Rynek Kolejowy informuje, że powstała kolejna, zachodnia grupowa zakupowa, utworzona w celu nabycia pociągów do przewozów regionalnych ze środków unijnych w ramach POIiŚ. W żadnej z obu grup zakupowych (wcześniej powstała grupa południowa) nie ma województwa opolskiego.
Nowo powstała Zachodnia Grupa Zakupowa składa się z 5 województw: wielkopolskiego, dolnośląskiego, zachodniopomorskiego, lubuskiego i łódzkiego, a powstała wcześniej Południowa Grupa Zakupowa z 4 województw: małopolskiego, śląskiego, świętokrzyskiego i podkarpackiego. Pomiędzy obiema grupami znajduje się województwo opolskie (zobacz mapę Polski z województwami).
Według informacji „Rynku Kolejowego„:
województwo [opolskie] nie złożyło do Ministerstwa Rozwoju Regionalnego żadnego własnego projektu taborowego, ani nie rozważa dołączenia do którejś z grup.
Komentarz Roberta Wyszyńskiego, koordynatora OKOKO:
Opolskie nie bez przyczyny nie przystąpiło do żadnej grupy. Po prostu nie mamy pieniędzy na wkład własny. Przykro, bo na zmodernizowanej E 30 nie pojadą nowoczesne pociągi.
Mimo rzekomej skromności środków mocno dziwi, że wobec spodziewanego fiaska programu zakupu taboru przez spółkę PR, województwo opolskie nie przeznaczyło żadnych środków na nowy tabor EZT. O tym, że spółka PR nie kupi taboru, mówiło się już dawno – z przyczyn oczywistych i podawanych do opinii publicznej – to nie była żadna tajemnica, a nawet gdyby była – nie powinna nią być.
Tymczasem do programu zakupu w ramach grup wojewódzkich przystąpiły teoretycznie słabiej rozwinięte kolejowo województwa, jak podkarpackie czy świętokrzyskie. Mamy zmodernizowaną do 160 km/h linię E 30 (Opole-Wrocław), a w roku 2014 rozpocznie się podobna modernizacja z Opola do Kędzierzyna Koźla – i jako jedyni na ciągu E 30/E 59 Przemyśl-Wrocław-Szczecin nie będziemy mieli nowego taboru na dedykowane w cywilizacji i możliwe „od zaraz” do wykorzystania 160 km/h, nie mówiąc o lepszych parametrach rozruchu i nieporównywalnym komforcie jazdy.
Według mnie, niestety, jest to poważny błąd strategii UMWO – dla mnie niezrozumiały i ośmieszający nasze województwo nie tylko w oczach branży. A pasażerów skazujący na jeżdżenie przez następnych 10 lat 30-40 letnimi archaicznymi „kiblami” EN 57 z prędkością 90-100 km/h.
Więcej informacji na temat grup w Rynku Kolejowym:
- Powstała Zachodnia Grupa Zakupowa
- Ciepiela: Projekt taborowy PR jest mniej realny niż nasz (o grupie południowej)
AO