1 października br. na tory sąsiedniego województwa wyjadą pociągi nowego przewoźnika. Pociągi Kolei Śląskich – bo to o tej spółce mowa – będą kursowały na dwóch trasach: z Gliwic przez Katowice do Częstochowy i z Częstochowy do Wisły.
Trasy i połączenia
- Linia S1: Gliwice-Katowice-Zawiercie-Częstochowa
średnio 84 połączenia w dni robocze i 42 w weekendy - Linia S6: Częstochowa-Wisła Głębce
tylko soboty i niedziele; będą to dwa przyspieszone pociągi do Wisły: poranna „Wisełka” z Częstochowy i popołudniowy „Stożek” z Sosnowca
Pobierz PDF-a ze schematem sieci
Tabor
Przede wszystkim elektryczne zespoły trakcyjne: 8 Elfów (EN76), 3 Flirty (EN75), 2 zmodernizowane EN57KM oraz 2 lokomotywy elektryczne Traxx z 10 wagonami.
Bilety
Taryfa kilometrowa i liniowa
Jak informuje przewoźnik:
„Ceny biletów Kolei Śląskich będą nieco tańsze [w większości przedziałów taryfowych – dop. AO] od proponowanych obecnie przez Przewozy Regionalne. Najtańszy jednorazowy bilet, który pozwoli na odbycie podróży do pięciu kilometrów, kosztował będzie 2,80 zł (w taryfie PR – 3 zł), a jednorazowy normalny bilet Kolei Śląskich z Gliwic do Częstochowy będzie kosztował 19 zł (PR – 19,50 zł). Oprócz tradycyjnej taryfy kilometrowej Koleje Śląskie wprowadziły atrakcyjną cenowo taryfę liniową stanowiącą odpowiednik taryfy strefowej PR. „
Oferty taryfowe
- Bilet „SilesiaWeekend” – 20% ulgi na bilet w obie strony (15% w jedną stronę), w dni wolne od pracy,
- Bilet „Rodzinny” (dla 2–6 osób, w tym co najwyżej dwóch dorosłych i co najmniej jedno dziecko do 16 r.ż.) – 30% ulgi na przejazd w jedną lub obie strony,
- KŚ 26 – 20% ulgi dla dzieci i młodzieży do 26 roku życia, nie posiadających prawa do ulgi ustawowej,
- Senior 65+ – 30% ulgi osób powyżej 65 roku życia.
- Przejazd „Tam i Powrót” – ulga 15% na bilet powrotny pod warunkiem zakupu na jednym blankiecie biletu „TAM i POWRÓT”
W pociągach Kolei Śląskich uznawane będą uprawnienia do wszystkich ulg ustawowych.
Honorowanie biletów
W Kolejach Śląskich
Koleje Śląskie na odcinku Gliwice-Częstochowa honorują następujące bilety Przewozów Regionalnych:
- REGIOkarnet,
- bilety turystyczne,
- bilety sieciowe (normalne oraz z ulgą 33%, 50%, 99%),
- bilety dla posiadaczy REGIOkarty i REGIOkarty Senior,7)
- bilety odcinkowe z ulgami handlowymi: 33%, 50%, 70%, 80% i 99%,
- bilety odcinkowe i sieciowe wydane dla posiadaczy Legitymacji Seniora zakupionej najpóźniej w dniu 31 grudnia 2010 r.,
- bilety odcinkowe (normalne i z ulgami ustawowymi: 37%, 49%, 51%, 78% i 93%) zakupione przed dniem 1 października 2011 r. – zgodnie z terminem ważności oznaczo-nym na bilecie.
W pociągach Spółki Koleje Śląskie nie będą honorowane „Bilety czasowe i strefowe miesięczne imienne ważne na obszarze aglomeracji katowickiej” oraz „Metropolitalne bilety miesięczne”.
