiem ubocznym.
Wołamy więc ponownie: przygotujcie twórzenie spółki Koleje Opolskie, bo na normalne przetargi przy tej ustawie i podpisaniu 6 letniej umowy za późno. Może za kilka lat, kiedy do tego dojrzejemy – zrobimy normalny przetarg na 10-15 lat.
I jeszcze jedno: nie łudźcie się, panowie samorządowcy, że za rok PR zaśpiewają 37 mln zł. Zaśpiewają np. 47 mln. zł. Założymy się?
I przypomnimy.