Kilka dni temu otrzymaliśmy od Krzysztofa Pawlaka pismo skierowane do starosty prudnickiego w sprawie ponownego uruchomienia (wycofanego od nowego rozkładu jazdy 2007/08) pociągu pospiesznego kursującego przez teren południowej Opolszczyzny. „Proponuję uruchomienie pociągu pospiesznego relacji Kraków Gł. – Jelenia Góra z wagonami do Kłodzka i Kudowy Zdrój (takowy kursował przez wiele lat mając znakomitą frekwencję), przez Katowice, Prudnik, Nysę, Dzierżoniów, Świdnicę, Jaworzynę Śląską, Wałbrzych” – pisze autor. Zapraszamy do przeczytania całości tekstu, który został opublikowany także w Tygodniku Prudnickim.

***

Prudnik, dn. 29.08.2007

Pan
Radosław Roszkowski
Starosta Powiatu Prudnickiego
Ul. Kościuszki 76
48-200 Prudnik

Szanowny Panie Starosto

W miesiącu lipcu PKP Przewozy Regionalne Sp. z o. o. na swoich stronach internetowych przedstawiła propozycję nowego rozkładu jazdy pociągów pospiesznych na sezon 2007/2008. Niestety w ww. propozycji zabrakło pociągu kursującego do tej pory przez powiat prudnicki łączący Górny Śląsk z Kotliną Kłodzką oraz Karkonoszami. W obecnie obowiązującym rozkładzie jazdy kursował sezonowy (22-31.XII.06, 26.I – 25.II, 6-10.IV, 27.IV-6.V, 23.VI-2.IX) pociąg pospieszny nr R-64501 relacji Przemyśl / Lublin – Katowice – Nysa – Kłodzko – Jelenia Góra. Powyższy pociąg zapewniał dogodne połączenie bez konieczności uciążliwych przesiadek między innymi do Katowic, Krakowa, Rzeszowa, Przemyśla, Kielc, Lublina, w kierunku zachodnim do Kłodzka, Wałbrzycha czy Jeleniej Góry ciesząc się dużym zainteresowaniem podróżnych.

Przez wiele lat na linii Katowice – Legnica kursowało wiele par pociągów międzywojewódzkich, które zawsze cieszyły się dużym powodzeniem. Nie sposób nie wymienić słynnego pociągu z Katowic do Legnicy, który kursował przez około 30 lat. Z takich miejscowości jak Nysa, Prudnik można było dojechać w różne zakątki kraju, korzystając z takich połączeń jak Katowice – Jelenia Góra, Kraków – Jelenia Góra (2 pary), Katowice – Kudowa Zdrój / Stronie Śląskie, Katowice – Legnica, Kudowa Zdrój – Lublin oraz wiele innych w krótszych relacjach. Wprowadzony proces restrukturyzacji i regionalizacji kolei doprowadził do likwidacji wielu połączeń cieszących się dużym zainteresowaniem. Zaproponowany rozkład jazdy pociągów pospiesznych przez PKP Przewozy Regionalne, w którym brak połączenia kursującego przez Prudnik powoduje dalszą degradację połączeń słynnej niegdyś Magistrali Podsudeckiej biegnącej przez Prudnik, Nysę. Brak jakiegokolwiek pociągu dalekobieżnego spowoduje dalszą marginalizację nie tylko naszego regionu, ale całej południowej Opolszczyzny. Brak powyższego składu wpłynie na spadek atrakcyjności turystycznej i gospodarczej regionu oraz obniżenie mobilności jego mieszkańców.

Z prudnickiego dworca PKP w sezonie 2007/2008 pozostaną wyłącznie kursy do Nysy (Kamieńca Ząbkowickiego) i Kędzierzyna Koźla obsługiwane autobusami szynowymi, które ulegają częstym awariom powodując dalszy spadek liczby podróżnych chcących skorzystać z usług kolei. Przykładowo przejazd z Prudnika do Katowic (112 km) pociągiem osobowym już dziś wiąże się z co najmniej dwiema przesiadkami w Kędzierzynie Koźlu oraz w Gliwicach, do Wrocławia nie ma już praktycznie żadnego dogodnego połączenia (przez Kamieniec Ząbkowicki). Za ww. pociągi osobowe odpowiada Urząd Marszałkowski, który zgodnie z Ustawą o Transporcie Kolejowym z 28 marca 2003 r. jest organizatorem przewozów regionalnych w obrębie województwa.
Wszystkie ww. negatywne zjawiska nie sprzyjają rozwojowi naszego powiatu, wręcz przeciwnie powodują marginalizację regionu i utratę znaczenia na tle innych samorządów. Podobna sytuacja ma miejsce w powiecie Nyskim czy Głubczyckim.

W związku z rozminięciem się z oczekiwaniami społeczeństwa wnioskuję, aby Starosta Powiatu Prudnickiego wystąpił do PKP Przewozy Regionalne Sp. z o.o. oraz do Ministerstwa Transportu, który finansuje pociągi pospieszne z wnioskiem o uruchomienie pociągu pospiesznego kursującego przez region południowej Opolszczyzny. Proponuję uruchomienie pociągu pospiesznego relacji Kraków Gł. – Jelenia Góra z wagonami do Kłodzka i Kudowy Zdrój (takowy kursował przez wiele lat mając znakomitą frekwencję), przez Katowice, Prudnik, Nysę, Dzierżoniów, Świdnicę, Jaworzynę Śląską, Wałbrzych. Dotychczasowy pociąg kursował przez Kłodzko, Nową Rudę, Wałbrzych, z pominięciem Dzierżoniowa i Świdnicy) nie dając możliwości realizacji naturalnych potoków podróżnych od lat występujących w ciągu Świdnica – Dzierżoniów – Nysa – Prudnik – Katowice. Proponowany termin kursowania składu do Jeleniej Góry przez Prudnik, Nysę, Świdnicę – codziennie, wagony bezpośrednie do Kłodzka i Kudowy Zdrój w sezonach zimowym i letnim. Powyższy pociąg będzie zapewniał dogodne połączenie aglomeracji krakowskiej i śląskiej z Kotliną Kłodzką, Karkonoszami i bogatym w atrakcje turystyczne Dolnym Śląskiem. Z drugiej strony pociąg ten będzie zapewniał dogodne połączenie z ważnymi ośrodkami akademickimi (Kraków, Katowice, Gliwice), handlowo-usługowymi oraz przemysłowymi Górnego Śląska oraz umożliwiał dogodny przejazd pośredni w kierunku Warszawy. Ponadto uważam, że Starosta Prudnicki wraz ze Starostwem Nyskim powinien wystąpić do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Opolskiego (odpowiedzialny za pociągi osobowe – regionalne) z wnioskiem o wsparcie działań o uruchomienie w rozkładzie jazdy pociągu pospiesznego kursującego przez Prudnik i Nysę.

Jako mieszkaniec regionu, miłośnik kolei i znawca problemów proszę o rozważenie ww. propozycji, i wystąpienie do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Opolskiego o wsparcie działań na rzecz uruchomienia nowego pociągu oraz do Ministerstwa Transportu i PKP Przewozy Regionalne o uruchomienie takowego połączenia i zaprzestanie dalszej degradacji naszego regionu. Brak w nowym rozkładzie jazdy pociągu pospiesznego pozostawi nam mieszkańcom niewielkie możliwości podróżowania, wpływając negatywnie na wizerunek nie tylko naszego powiatu ale całej południowej Opolszczyzny. Podjęcie jakichkolwiek działań przez Starostwo i uruchomienie nowego pociągu pospiesznego wpłynie znacząco na poprawę komunikacji, wzrost mobilności społeczeństwa oraz przede wszystkim wpłynie pozytywnie na wzrost atrakcyjności turystycznej i gospodarczej regionu.

Z poważaniem
Krzysztof Pawlak

Do wiadomości:

  • Tygodnik Prudnicki, Prudnik, ul. Kościuszki 13a,
  • Obywatelski Komitet Obrony Kolei na Opolszczyźnie,
  • Euroregion Pradziad Prudnik – Rynek