W Przewozach Regionalnych
A teraz odwrotnie – które bilety Kolei Śląskich są honorowane w pociągach Przewozów Regionalnych (dodajmy: w pociągach REGIO na odcinku Chorzów Batory-Częstochowa):
- bilety odcinkowe miesięczne – wg taryfy normalnej, z ulgami ustawowymi (37%, 49%, 51%, 78%, 93%), z ulgami handlowymi (20% – KŚ 26 i 30% – SENIOR 65+),
- bilety SilesiaWeekend.
Więcej informacji o honorowaniu biletów na stronie Kolei Śląskich (PDF) i Przewozów Regionalnych.
Gdzie kupić bilet?
Sprzedaż biletów prowadzona będzie przede wszystkim we własnych kasach oraz biletomatach, które zostaną uruchomione w październiku, a także przy pomocy telefonu komórkowego w ramach systemu CallPay. Bilet będzie można kupić również w pociągu u konduktora.
1 października Koleje Śląskie uruchomią:
- 7 własnych kas biletowych w budynkach dworców (Częstochowa ul. Piłsudskiego, Poraj, Łazy, Będzin Miasto, Sosnowiec Główny, Chorzów Batory, Zabrze),
- 4 własne kontenery kasowe (Gliwice, Katowice ul. Konopnickiej i pl. Oddziałów Młodzieży Powstańczej oraz Dąbrowa Górnicza),
- oraz 2 kontenery dzierżawione od innych przewoźników (stacje Myszków i Zawiercie).
Biletomaty zainstalowane zostaną na stacjach:
- Częstochowa, Częstochowa Raków, Myszków, Zawiercie, Łazy, Dąbrowa Górnicza Ząbkowice, Dąbrowa Górnicza, Sosnowiec Główny, Katowice, Chorzów Batory, Ruda Chebzie, Ruda Śląska, Zabrze, Gliwice.
Więcej informacji
„Koleje Śląskie Sp. z o. o. to spółka, założona 8 kwietnia 2010 roku, której jedynym wspólnikiem jest Województwo Śląskie, powołana w celu świadczenia usług użyteczności publicznej w zakresie transportu publicznego. Przedmiotem działalności spółki są przede wszystkim kolejowe regionalne przewozy osób i rzeczy oraz świadczenie usług związanych z przewozem.”
- Rozkład jazdy
- Taryfa przewozowa i cennik
- Informacje na temat np. połączeń, cen biletów znajdują się również w prezentacji KŚ.
Koleje Śląskie:
Rynek Kolejowy:
AO
na podst. informacji prasowej KŚ
PS. Źródło schematu linii: Koleje Śląskie, edycja własna (połączenie fragmentów map)
Ciekawy artykuł – analiza cen – na stronie Stowarzyszenia Rozwoju Kolei Górnego Śląska:
http://www.srkgs.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=205:kto-ile-zaplaci-po-starcie-kolei-slaskich&catid=38:artykuy
Fragment: „Nieznaczny kilkuprocentowy spadek cen biletów w niektórych relacjach w żadnym wypadku nie rekompensuje ogromnych, a w niektórych przypadkach wręcz ekstremalny wzrost kosztów podróży po wejściu nowego przewoźnika.”
I sprostowanie Kolei Śląskich:
http://www.rynek-kolejowy.pl/27719/Koleje_Slaskie_Artykul_SRKGS_zawiera_nieprawdziwe_informacje.htm
Jechałem Elfem EN 76 w dzień debiutu z Gliwic do Zawiercia (sobota 1 paźdź.: pociąg odj. z Gliwic o 11.53 – Zawiercie 13.20). Punktualnie, szybko, bo 120 km/h, jedynie niektórzy „spóźnialscy” pasażerowie kupowali bilet z dopłatą – tam gdzie są kasy – w Gliwicach jest kontenerowa zaraz obok głównego wejścia do dworca.
