Gdyby tak wyglądała codzienna rzeczywistość funkcjonowania PKP Przewozów Regionalnych, to świat byłby rajem: czyściutki, szybki i pachnący pociąg, kolorowe baloniki, smaczne batoniki, wybór wszelakich ciastek, kawka i herbatka; w dodatku uprzejmie, ze specjalnymi biletami (inaczej nie wpuszczano – my mieliśmy zaproszenie oficjalne z UMWO), wszelkimi vipami, łącznie z prezesem Pesy oraz dziennikarzami na pokładzie.

Prezentacja SA134 (fot. A. Szarometa)

Prezentacja SA134 (fot. A. Szarometa)

O sednie sprawy przeczytacie na naszej stronie w relacjach UMWO, NTO i wysłuchacie w ciekawej kilkuminutowej audycji Radia Plus Opole (niżej – dop. AO); obejrzycie również fotki dziennikarza Radia Plus Andrzeja Szaromety, miłośnika transportu szynowego i medialnego propagatora kolei na Opolszczyźnie (też niżej). Warto!

Jedynie od siebie chciałbym dodać garść uzupełniajacych infomacji i wyrazić zadowolenie oraz podziękowanie – przy czym szkoda że reszta załogi komitetu być tym razem nie mogła.

Mianowicie po prezentacji dwóch pojazdów w Opolu, na odcinku Opole Główne – Lewin Brzeski pociąg prowadził (pod okiem maszynisty) wicemarszałek UMWO Józef Kotyś, a z Lewina do Opola – członek zarządu UMWO Andrzej Kasiura (odpowiedzialny za kolej). Ten pierwszy wyciągnął z SA134 aż 145 km/h, a ten drugi „tylko” 143 km/h (linia jest przystosowana do 160 km/h), o czym poprzez nagłośnienie z kabiny maszynisty informował z zadowoleniem Marek Szpirko – specjalista w departamencie infrastruktury i gospodarki UMWO: „Proszę szanownej wycieczki, właśnie jedziemy 143 km/h!” Itd.

O ile wiem, mogliby „wyciągnąć” nawet więcej, ale podobno elektronika daje ograniczenia na wysokie obroty silnika przy ostanim przełożeniu/biegu, czyli w okolicach ponad 140 km/h. Konstrukcyjna prędkość SA 134 to właśnie 140 km/h. Eksploatacyjna – 120 km/h.

Fajnie było:-)! Przejechać się tzw. „szynobusem” 145 km/h, dla mnie jako fana dużych prędkości i bicia kolejnych jej barier, było nie lada przeżyciem i niezwykłą okazją. Wszakże w ruchu planowym szynobusy na ogół nie przekraczają w Polsce 100 km/h. Bardzo dziękuję – w imieniu OKOKO – za oficjalne zaproszenie Panom Bartłomiejowi Horaczukowi – zastępcy dyrektora departamentu infrastruktury UMWO i Markowi Szpirce – specjaliście kolejowym w tym departamencie. Całą trasę – łacznie z jej najszybszymi momentami – uwieczniłem na filmie cyfrowym stereo. Może kiedyś fragmenty znajdą się w necie.

Robert Wyszyński

*

Tak było dziś w Radiu Plus Opole…

136 miejsc siedzących, ponad drugie tyle miejsc stojących. Tak w skrócie można opisać nowy nabytek województwa opolskiego a jest nim nowy szynobus.
Został on dziś zaprezentowany przez władze województwa a marszałkowie – Józef Kotyś i Andrzej Kasiura mieli okazję poprowadzić pojazd. Na trasie między Opolem a Lewinem Brzeskim, Józef Kotyś rozpędził nowy nabytek do prędkości 145 km/h

Czas nagrania: 3 min. 12 sek.
Rozmiar: 4,40 MB

[audio:http://kluczbork-opole.ehost.pl/temp_okoko/prezentacja_sa134_12-02.mp3]

Dodajmy, że nowy pojazd jest w całości klimatyzowany. Miejmy nadzieję, że dzięki wprowadzeniu go na opolskie trasy pasażerowie na codzień korzystający z kolei odczują poprawę podróżowania. Swoją drogą – 145 km na godzinę to niezły wynik jak na marszałka. Na całe szczęście na trasie kolejowej z Opola do Wrocławia nie ma fotoradarów, gdyż na tym odcinku pociągi mogą rozwijać prędkości do 160 km/h.

(autorem materiału jest Andrzej Szarometa z Radia Plus Opole)

*

A poza tym: