Zapraszamy do zapoznania się z podsumowaniem konkursu. Znajdziecie w nim wiele konkursowych ciekawostek  oraz prawidłowe odpowiedzi na zadane w konkursach pytania.

I małe przypomnienie: 12 października br. ogłosiliśmy na naszej stronie konkurs z okazji 5-lecia reaktywacji linii Kluczbork-Opole. Właściwie były to 2 konkursy: konkurs wiedzy (z pytaniami dotyczącymi linii) i Fotozagadka (ze zdjęciami przedstawiającymi różne miejsca na trasie); do wygrania było wiele ciekawych nagród… 27 października przedstawiliśmy zwycięzców.

Wygraj mapę!

Przypominamy, do 5 listopada, czyli dziś (włącznie) trwa jeszcze minikonkurs, ogłoszony 29 października. Można w nim wygrać mapę w skali 1:50 000, która przedstawia fragment linii Kluczbork-Opole (także fragment linii Jełowa-Namysłów) oraz inne kolejowe upominki.

Więcej informacji

Ogólnie

To był nasz pierwszy konkurs. Decyzja o jego realizacji była szybka i bardzo spontaniczna – podjęliśmy ją na dwa tygodnie przed rocznicą reaktywacji trasy.

Zaczęliśmy od jednego sponsora, potem ucieszyliśmy się z drugiego… A później przychodziły pomysły na kolejnych – aż musieliśmy się przystopować, bo niedługo jakiś magazyn trza by było wynająć ;-)

Czy było warto? Zdecydowanie tak. Nowe doświadczenia dla nas oraz urozmaicenie i zabawa dla naszych czytelników to tylko niektóre plusy. Do minusów (choć nieprzysłaniających całości) można zaliczyć pracochłonność przygotowań i poniesione koszty wysyłek. Wyciągnęliśmy też wnioski na przyszłość – potwierdza się nasza teza o tym, jak niezmiernie ważna jest precyzja pytań. Nie powtórzymy już sytuacji z godziną opublikowania konkursu (parę minut po północy) – nie każdy uczestnik może sobie pozwolić na zarwanie kilku nocnych godzin ;-). Godzina publikacji wynikała z tego, iż chcieliśmy dotrzymać obiecanego terminu…

Otrzymaliśmy wiele pozytywnych opinii o konkursie. Naszym nieskromnym zdaniem też uważamy, że był fajny ;-). Staraliśmy się, by pytania (szczególnie tu chodzi o konkurs wiedzy) miały charakter edukacyjny i chyba się to udało… Mamy nadzieję, że przybliżyliśmy Wam różne informacje (wydarzenia, miejsca itp.) dotyczące linii.

Jeszcze raz dziękujemy wszystkim sponsorom za nagrody, a uczestnikom za udział :-)

Przebieg

Ponad połowa odpowiedzi przyszła pierwszego dnia konkursu. Pięć pierwszych odpowiedzi – w ciągu 4 pierwszych godzin jego trwania (konkurs – jak wspomniałam – ogłosiliśmy parę minut po północy), czyli między 1 a 4 nad ranem. Czy opłaciło się spędzenie fragmentu nocy nad pytaniami konkursowymi? Niektórym tak :-).

Większość osób, która wzięła udział w konkursie to (chyba nie ma zdziwienia…) mężczyźni, tym bardziej cieszy nas, że wśród osób nagrodzonych jest również jedna kobieta :-).

Co ciekawe, osoby nagrodzone w obu konkursach (oprócz jednego „rodzynka” :-) nie pochodziły z Opolszczyzny – były to osoby z województwa dolnośląskiego, śląskiego, lubuskiego, a nawet lubelskiego. Za to osoby wyróżnione to akurat mieszkańcy naszego województwa.

Konkurs wiedzy

Nagrody otrzymali wszyscy, którzy popełnili 1 błąd. Wygrały też osoby z 2 błędami, jednak tu trzeba było być najszybszym. Nie było żadnej odpowiedzi bezbłędnej – dlatego co jakiś czas pisaliśmy, że wciąż są szanse na zwycięskie miejsce. Osoba bezbłędna w tej sytuacji wygrałaby nagrodę nawet, gdyby wysłała odpowiedź w ostatniej godzinie czy minucie konkursu :-). Pamiętacie? Na stronie konkursowej napisaliśmy, że może nie warto się spieszyć…

Fotozagadka

Tutaj zwycięzca był zdecydowany i bezapelacyjny. Odgadł lokalizację wszystkich zdjęć, a zestaw odpowiedzi przysłał w miarę szybko (i były one bardzo precyzyjne). W drugiej połowie konkursu otrzymaliśmy też kolejne dwa w pełni poprawne komplety odpowiedzi (choć najtrudniejsze pytanie było podane z trochę mniejszą precyzją). Te osoby nagrodziliśmy wyróżnieniami.

