Poniżej zamieszczamy odpowiedź z Urzędu Marszałkowskiego Woj. Opolskiego. Odnosi się ona do dwóch pism: indywidualnego pisma Roberta Wyszyńskiego i wysłanego tydzień poźniej – wspólnego pisma Komitetu.
Pan
Robert Wyszyński
W odpowiedzi na Pana wnioski z dnia 11 lutego br. (wpłynęło 12.02.2008 r.) oraz z dnia 18 lutego br., w sprawie przywrócenia kursowania pociągów regionalnych na linii Brzeg – Nysa, zgodnie z art. 244 § 2 Kpa, informuję jak niżej.
Wszystkie działania, jakie tutejszy Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego prowadził w celu przywrócenia obsługi linii Nysa – Brzeg były na bieżąco Panu opisywane w wielu naszych wystąpieniach. Nie wiemy na jakiej podstawie przyjął Pan założenie, że Samorząd Województwa Opolskiego w ogóle nie zamierza w jakimkolwiek rozkładzie jazdy podjąć próby ponownego wznowienia tych przewozów.
Nie będę opisywał ani wyjaśniał Panu wielu argumentów i zależności, które doprowadziły do zawieszenia przewozów na tej linii, a wiążą się z organizacją i dotowaniem regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich w obecnych realiach ustawowych i rynkowych w Polsce, gdyż z prowadzonej z Panem korespondencji wiemy, że zna je Pan doskonale i nie ma sensu ich ponownie przytaczać.
Cel inicjatywy społecznej Komitetu, którym Pan kieruje jest nam znany i czytelny – powrót do obsługi przewozów na linii Brzeg – Nysa. Jednak środki i formy nacisku społecznego, które Pan stosuje oceniamy jednoznacznie negatywnie i prosimy
o ich zaprzestanie, gdyż w żaden sposób nie służą one promocji kolei regionalnej, a wyłącznie utrudniają pracę zespołowi osób, które bezpośrednio zajmują się organizacją tych przewozów w ramach struktur tutejszego Urzędu.
Po apelu, który zamieścił Pan na stronie internetowej www.infokolej.pl wraz z instrukcją przedstawiającą sposób składania wniosków w w/w sprawie, do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Opolskiego drogą internetową zaczęły trafiać dziesiątki wniosków, skutkiem czego jest obecnie sparaliżowana merytoryczna praca Departamentu zajmującego się sprawami kolei.
A spraw tych, które wymagają załatwienia i koncepcyjnego rozwiązania jest niezmiernie dużo. W roku 2007 wraz z PKP Przewozy Regionalne Sp. z o.o. przeprowadziliśmy badania marketingowe głównie na liniach wykazujących najmniejsze zainteresowanie wśród podróżnych (linia Nysa – Kamieniec Ząbkowicki), a więc na długo wcześniej niż Pan poinformował o swoich obserwacjach w tym zakresie. Prowadzone badania służą do analizy zasadności utrzymywania przewozów na liniach charakteryzujących się niewielkimi potokami podróżnych. W chwili obecnej prowadzimy kolejne badania mające na celu potwierdzenie wcześniej wysuniętych wniosków. Jeżeli dane znajdą swoje potwierdzenie, Zarząd Województwa rozważy w marcu br. decyzję o zaniechaniu prowadzenia ruchu pasażerskiego na linii Nysa – Kamieniec Ząbkowicki i przekazaniu autobusu szynowego wykorzystywanego aktualnie do przewozów relacji Nysa – Kamieniec Ząbkowicki do obsługi linii Brzeg – Nysa. Wstępne analizy wykazują, że powyższe przedsięwzięcie uda się przygotować pod koniec marca 2008 r., na konferencję rozkładową. Podjęte zmiany zaczęłyby obowiązywać od 14 grudnia 2008 roku (tj. od nowego rozkładu jazdy pociągów 2008/2009).
Powyższe informacje o prowadzonych działaniach mających na celu przywrócenie połączeń na linii Brzeg – Nysa, nie zostały podane do publicznej wiadomości ze względu na trwający proces przygotowawczy, konieczność ustalenia rzetelnych danych obrazujących w sposób szczegółowy i możliwie dokładny wszelkie parametry techniczne tego przedsięwzięcia oraz koszty. Po akceptacji tych zamierzeń na posiedzeniach Zarządu Województwa Opolskiego oraz pozytywnym przyjęciu przez władze samorządowe Nysy i Brzegu, tutejszy Urząd poinformuje opinię publiczną o planowanym wznowieniu przewozów.
Mam nadzieję, że Pan oraz pozostali Członkowie Obywatelskiego Komitetu Obrony Kolei na Opolszczyźnie przyjmiecie niniejszą odpowiedź za wystarczającą na tym etapie prac w zakresie wznowienia obsługi przewozów na linii Brzeg – Nysa.
Celowo nie będę się ustosunkowywał do innych punktów Pana wypowiedzi, gdyż większość z nich to zwykłe pomówienia i niczym nieuzasadniona krytyka działań Zarządu Województwa Opolskiego (przykładowo w kwestii zasadności budowy lotniska w Kamieniu Śląskim, czy wyrwanych z kontekstu fragmentów wypowiedzi w mediach nt. obsługi linii
Brzeg – Nysa, które są odzwierciedleniem różnych stanowisk Zarządu, podejmowanych w różnych okresach w zmieniających się uwarunkowaniach). Również język i styl Pana wypowiedzi nie pozwala na merytoryczne odniesienie się do wielu „argumentów”, które Pan przytacza.