Komfort jazdy takim cihcym klimatyzowanym pociągiem – a są też gniazdka – jest nieporównywalny z kiblami, nie ma o czym w ogóle mówić. Przyspieszenie jest świetne, prawie jak w metrze, a jazdy prawie nie czuć. Europa!
W Warszawie jechałem newagową eskaemką – elegancko i płynnie, choć na krótkim odcinku i 60-80 km/h. Przy reszcie trafiałem z Anią na zmodernione kible, nie trafiliśmy na AKM-a, niestety (fakt że tych jazd za dużo nie było). Traxxy i piętrusy oraz kilka 6 członowych Elfów też widziałem jedynie z okien pociągu (nie ta trasa). Fajnie to wygląda: masa różnorodnego nowoczesnego taboru. U nas na Opolszczyźnie mamy nowy tabor spalinowy, ale skansen elektryczny, co trzeba poprawić.
W Częstochowie (przy powrocie z Warszawy) widziałem dwuczłonowego małego kieleckiego Elfika, ale niestety z daleka, czadowy – chciałbym w przyszłości takie widzieć na Opolszczyźnie!
Też bym chętnie widział na Opolszczyźnie Elfy, ale myślę że trój lub cztero-członowe lepiej by się spisywały :)
Witam.
Ja mam ELF-y i FLIRT-y na co dzień ponieważ mieszkam w Chorzowie Batory :) Owszem ELF-em jedzie się całkiem przyjemnie, jednak siedzenie są nieco zbyt twarde. Natomiast jeśli chodzi o obsługę pasażera to spotkałem się z przypadkami całkowitej niekompetencji. Poniżej zamieszczam kilka fotek składów KŚ http://okoko.net.pl/index.php/2011/10/kursy-do-likwidacji/
Sorki nie ten link, cytowałem Was na forum i pomyliłem się :) http://kolejapopolsce.blogspot.com/2011/10/powitanie-kolei-slaskich.html
Głupi pomysl teraz aby dojechac do pracy z Dąbrowy Górniczej do Tychów musze miec dwa bilety miesieczne wczesniej jeden na dwie strefy wystarczyl, a teraz jeden ze ślaskich a drugi z regionalnych super :/
No fakt nie dogadanie się z Przewozami Regionalnymi w sprawie honorowania miesięcznych strefówek nie ułatwia życia pasażerom, którzy znowu tracą.
Informacja o honorowaniu biletów okresowych jest nieaktualna. Honorowanie jedynie biletów okresowych zakupionych przed 1 października dotyczy jedynie tras „wewnątrz” obszaru działania KŚ (np. Zawiercie Częstochowa). Bilety odcinkowe okresowe w relacjach łączonych KS+PR można natomiast kupić wg taryfy PR (w tym z Regiokartą) i korzystać w pociągach KŚ. Informacja ta została zmieniona tuż przed startem KŚ.
Stracili tylko posiadacze strefowych i metropolitarnych (Ci ostatni o ile korzystają z dwóch przewoźników kolejowych, bo np metropolitarny z Kędzierzyna do Gliwic czy Rybnika do Katowic będą działać. Podobną ofertę mają KŚ, więc z Częstochowy Zawiercia do Katowic da się. Nie można natomiast skorzystać jadać np z KK do Katowic, czy Tychów do Dąbrowy).
Pociągi fajne, ale brak brak pociągów 8 po z Gliwic w stronę Katowic. Powoduje zagęszczenie popołudniu i tłok rano. Jest też problem z punktualnością – pociąg Częstochowa – Gliwice (odj. z Katowic 6:33) regularnie jeździ ok 6:45, opóźniając przyspieszony z 6:44. Skład z 6:33 powinien być w Gliwicach 7:10 i o 7:22 odjechać do DG Ząbkowic. Oczywiście przyjeżdżając ok 7:20-7:25 powoduje regularne opóźnienie zwrotne poc do Dąbrowy.
http://przewozyregionalne.pl/w-regionach,slaskie,wydarzenia-z-regionu,s,0,7133.html