Poniżej zamieszczamy teksty, jakie ukazały się w ciągu dwóch ostatnich dni w związku z przyjazdem nowego szynobusu (SA103-013). Pisała o tym m. in. Nowa Trybuna Opolska, Gazeta Wyborcza w Opolu, mówiło Radio Opole…
.
:arrow: Nowa Trybuna Opolska, 12 stycznia 2007
Szynobus jest, trasa – zlikwidowana
Zapłaciliśmy za niego 6 mln zł. Jest piękny, nowoczesny, ale… nie wiadomo czy potrzebny.
Ekstrapojazd kupił Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego. Maszyna jeszcze nie pojeździła, a już budzi emocje.
– Urzędnicy bardzo śpieszyli się z jego zakupem. Zastosowali skróconą procedurę przetargową. Wszystko po to, aby skład mógł jeździć na trasie Brzeg – Nysa – mówi Robert Wyszyński, koordynator Obywatelskiego Komitetu Obrony Kolei na Opolszczyźnie. – Ale szynobus jest niepotrzebny, bo PKP tę trasę zamknęło.
– Mimo że linia Brzeg – Nysa jest zamknięta, szynobus będzie miał pracę – zapewnia jednak Andrzej Kasiura, członek zarządu województwa odpowiedzialny za transport kolejowy. – Póki co będzie kursować pomiędzy Kędzierzynem i Nysą oraz Nysą i Opolem.
Oficjalnie maszyna została włączona do ruchu 1 lutego. Jednak już wczoraj woziła pasażerów w ramach testów.
– Korzystamy z tego, że mamy na miejscu serwisantów producenta. Wczoraj dla próby wypuściliśmy szynobus na regularną trasę – tłumaczy Jerzy Machnicki, z-ca dyrektora Zakładu Przewozów Regionalnych PKP w Opolu.
To już czwarty autobus szynowy kupiony przez urząd marszałkowski.
Obywatelski Komitet Obrony Kolei robi jednak wszystko, aby wznowić połączenia pomiędzy Nysą i Brzegiem. Skontaktował się z prywatnym przewoźnikiem, który jest gotowy obsługiwać tę linię.
– Nie mogę zdradzić na razie nazwy firmy. Może ona być poważną konkurencją dla PKP – zapewnia Wyszyński. Pod koniec stycznia jej przedstawiciele spotkają się z zarządem województwa.
– Jeśli rzeczywiście jest ktoś, kto ma lepsza ofertę od PKP, jesteśmy gotowi negocjować – zapewnia Kasiura. – Nie jest powiedziane, że szynobusy kupowane przez urząd muszą obsługiwać tylko połączenia PKP – kończy.
Robert Lodziński
.
:arrow: Gazeta Wyborcza – Opole, 11 stycznia 2007
Nowy szynobus dla Opolszczyzny
Urząd marszałkowski zakupił już czwarty szynobus, który na trasę wyruszy w lutym
Szynobus kosztował 5,3 mln zł i różni się tylko drobnymi elementami technicznymi od tych zakupionych w 2005 roku. – Pojawiły się uchwyty na rowery i zmieniony jest wystrój wnętrza – opowiada Andrzej Kasiura, członek zarządu województwa.
W szynobusie jest 75 miejsc siedzących, a w sumie mieści się w nim 150 osób. – Jego maksymalna prędkość przekracza 100 km na godzinę, ale na planowanej dla niego trasie nie będzie możliwości, by się tak rozpędzić – mówi Kasiura.
Szynobus będzie najprawdopodobniej kursował na linii: Nysa – Opole i Kędzierzyn-Koźle – Nysa – wyjaśnia Kasiura. Pierwotnie planowano, by jeździł na trasie Brzeg – Nysa; specjalnie w tym celu urząd marszałkowski poprosił Urząd Zamówień Publicznych o tzw. zakup z wolnej ręki (bez przetargu), obawiając się likwidacji przez PKP Przewozy Regionalne linii Brzeg – Nysa. Mimo wszystko linia została zamknięta.
Jednak Obywatelski Komitet Obrony Kolei na Opolszczyźnie chce jej przywrócenia, zaproponował więc marszałkowi województwa spotkanie z prywatnym przedsiębiorcą, który zainteresowany jest przewozami na tej linii. – Jeśli pojawi się przewoźnik, który zaoferuje konkurencyjne ceny i spełni wymogi techniczne, to bez wątpienia zdecydujemy się na tę opcję – zapewnia Kasiura.
żbik
Źródło: Artykuł w GW
.
:arrow: Radio Opole, 11 stycznia 2007
Nowy szynobus
Opolski Zakład Przewozów Regionalnych ma nowy szynobus. Kosztował sześć milionów złotych, a jego zakup sfinansował Urząd Marszałkowski. Według Obywatelskiego Komitetu Obrony Kolei na Opolszczyźnie z Robertem Wyszyńskiem na czele kłopot polega tym, że szynobus został zakupiony w trybie przyspieszonym. Co więcej Urząd Zamówień Publicznych zgodził się na tak zwany zakup z wolnej ręki, żeby nie likwidowano trasy Brzeg – Nysa. Tymczasem ta linia już nie istnieje.
Nagrania mp3 z krótkim komentarzem (ze strony Radia Opole)
- Andrzej Kasiura z Zarządu Województwa twierdzi, że kupiono pojazd biorąc pod uwagę nie tylko jedną linię: POSŁUCHAJ
- Zastępca dyrektora Zakładu Jerzy Machnicki bez entuzjazmu wypowiada się o zakupionym sprzęcie: POSŁUCHAJ
- Komitet Obrony Kolei twierdzi, że ma prywatnego przewoźnika, który może się podjąć przewozów na linii Brzeg – Nysa: POSŁUCHAJ
- Kłopot w tym, że gdyby opłacić przewoźnika dodatkowego trzeba by było zlikwidować inne połączenia. Jeśli nie na tej linii to gdzie może służyć nowy pojazd? POSŁUCHAJ
- A jak jeździ się pasażerom w szynobusach? POSŁUCHAJ
Warto zauważyć, że stosunki między Urzędem Marszałkowskim a Zakładem Przewozów Regionalnych są napięte. Zakład zlikwidował niektóre linie i ograniczył kursy pociągów, ponieważ dostał od Urzędu mniej pieniędzy niż oczekiwał.
Adam Barański
Źródło: strona internetowa Radia Opole
cdn.