W dniach od 19 maja do 13 lipca 2009 roku na odcinku Brzeg – Olszanka – Brzeg (na linii Brzeg – Nysa) wprowadzona zostanie zastępcza kolejowa komunikacja autobusowa (KKA) w postaci autobusu drogowego. Czasowa zmiana związana jest z II fazą kompleksowej modernizacji stacji Brzeg, w której przebudowane zostaną tory wjazdowe (szlakowe) od strony Opola (tor nr 2) i Nysy; poza tym wymieniane będą rozjazdy głowicy wschodniej – włącznie z rozjazdami po których jedzie szynobus w kierunku Nysy. Po dokonaniu tych prac pociągi na całej linii wrócą do kursowania.
Autobus będzie podjeżdżał na Plac Dworcowy w Brzegu – zatrzyma się tuż przed głównym wejściem do brzeskiego dworca PKP. Podobnie w Olszance (jest to pierwszy przystanek w kierunku Grodkowa/Nysy) autobus będzie podjeżdżał pod sam peron – ściślej pod były budynek dworca, skąd do peronu i pociągu jest ok. 20 metrów. Szynobus będzie kursował z Nysy/Kędzierzyna do Olszanki i tam czekał na powrót autobusu drogowego (kurs Olszanka – Brzeg – Olszanka). Po czym będzie wracał do Nysy/Kędzierzyna.
W każdym przypadku obowiązują dotychczasowe kolejowe bilety promocyjne („Połączenie w dobrej cenie”) w relacjach:
- Nysa – Brzeg: 7 zł,
- Grodków – Brzeg: 5 zł,
- Grodków – Wrocław: 10 zł
- oraz Nysa – Wrocław: 11 zł (oczywiście także Grodków – Nysa: 5 zł).
Obowiązują zniżki 37 procent dla studentów i uczniów.
Uprzejmie prosimy o przekazanie tej informacji zainteresowanym pasażerom. Jednocześnie informujemy, że czasowe kursy KKA nie mają nic wspólnego z „plotkami” o ewentualnych przymiarkach do zamknięcia linii Brzeg – Nysa. Wprost przeciwnie: linia ma się dobrze i będzie z powodzeniem jeździła w najbliższych latach – wożąc zadowolonych pasażerów. Od przyszłego rozkładu jazdy (czyli od grudnia 2009) najprawdopodobniej dojdzie conajmniej czwarta para pociągów w godzinach przedpołudniowych. Przynajmniej takie są zamierzenia i plany UMWO.
Poniżej czasowe zmiany rozkładowe w związku z wprowadzeniem KKA na odcinku Brzeg – Olszanka – Brzeg
Objaśnienia: na zielonym tle – autobus (KKA)
Brzeg odjazdy (KKA) – 6.29 | 15.29 | 18.45
Olszanka przyjazdy (KKA) – 6.39 | 15.39 | 18.55
(przesiadka z autobusu do pociągu)
Olszanka – 6.41 | 15.41| 18.57
Czeska Wieś – 6.46 | 15.46 | 19.02
Lipowa Śląska – 6.51 | 15.51 | 19.07
Grodków Śląski – 6.58 | 15.58 | 19.14
Stary Grodków – 7.05 | 16.05 | 19.21
Chróścina Nyska – 7.09 | 16.09 | 19.25
Skoroszyce – 7.12 | 16.12 | 19.28
Pakosławice – 7.19 | 16.19 | 19.35
Myśliczyn – 7.23 | 16.23 | 19.39
Nysa – 7.35 | 16.35 | 19.50
Nysa – 19.50
Kędzierzyn Koźle – 21.12
Z powrotem w relacji Kędzierzyn Koźle/Nysa – Brzeg rozkład jazdy pociągów zostaje taki sam (bez zmian) na odcinku Nysa – Olszanka (Nysa odjazdy: 5.20 | 14.20 | 17.32; Olszanka przyjazdy: 6.14 | 15.14 | 18.25). W Olszance przesiadka z pociągu na autobus (KKA):
Olszanka odjazdy (KKA) – 6.16 | 15.16 | 18.27
Brzeg przyjazdy (KKA) – 6.26 | 15.26 | 18.37
Opracowanie: Robert Wyszyński
Dodam, że w Brzegu w kasie biletowej oraz pociągach do Nysy rozdawano ulotki z zastępczym rozkładem; przez megafon dzisiaj słyszałem zapowiedzi o KKA na odcinku Olszanka – Brzeg (tuż po wjeździe pociągu z Nysy, kiedy ludzie wychodzili na peron i schodki). Czyli ok.
Poza tym info o KKA oraz rozkład jest w gablocie w holu brzeskiego dworca (tej koło budki telefonicznej). Tam możemy sobie spisać co i jak.
