NTO, 29 sierpnia 2009
Nowy pojazd dziś trafi na Opolszczyznę. Kosztował 8 milionów złotych.
Szynobus jest ósmym już kupionym przez urząd marszałkowski. Od połowy września będzie woził pasażerów na liniach Nysa – Opole i Opole – Kluczbork.
To nowoczesna i wygodna maszyna przystosowana dla potrzeb pasażerów niepełnosprawnych. Może zabrać 300 osób (w tym 130 na miejscach siedzących). Wyposażona jest m.in. w elektroniczne tablice informujące o kolejnych stacjach. – Przede wszystkim szynobus jest w eksploatacji o połowę tańszy od tradycyjnego pociągu – mówi Andrzej Kasiura, członek zarządu województwa, odpowiedzialny za transport kolejowy na Opolszczyźnie.
We wrześniu na Opolszczyznę trafi jeszcze jeden taki pojazd. – Będziemy mieli więc dziewięć szynobusów i wszystkie obsługiwać mają niezelektryfikowane linie, czyli Nysa – Kędzierzyn-Koźle, Nysa – Opole, Opole – Kluczbork i Brzeg – Nysa – wymienia Andrzej Kasiura.
Pięć najnowszych pojazdów kupiono w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. Kosztowały około 42 milionów złotych.
Pod Lupą
Urząd marszałkowski już nie planuje kupowania nowych szynobusów. Te, które mamy, wystarczą do obsługi linii niezelektryfikowanych. Urząd chce natomiast kupować stare składy elektryczne i gruntownie je remontować. Pierwsze trzy – już w przyszłym roku.
Robert Lodziński
Źródło: NTO
*
Ze strony UMWO
Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego, 3 września 2009
Bydgoska PESA SA przekazała samorządowi województwa czwarty z pięciu szynobusów finansowanych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego.
Będzie on od połowy września obsługiwał niezelektryfikowane trasy województwa – głównie: Nysę – Opole i Opole – Kluczbork. Szynobus kosztował ok. 8,4 mln złotych. Pojazd ma 136 miejsc siedzących, ale może zabrać nawet do 300 pasażerów. Rozwija prędkość maksymalną 140 km na godzinę, jest klimatyzowany i dostosowany do przewozu niepełnosprawnych pasażerów. Wrażenie robi estetyczny, przestronny przedział, fotele pasażerskie, łatwo dostępne miejsca na podręczny bagaż. Na tablicach świetlnych pojawiają się informacje o kolejnych stacjach.
Andrzej Kasiura, członek Zarządu Województwa, podkreśla, że samorząd województwa jako współudziałowiec przewozów regionalnych jest zainteresowany, by koszty eksploatacji pojazdów były jak najniższe. A w przypadku szynobusów są one o połowę tańsze niż w tradycyjnych składach.
Kontrakt z PESA opiewa na pięć pojazdów. Ostatni ma być dostarczony do końca września tego roku.
Po sfinalizowaniu kontraktu (jego wartość, to 42 mln złotych) opolska flota liczyć będzie dziewięć pojazdów szynowych. To wystarczająca ilość, by obsłużyć niezelektryfikowane linie naszego województwa.
Nowy szynobus to SA134-013.
Zobacz zdjęcia na stronie UMWO
MS
Źródło: UMWO
Trochę martwi mnie fakt, że UMWO nie zamierza już kupować kolejnych pojazdów spalinowych. Patrząc perspektywicznie po odtworzeniu mijanki w Grodkowie, reaktywacji linii do Głubczyc, remoncie innych linii (np. Opole-Nysa) i ogólnie zwiększeniu pociągów na trasach niezelektryfikowanych kolejne pojazdy z pewnością będą niezbędne.