Odpowiedzi

Konkurs wiedzy

Pytania w konkursie wiedzy naszym (subiektywnym) zdaniem nie były bardzo trudne. Odpowiedzi na nie można było znaleźć w dostępnych źródłach – albo sprawdzić doświadczalnie :-). Wprowadzaliśmy też pytanka „spowalniające”, by nie wszystko rozstrzygnęło się w pierwszej godzinie konkursu ;-). Takim pytaniem była np. prośba o podanie przynajmniej 2 rzek, które przecina linia – no cóż, trzeba znaleźć mapę, najczęściej papierową, zajrzeć do niej… Ku naszemu zaskoczeniu to pytanie poszło Wam niesamowicie gładko :-)

Były jednak pytania sprawiające więcej trudności.

Najbardziej problematyczne było pytanie 8. Pytanie dwuczłonowe – o maksymalną prędkość na trasie (właściwie na pewnych odcinkach trasy) oraz o maksymalną prędkość na mostku nad Małą Panwią. Odpowiedź na pierwszy człon pytania była raczej dobrze podawana (czyli 80 km/h, choć zdarzały się też odpowiedzi 70 i 90 km/h), natomiast w przypadku prędkości na mostku odpowiedzi były bardziej zróżnicowane. Najwięcej osób podawało 20 km/h. Były też odpowiedzi: 10, 30, 50 lub 80 km/h. Tylko dwie osoby odpowiedziały prawidłowo: 70 km/h. Zaskoczeni? :-) Wystarczyło się przejechać pociągiem między Osowcem a Kotorzem, by zobaczyć, że pociąg na mostku już nie zwalnia :-) – od 20 września 2010 r. zwolnienie jest zniesione (zobacz poprawkę do WOS).

Kolejne pytanie sprawiające trudność to pytanie 9. Pierwszy szynobus SA134 (dokładniej SA134-009) pojawił się na Opolszczyźnie w grudniu 2008 r. Część osób podała luty 2009 – ale wtedy na Opolszczyźnie pojawił się już drugi szynobus SA134 (SA134-011).

Pytanie 12. Kilka osób podało, że podróż z Kluczborka do Opola Głównego trwa 54 minuty. Tak się jednak składa, że pociąg w kierunku Opola jedzie (rozkładowo) 2 minuty krócej: 52 minuty to chyba najkrótszy w historii czas przejazdu pociągiem na tej trasie. 54 minuty jedzie pociąg w drugim kierunku – do Kluczborka.

Było również kilka błędnych odpowiedzi na…

  • pytanie 1 – zamiast Laskowice Oleskie-Tuły pojawiała się odpowiedź Tuły-Bukowo (owszem, odległość między tymi przystankami jest krótka, ale nie najkrótsza: 2,526 km wobec 1,986 km na najkrótszym odcinku)
  • oraz na pytanie 11 – zamiast poprawnych „4 par” pojawiała się odpowiedź „5 par”. Pytanie było trochę podchwytliwe, gdyż w soboty i niedziele na trasie kursuje zazwyczaj 5 par pociągów. 31 października – niedziela – to taki wyjątkowy dzień, kiedy nie kursuje jeszcze jedna, dodatkowa para pociągów (więcej informacji).

Były też pytania, na które odpowiedź nie sprawiła Wam najmniejszego problemu. To pytania od 2 do 7 (z jednym małym wyjątkiem) oraz pytanie 10.

Wyjaśnienie do pytania 2 – pytanie dotyczyło jednej stacji (lub p.o.), tak więc uznawaliśmy odpowiedź i Tuły, i Opole Gosławice. W Tułach szynobus nie zatrzymywał się przez około pierwsze 2 miesiące po reaktywacji (do wejścia w życie nowego rozkładu jazdy), w Opolu Gosławicach – jeszcze około rok dłużej.