Nie wiem czy podobnie jest na stacji w Nysie – w środę byłem, ale jeszcze nie zauważyłem – dlatego warto, będąc na dworcu nyskim, przypatrzeć się nowym informacjom w gablotach.
Co do Grodkowa – nie wiem. Ale zmiany są na tyle niewielkie (opóźnienia kilkminutowe, ale tylko w stronę Nysy/Kędzierzyna), że pasażerowie powinni to wszystko jakoś „przeżyć” i nie uciec na PKS.
Z ciekawostek: zarówno na brzeskich klapkach jak i na rozkładach planszowych/papierowych są umieszczone wszystkie pociągi InterRegio (IR). Fajne są – podwójne SPOT-y albo pietruski – i na razie nie napakowane (jak osobówki), bo 3 takie składy widziałem dzisiaj.
Witam co do PKP to dobra wiadomość o zrobieniu chodziąż kawałku lini Brzeg-Olszanka tylko szkoda że jeszcze że nie załapie lini Brzeg-Czeska Wieś(poprawnie Jankowice Wielkie a nie czeska wieś błąd PKP I urzedu marszłkowskiego powinno pisać Jankowice Wielkie a pisze czeska wieś tylko ciekawe czy dojdą z robotami do czeska wieś pozdrawiam pana Roberta
Na linii Opole-Nysa w Tułowicach trwa remont przejazdu kolejowego. Szynobusy dojeżdżają z obu stron do niego, po czym pasażerowie przesiadają się jedni do drugiego po czym pociągi wracają do stacji początkowej.
witam dla wszystkich miłośników lini brzeg nysa dzisiaj była jedna z niewielu a może i ostatnia historyczna chwila do zrobienia pamiętnego zdjęcia.na naszym szlaku pojawiła się prawdziwa perełka lokomotywa z dwoma wagonami co to za sentymentalny widok.od czasu reaktywacji ciągle śmigają nowoczesne szynobusy a tu proszę prawdziwa kolei.jeśli ktoś sfocił ten skład to warto go udostępnić na stronie.
Na skutek powyżej opisanej sytuacji dziś (18 maja) na linii Nysa – Brzeg dwie pary pociągów – ranna i popołudniowa jechały na… SKŁADZIE WAGONOWYM!!! Lok SU 42 plus dwa przedziałowe „mechpomy” :-)
Kiedyś – w latach 2005-2006 – sensacją na tej linii było zobaczyć szynobus, a teraz… skład :-) Jechałem i filmik zrobiłem – radocha wręcz kolekcjonerska. Co ciekawe był punktualny, a do Brzegu oraz Nysy pociąg przyjechał nawet minutę przed czasem (w Brzegu szybki oblot składu). Pruł „70-siątkami” aż się kurzyło! Wiatr we włosach przy otwartym oknie! Brawo dla mechaników!
Ostatnia para – ta z Kędzierzyna i do Kędzierzyna – obsługiwana była już przez SA 134-12. I jednak szynobusowa klimatyzacja w taki gorąc to jest to!
Do Szpaksika
Ponieważ „czasowo” żegnałem linię (odcinek Brzeg – Olszanka), to „trafiło się ślepej kurze ziarno”: filmowałem, a ojcie 0 jadący ze mną – robi zdjęcia. Ale na analogu. Więc zdjęcia musowo będą, ale po wywołaniu filmu i przeniesieniu na płytkę CD i skopiowaniu do kompa.
Jednak jeśli ktoś ma – niech śle do nas – zamieścimy z podpisem autora. Z dużym podziękowaniem, bo rzeczywiście GRATKA nie lada!
takie zdjęcia to prawdziwe rarytasy a to dlatego że niedługo takie składy znikną na dobre z naszych opolskich lini kwestia przyjścia nowych szynobusów.miałem okazję jechać takim składem z opola do nysy co ciekawsze do całego składu był dołączony szynobus ten najnowszy chyba 12. taki widok dopiero robił wrażenie.któryś z mechaników lokomotywy robił fotki.
Robert to chyba była nagroda za twój trud jaki włożyłeś w reaktywację tej potrzebnej trasy. Wielkim wydarzeniem można nazwać 70tki które mechanik ładnie osiągał… kto wie czy nie więcej. To musiało być naprawdę piękne. Z drugiej strony czy to nie PLK bez sensu ogranicza prędkości na torach? 80 spokojnie można jechać na większości odcinków – i mamy 50 minut między Brzeg-Nysa ;-)
Liczę na fotki i zdjęcia!
myślę że szczytem marzeń wszystkich miłośników kolei i lini brzeg nysa było by możliwość przejazdu tą linią parowozem jakimkolwiek.pamiętam obchody 150lecia kolei w brzegu kiedy to pojechał tą linia parowóz z pasażerami(mam fotki z tej imprezy).można by było spróbować zorganizować taki przejazdw dzisiejszych czasach.coraz częściej słyszy się o takich imprezach i przejazdach może kiedyś linia brzeg nysa.
