Ostatni nowy szynobus (2. z Newagu i 11. w ogóle) już od dwóch dni na Opolszczyźnie. W sobotę rusza w swój pierwszy przejazd – muzyczny przejazd z orkiestrami na pokładzie :-)
UMWO, 11 maja 2011
Ten szynobus (SA137-004) to ostatni z dwóch pojazdów szynowych z napędem spalinowym serii SA137 zamówionych przez Województwo Opolskie od firmy Newag S.A. Będzie woził pasażerów na trasach Nysa-Opole, Kędzierzyn Koźle-Nysa i Opole-Kluczbork.
Pojazd charakteryzuje się nowoczesnymi rozwiązaniami technologicznymi, posiada estetyczne i funkcjonalne wnętrze. Klimatyzowany przedział pasażerski ma 130 miejsc siedzących, zainstalowane rampy wjazdowe dla osób niepełnosprawnych na wózkach, miejsca na rowery oraz wózki, wygodne fotele oraz WC przystosowane dla osób niepełnosprawnych, wyposażone m.in. w przewijak dla niemowląt. Dodatkowo zainstalowane zostały monitory, na których przekazywane są podróżnym informacje dotyczące trasy pociągu, a także istnieje możliwość emisji krótkich filmów reklamowych.
Województwo Opolskie posiada łącznie 11 autobusów szynowych z napędem spalinowym, które na podstawie umów użyczenia eksploatuje Opolski Zakład Przewozów Regionalnych. Te szynobusy znacznie poprawiły komfort podróży oraz wpłynęły na spadek kosztów realizacji oferty przewozowej.
Ta ostatnia inwestycja kończy całość realizowanego przez Województwo Opolskie od 2004 roku projektu zakupu pojazdów szynowych do obsługi wszystkich niezelektryfikowanych linii kolejowych w regionie, na który łącznie wydano kwotę 80 mln zł. Na sfinansowanie projektu Województwo wykorzystało środki finansowe pochodzące z Regionalnego Programu Operacyjnego 2007-2013, Funduszu Kolejowego, rezerwy celowej budżetu państwa oraz z własnego budżetu.
Źródło: UMWO
Dziś po dłuższej przerwie przejechałem się dwa razy Regio na odcinku Racławice-Prudnik. Mimo matur i tego, że w wielu szkołach trochę wolnego no i majówka, i środek tygodnia, SA134 wypełniony pasażerami. Nie ma maksa, ale było ich sporo, wszyscy siedzieli, trochę miejsc wolnych. Może ze 100 osób jechało. Zaskoczyło in plus. Punktualność WZOROWA plus bardzo dobra obsługa, ale 15 minut jazdy było okazją do posłuchania o tym o czym mówią pasażerowie. A mówili o tym, że: wczoraj wypełniali ankiety :), że popołudniu z Nysy na Kędzierzyn w tygodniu SA134, ale w piątek SA103 i nie idzie wytrzymać, że Nysa to zaścianek kolei, dokładny cytat: można tam przyjechać z Kędzierzyna i dalej zapomnieć o tym, że gdziekolwiek się pojedzie. Także podsumowując jest dobrze, ale do ideału brakuje tego, że stacja Nysa nie może być zaściankiem skąd nie można się nigdzie dostać. Można to odebrać na dwa sposoby. Skomunikowania wiadomo, że padły po zwolnieniach. Jak ktoś z Prudnika rano przyjedzie do Nysy to do Brzegu pojedzie sobie po tym jak 5 razy obejdzie miasto. No i aspekt braku jakiegokolwiek połączenia z Dolnym Śląskiem. Także chwalimy, bo się należy, ale i zwracamy uwagę, bo brakuje połączeń z sąsiadami zza miedzy. Napisałem w tym temacie także dlatego, że może nowy SA137 zostanie dany w piątki na południowe pary na podsudeckiej, bo tłok jest straszny i ciężko zwłaszcza teraz w upały.
W środę w porannym REGIO do Brzegu też rozdawali ankiety, ale otrzymali je (przynajmniej w końcowej części SA103) tylko Ci co wsiedli w Nysie, osobą które dosiadły się po drodze konduktor ich nie dawał. Jeżeli jest ktoś zainteresowany to mogę wstawić zdjęcie tej ankiety.
A czego dotyczą te ankiety? Jakieś pytania? Dobre byłoby: jakie trasy chciałbyś dodać do obecnych?
My właśnie wysyłamy pismo w tej sprawie (jest tam też postulat relacji Nysa – Kłodzko/Legnica), bo własnie wchodzić będzie faza zasadniczej konstrukcji rokładu jazdy 2011/12.
Zachęcam więc innych do wysyłania maili na adresy:
marszalek/małpiszonn/opolskie.pl
t.kostus/małpiszonn/opolskie.pl
dig/małpiszonn/umwo.opole.pl
W kupie siła – jak mówią na mieście :-) Tyle że w tym przypadku bez współpracy KD i UMWD chyba niedasię… Było kilka dyskusji na forach o tym kto nie chce – no to teraz macie odpowiedź, bo UMWD w oficjalnym komunikacie o przetargu i zamówieniach bezpośrednich (dotyczących KD) wykreśliło relację stykową Nysa – Kamieniec.
Samo Opolskie nie podoła, bo ma swoje trasy… szkoda! Jest w istocie paranoją brak kolejowego połączenia z Kotliną Kłodzką. W cywilizacji niewiarygodne, ale tu jeszcze do cywilizacji daleko…
A ja się ostatnio zastanawiałem czy nie spróbowac inaczej. Ze względu na brak sprzętu – ciągle padające 103 ki i praktycznie „papierową” 109 kę może warto byłoby odpalić na początek w piątek, sobotę i niedzielę relację Katowice (Kraków) -Kłodzko na IR-e (lok spalinowy + trzy wagony – tyle jest na wielu TLK-ach i jeżdżą)???? Koszty będą wyższe ale też i cena biletów byłaby wyższa niż na Regio. Pewnie byłby to pierwszy taki IR w Polsce ale czemi nie spróbować. Niestety do tego trzeba kupy siły i dodatkowo zainteresowania władz wszystkich województw i samorządów a z tym wiadomo jak jest – no chyba żeby się w końcu coś zmieniło???:)
@Robert W.: przepraszam, a kiedy wykreśliło? Bo tu jest coś takiego z Rynku Kolejowego:
Wysłany: 03-03-2011, 13:48 Dolnośląskie ogłasza przetargi na dwuletnie przewozy
——————————————————————————–
Dolnośląskie ogłasza przetargi na dwuletnie przewozy
Samorząd Województwa Dolnośląskiego ogłosił zamiar udzielenia zamówienia, którego przedmiotem będzie świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego w 2012 i 2013 roku. Usługi podzielono na dwa przetargi – jeden ma odbyć się w maju, drugi w listopadzie.
Województwo dolnośląskie z wyprzedzeniem poinformowało o planowanych przetargach po to, by mogli się do nich przygotować ewentualni oferenci – Liczymy na konkurencję i mamy nadzieję, że dzięki takim przetargom utworzy się rynek transportowy – powiedział „Rynkowi Kolejowemu” Leszek Labocha, kierownik Działu Transportu Szynowego UMWD.
Zamówienia mają obejmować przewozy w okresie dwóch lat – Jest to spowodowane tym, że zgodnie z nową ustawą o transporcie publicznym po 2013 roku zamówienia będą oparte o opracowany plan transportowy. Przetarg ogłaszamy więc na przewozy do czasu opracowania planu – najpierw przez ministerstwo, potem przez nas, zgodnie z ustawą – poinformował Labacha.
Przetarg przygotowywany jest na linie obsługiwane obecnie przez Przewozy Regionalne. Pierwsze postępowanie ma odbyć się 31 maja 2011 roku i obejmować obsługę następujących linii:
* Wrocław Główny – Oleśnica
…
Drugie postępowanie przewidziane jest do rozpoczęcia 2 listopada 2011 roku i obejmować linie:
…
* Legnica – Dzierżoniów Śląski
* Dzierżoniów Śląski – Kamieniec Ząbkowicki – Kłodzko Miasto
* KAMIENIEC ZĄBKOWICKI – NYSA
…
Jeśli chodzi o linie obsługiwane przez koleje Dolnośląskie, przetargu prawdopodobnie nie będzie – Z naszym wewnętrznym przewoźnikiem najprawdopodobniej zostanie podpisana umowa bez przetargu, co również dopuszcza prawo – przewiduje Leszek Labocha.
Jak sam widzisz, to stare i nieprawda.
Tu jest nowe:
http://www.rynek-kolejowy.pl/23967/Dolnoslaskie_Mniejsze_zamowienie_na_dwuletnie_przewozy.htm
Przed sekundami dwa SA137 pomknęły przez Racławice, a ten niezwykły tandemik został uwieczniony tutaj: http://kolejpodsudecka.pl/portal-galeria-zdjecie-323.html – Na czele „świeżak” – prezentuje się bardzo schludnie.