Prawidłowe odpowiedzi

Zobacz pytania

  1. Najkrótsza odległość między stacjami (przystankami) jest na odcinku Tuły-Laskowice Oleskie.
  2. Pociąg nie zatrzymywał się również na przystankach Tuły i Opole Gosławice (wystarczyło podać jeden z nich).
  3. Trasa Kluczbork-Opole składa się z linii 293 Jełowa-Kluczbork oraz fragmentu linii 301 Opole Główne-Namysłów.
  4. Do Studzionki najbliżej jest z Jełowej.
  5. Linia kolejowa przecina wiele rzeczek (oprócz Małej Panwi), np.: Bogacica, Budkowiczanka, Brynica, Chrząstawa, Swornica (wystarczyło podać dwie).
  6. Projektantem kościoła pw. MB Bolesnej w Tułach był Alexis Langer.
  7. Z linią graniczy Stobrawski Park Krajobrazowy (chcesz mapę? :-)
  8. Maksymalna prędkość szynobusu na trasie to 80 km/h (oczywiście na pewnych odcinkach). Most na Małej Panwi pociąg przejeżdża obecnie z prędkością 70 km/h.
  9. Pierwszy szynobus SA134 kursuje na Opolszczyźnie od grudnia 2008 r.
  10. Bilet w ofercie „Połączenie w dobrej cenie” z ulgą studencką kosztuje 4,09 zł.
  11. 31 października br. z Opola do Kluczborka pojechały 4 pociągi.
  12. Podróż z Kluczborka do Opola Głównego trwa w obecnym rozkładzie jazdy 52 minuty.
  13. Pociągi do Opola Głównego odjeżdżają z Kluczborka z peronu 2.
  14. Odcinek z Opola do Jełowej ma 121 lat (oddano go do eksploatacji 1 sierpnia 1889 r.; dokładna data była już poza konkursem).
  15. Zamknięcie linii dla ruchu pasażerskiego: 3 kwietnia 2000 r., ponowne otwarcie: 3 października 2005 r. (1 października 2005 r. – przejazd specjalny)

Fotozagadka

W tym konkursie staraliśmy się przedstawiać miejsca dość charakterystyczne – a więc np. łuki czy odcinki „niekojarzące się z niczym” raczej pominęliśmy…

Zdjęcie 9

Zdjęcie 9

Największy problem sprawiło zdjęcie nr 9 – mostek nad… Chrząstawą :-), zwaną też Jemielnicą. Nie jest to miejsce popularne (trzeba je wcześniej zobaczyć od zewnątrz, by skojarzyć miejsce), stąd wiedzieliśmy, że może być problematyczne ;-). Trzy osoby umiejscowiły zdjęcie dosyć dokładnie (że jest to na odcinku Opole Gosławice-Kotórz Mały), jedna z nich podała nawet ulicę, niedaleko której jest ten mostek (ul. Wodociągowa). Padały też inne, niepoprawne odpowiedzi – podobała nam się Wasza rozbieżność odpowiedzi przy tym zdjęciu :-). Oto przykłady:

  • odc. Osowiec Śląski-Jełowa (rz. Brynica)
  • odc. Borkowice-Bukowo (Potok Leśny)
  • odc. Osowiec Przystanek-Osowiec Śląski (przepust wodny)
  • odc. Laskowice-Tuły (rz. Budkowiczanka)

Prawidłowe odpowiedzi (wersja skrócona)

Zobacz zdjęcia

  1. Kotórz Mały, widok w kierunku Opola
  2. Kały, widok w kierunku Kluczborka
  3. Jełowa, transformator
  4. Bukowo, widok w kierunku Kluczborka, po lewej stronie dawny kibelek (już nie istnieje)
  5. między Kotorzem Małym a Opolem Gosławicami, widok z wiaduktu drogowego (obwodnica) w kierunku Kluczborka
  6. Osowiec Przystanek, widok w kierunku Opola
  7. Kotórz Mały, fragment budynku dworca
  8. między Bukowem a Tułami, widok w kierunku Kluczborka
  9. między Kotorzem Małym a Opolem Gosławicami, mostek nad rz. Chrząstawa (inna nazwa: Jemielnica)
  10. Bukowo, widok w kierunku Kluczborka
  11. Tuły, widok w kierunku Kluczborka
  12. Jełowa, wnętrze wieży ciśnień
  13. między Osowcem Przystankiem a Kotorzem Małym, most nad rz. Mała Panew
  14. Bukowo, widok z wnętrza budynku dworcowego w kierunku Kluczborka
  15. Osowiec Przystanek, dawna poczekalnia od strony pola
  16. Tuły, fragment budynku dworca
  17. Borkowice, wiata przystankowa, w tle budynek dworca
  18. Osowiec Przystanek, widok w kierunku Opola

Anna Ostrowska