Tak, parowa trakcja to jest super sprawa… Jednak ode mnie to wszystko nie zależy. Jestem za i mogę namówić więcej osób na imprezę!
Maciej.
Na tej linii jest tak: 80 km/h spokojnie można jechać PO PODBICIU (jednorazowym – bez stabilizacji) na odcinku Brzeg – Olszanka (bezstykowy tor). Pytanie: kto i za ile zrobi podbicie?
oraz
między Starym Grodkowem a przełęczą pod Nysą – tam BEZ podbicia. Oczywiście mowa o szynobusach, ewentualnie SU42 plus wagony jak dziś – tam jechał całkiem płynnie.
UMWO zresztą zgłosiła taki wniosek do PLK, ale nie wiem co z tego wyjdzie. W każdym razie PLK – jak wiem – niedawno badania linii pod kątem ewentualnego zwiększenia V max robiło.
No i PRZEDEWSZYSTKIM zrobić „20-tkę” pod Nysą (na choćby „50”), bo tam się traci 3 minuty w każdą stronę. I wtedy mamy czas ok. 52 minuty na trasie.
Co do sprowadzenia parowozu z Wolsztyna lub Chabówki i składu retro, to mniej więcej koszty znasz. Ile to było? Zaczynamy od 40 czy 50 tysiecy złotych? Są chętni na bilety? :-) Po 500 zł od łebka? :-)
No chyba że Tekatka z Wroca – tyle że ta ma iść niedługo do naprawy.
Dobry wieczór jechałem dzisiaj pociągiem do brzegu z kolegą i koleżankami i była przesiadka ale ten autobus zastepczy jest obrzydliwy skad pkp go wyczasło chyba ze złomu rupiec wszystko lata w autobusie chyba takiego złoma dali bo tanio wychodzi mogli z PKS Brzeg Wypozyczyća nie jakieś rupiecie dawać co kiedyś ropadną kto już jechał to wie jak sie jezdzi autobusem sory złomem bo nie powiem że autobusem pozdrawiam wszystkich kturzy jezdzą tą linią
Kamil. I bardzo dobrze! :-)
Pasażerowie linii Brzeg – Nysa mają porównanie mega złomu autobusowego z eleganckim nowym europejskim szynobusem SA 134!
Będą więc wybierać pociąg, a autobusów unikać, niczym szatanów :-) Gratulacje dla tego, kto wynajmował tego złoma (widziałem, jeszcze nie jechałem, ale pojadę).
Tak trzymać :-) Hi, hi.
to prawda ten autobus to prawdziwy zabytek ale jaki przewoznik taki tabor.pozatym niema co ponoć ma tylko tak być do połowy lipca i oby tak było.pozatym z tego co obserwuję frekf.ciągle rośnie.a autobus jest wynajęty z gminy grodków.woził tam uczniów.
Robercie, chciałeś powiedzieć że traci się ponad 5 minut na wyjeździe z Nysy. Niestety to jeden z minusów na tym odcinku (pomijają fakt braku mijanki w Grodkowie). Najważniejsze jest teraz, aby frekwencja szła w górę! Po mimo utrudnień jest to dobra wiadomość dla przyszłości – bo może będą kolejne pary pociągów.
Tutaj rodzi się pytanie: czy PLK podniesie prędkość i czy będą dodatkowe pary pociągów? Czy już coś wiesz?
Ma ktoś fotkę tego zabytku? :P
frekwencja jak ja tesz liczy to tesz coraz wiecej ludzi jezdzi pociagiem mówie autobus to mega złom jaki przewoznik taki autobus wkońcu wczoraj byłem zobaczyć ja sie wiodą prace na trasie ale pracowali tor zamkniety gdzie stawał szynobus pozdrawiam warto sie przejechać mega zabytkiem
A propos parowozu na trasie Nysa-Brzeg.
Kiedys pisałem o bezpośrednim połaczeniu na trasie Nysa – Wrocław – szczególnie przydałoby sie w piątek oraz w weekendy. i tutaj własnie możan upatrywać szansy – do tej pory w Dolnosląskiej DOKP podstawiali parowozy na trasie do Jelcza ale z tego co wiem to po początkowym zainteresowaniu poźniej rózowo juz tak nie było. Myslę że własnie wymieniona trasa ma znacznie wieksze szanse niz trasa do Jelcza. Tak sobie pomyslałem ze super byłoby przyjechac na przykład na dni twierdzy w Nysie parowozem bezpośrednio Z Wrocka. Bylaby to dodatkowa zachęta do przyjazdu w celach turstycznych. O to jednak muszą również zadbac władze miasta (regionu) a nie tylko milośnicy MK.