Jednocześnie informuję, że Wasze propozycje zmian w rozkładzie jazdy na pozostałych liniach Województwa Opolskiego, które znajdują się w naszej kompetencji będą analizowane przy konstruowaniu rozkładu jazdy pociągów 2008/2009.
Z poważaniem
Andrzej Kasiura
czyli o co chodzi?
Dobre pytanie :-) W skrócie o to, że linia zostanie ponownie reaktywowana w grudniu 2008. Chyba o to chodzi :-)
I raczej nie ma od tego odwrotu. Myślę, że ani urząd, ani tym bardziej my, nie chcemy, aby wszystko wróciło do punktu wyjścia.
Obecnie mamy również kontakt półoficjalny z UM i mamy również głęboką nadzieję, że tym razem wszystko będzie się posuwało jedynie do przodu – a nie do tyłu.
Hmmm,zależy w jaki sposób reaktywują linię. Bo jesli dadzą nieprzemyślany rozkład, ot tak na odczepnego to to niema sensu….
W ramach ramowych kosztów rocznych (25 – 26 mln dla Opolszczyzny) na pewno dwie pary:
1) Dojazd na ok. 6. 30 do Brzegu (5.30 z Nysy, 6.05 z Grodkowa) do pracy i powrót ok. 15.30 z Brzegu (Grodków 15.55, Nysa 16.30)
2) Dojazd na ok. 7.35 do Nysy (z Brzegu 6.35, z Grodkowa 7.00) do szkół i powrót ok. 14.30 z Nysy (Grodków 15.05, Brzeg 15.30).
Oba pociągi tylko w dni robocze. To są orientacyjne pory – bez mijanki nic innego się nie wycuduje, a na mijankę na razie nie ma pieniędzy (które poszły na budżet szynobusowy; poza tym i tak na razie nie byłoby taboru, więc po co mijanka?).
Trzecia para (m.in. dla studentów z Prudnika, Nysy, Grodkowa dojeżdżających do/ z Wrocławia i Opola, bo z Grodkowa nie jeździ do Opola PKS) w piątki i w niedziele: ok. 17.30 z Nysy (Grodków 18.05, Brzeg 18.30) oraz w druga stronę: Brzeg ok. 18.35 (Grodków 19.00, Nysa 19.35).
Co bardzo ważne – wszystkie pociągi będą w Brzegu skomunikowane z pociągami do oraz z Wrocławia i Opola (znaczy: przesiadka w obu kierunkach i w każdym wariancie, bo osobówki Opole – Wrocław i Wrocław – Opole będą się w Brzegu mijać o tej samej porze).
Być może uda się rozszerzyć tę trzecią parę na dni robocze – w każdym razie będziemy sie o to starać wraz z UMWO. Pamiętajmy jednak, że przy kosztach PKP PR dopiero za niecałe dwa lata (grudzień 2009) będą 3 podwójne szynobusy na których można będzie zaoszczędzić w ramach kursów na linii Nysa – Opole. Więc dopiero wtedy możliwe byłyby 4 pary na Brzeg – Nysa. Jest to absolutne MINIMUM, aby była jakaś rozsądna oferta.
Jednak od czegoś trzeba zacząć, choć wiem iż dwie pary i 1/3 to nie jest dobra oferta. Z drugiej strony mając do wyboru kolejny rok umierania linii oraz jej wskrzeszenie chyba lepiej wybrać to drugie.
A może być tak że będą 2 pary i wtedy UM powie: widzicie – reaktywowaliśmy linię a jest nikłe zainteresowanie, więc kolej jest niepotrzebna – zamykamy!
Przeciez PR Opole mają jeszcze S.a 104. Jest on ekspoatowany ? Moze być on śmialo wykorzystany o ile jest w uzytku.
agali wiktor
Jeszcze wszystko może być…
Jednak wstępny plan UM jest taki, że od grudnia 2009 będzie 4 pary – sam dostałem taką informację „jeśli terminowo będzie realizowany program kluczowy RPO” (zakup szynobusów).
karol
PR Opole nie ma SA104. Poza tym ten pojazd nie nadaje się do niczego poza jazdami drezynowymi (mała moc/ ślizga się, mały nacisk na oś, mała prędkość maksymalna, brak toalety – pasażerowie podsudeckiej bardzo skarżyli się na to cudo i słusznie, bo sie nie mieścili – to nie jest pojazd dla pasażerów; może jedynie do jazd „miłośniczych”). Na Brzeg – Nysa też czegoś takiego nie chcemy, bo jedynie odstraszy ludzi, a nie zachęci.
S.a104 to nie jest Sn81. S.a104 ma toalete i został sprzedany do PR Opole źródło;http://www.infokolej.pl/viewtopic.php?t=3744 nie chodziło mi o Nysa-Brzeg tylko pytałem ogólnie
Nie mam żadnej informacji na ten temat. Od czasu skandalu na Podsudeckiej (pół roku bajzlu, spóźnień, omijania przystanków przez KKA) teraz jeżdżą składy wagonowe. Frekwencja na tej linii jest za duża na SA 104 – toaleta niczego tu nie uratuje. Nie wyrobi się w czasie, bo za małe przyspieszenie i za mała V maks. Poza tym to bliźniacza konstrukcja do SN81, więc na deszczu i liściach ślizgał sie będzie (podejścia do Nowego Świętowa, wyjazd z Nysy na Kamieniec, Brzeg). Nawet jeśli ten pojazd jest w PR, to może stanowić w razie „ostatecznym” rezerwę na Opole- Kluczbork, bo tam nie wjedzie żadna lokomotywa.