W tym roku mija 160 lat od uruchomienia przewozów na linii Brzeg-Nysa. Piękna rocznica, która aż się prosi o godne jej uczczenie… Robert Wyszyński przygotował dla Was mini kalendarium, zawierające kilka najważniejszych dat z historii linii (wraz z krótkim opisem oferty w danym okresie). Zapraszam.
- 25.07.1847 – otwarcie odcinka Brzeg – Lipowa Śląska – Grodków – Pakosławice (koło Nysy)
- 26.11.1848 – otwarcie odcinka Pakosławice – Nysa (najbardziej atrakcyjnego krajobrazowo – linia osiąga swój najwyższy punkt (npm) i łukami przebija się przez przełęcz i wąwóz w pobliżu nyskiej twierdzy – dołączając do dwutorowej linii z Kamieńca Ząbkowickiego); tym samym otwarcie przewozów na całej linii Brzeg – Nysa
- 3.04.2000 – zamknięcie przez PKP przewozów pasażerskich na całej linii (do grudnia 1999 roku kursowały 4 pary pociągów; do 2 kwietnia 2000 – już tylko 3 pary przy dwóch mijankach w Grodkowie)
- 5.02.2005 – otwarcie przewozów pasażerskich (kursowały 2 pary pociągów; od grudnia 2005 kursowały 3 pary pociągów) – najdłuższy czas jazdy w powojennej historii linii: 1 h 22 min
- 10.12.2006 – ponowne zamknięcie przewozów pasażerskich przez PKP Przewozy Regionalne (za zgodą UMWO)
- 14.12.2008 – ponowne otwarcie przewozów pasażerskich (3 pary pociągów prowadzonych szynobusem, promocyjna cena relacyjna, najszybszy w powojennej historii czas przejazdu – 1 h!) ???
Bardzo ciekawa jest historia budowy tej linii przed okresem z 1848 roku, kiedy to tworzyły się towarzystwa (nyskie i brzeskie) i niejako rywalizowano, gdzie ma być budowa itp. Np. w Nysie, z racji, iż znajdowała się tam pruska twierdza stary dworzec zbudowano daleko za miastem… w pobliżu tego wąwozu, gdzie obecnie rozdzielają się dwie linie kolejowe. Pasażerów było po prostu masę… dowożono ich do Nysy dorożkami. Wszystko kwitło… Historia linii kolejowej Nysa-Pakosławice-Brzeg jest pasjonująca: jej plany, budowa itp. Ciekawe ilu Nysan wie, że pierwsza kolej do tego miasta dotarła właśnie 160 lat temu od strony Brzegu?