O nas

Od stycznia 2016 r. stronę OKOKO i strony na Facebooku aktualizują:

  • Przemysław Ślusarczyk: strona OKOKO.net oraz strony na Facebooku: OKOKO i Kluczbork-Opole
  • Damian Kapinos: OKOKO na Facebooku

Dziękujemy!

***

Obywatelski Komitet Obrony Kolei na Opolszczyźnie (OKOKO) powstał w marcu 2006 roku “z okazji” zagrożenia zamknięciem linii kolejowej Brzeg-Nysa oraz zlikwidowaniem pociągów na innych liniach Opolszczyzny. Postanowiliśmy bronić naszej regionalnej kolei.

Ania Ostrowska i Szymon Godecki kilka lat “bili się” o wznowienie ruchu na zamkniętej w kwietniu 2000 roku linii Kluczbork-Opole. Pisali pisma do urzędów i gazet, zrobili stronę internetową o linii, rozpisywali ankiety dotyczące przyszłego rozkładu jazdy, roznosili ulotki, zachęcali do korzystania z pociągów. Oboje są miłośnikami transportu kolejowego: zbierają materiały, fotografują – to ich pasja. Oboje swoją propagandą przyczynili się do reaktywacji tej pięknej trasy.

RobertWaldek Matkowski i Robert Wyszyński czynili niemal to samo, ale w sprawie reaktywacji zamkniętej w 2000 roku linii Brzeg-Nysa. Pisali artykuły w gazetach lokalnych, wysyłali monity do władz, uczestniczyli w spotkaniach w urzędach gminy. Waldek jest brzeskim regionalistą; zbiera historyczne dokumenty i sprzęty kolejowe, robi okolicznościowe wystawy, rozdawał ulotki z rozkładami jazdy w pociągach (Brzeg-Nysa). Robert – koordynator Komitetu – jest dziennikarzem na stałe współpracującym z dziennikiem Rzeczpospolita, gdzie promuje kolej. Czasem pisze też w innych ogólnopolskich tytułach (Wyborcza, Newsweek, Polityka, Wprost, Angora). Niemal zawsze o kolei – promując ją. Od ponad 20 lat interesuje się rozwojem kolei wysokich prędkości – w tym w Polsce (linia CMK, projekt KDP), pisząc o tej tematyce w powyższych tytułach.

AniaWspółpracujemy ze stowarzyszeniami i organizacjami społecznymi wspierającymi rozwój nowoczesnej kolei regionalnej: Stowarzyszeniem Zielone Mazowsze, Centrum Zrównoważonego Transportu, Społecznym Rzecznikiem Niezmotoryzowanych oraz Zespołem Doradców Gospodarczych TOR (publikacje w miesięczniku „Rynek Kolejowy” i kwartalniku „Transport Szynowy – Statystyki i Analizy”). Dawniej współpracowaliśmy również z Biurem Koordynacji Komunikacji Kolejowej w Opolu.

Utrzymujemy kontakty z wszelkimi mediami: prasowymi, radiowymi, internetowymi. Nasze akcje uświadamiające społeczeństwo o problemach kolei regionalnych zawsze organizujemy we współudziale z szerokimi mediami. Sporo korespondujemy z pasażerami oraz miłośnikami kolei.

Naszym zasadniczym celem – prócz szerzenia wiedzy o problemach kolei – jest pomoc we wprowadzeniu na tory Opolszczyzny konkurencyjnego prywatnego przewoźnika. Tylko konkurencja bowiem może znacznie polepszyć ofertę dla pasażera i przyciągnąć go do korzystania z tego rodzaju transportu. Monopol zawsze i wszędzie – w każdej dziedzinie – jest wyłącznie społecznie szkodliwy. Gorszy, droższy,  zazwyczaj słabo reagujący na zapotrzebowanie klientów. Choć wiemy, że obecnie – po usamorządowieniu przewozów regionalnych – będzie problem (głównie polityczny) z wjazdem konkurencji na opolskie tory.

WaldekDlatego apelujemy do Was. Wszyscy, którzy pragną lepszej przyszłości dla naszego kolejowego transportu pasażerskiego na Opolszczyźnie, niech poprą nasze działania w tym kierunku. Ponieważ organizatorem przewozów jest Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego (a od 1 stycznia 2009 również współwłaścicielem spółki PKP PR, obecnie PR), tam uprzejmie prosimy wysyłać swoje skargi, wnioski, prośby i petycje. Nasz wspólny obywatelski głos zawsze się liczy – bez niego nie udało by się reaktywować po długich staraniach linii Brzeg – Nysa, co było jednym z naszych głównych celów.

Zarząd UMWO: adresy mailowe znajdziesz na stronie UMWO

Departament Infrastruktury i Gospodarki UMWO

Biuro Sejmiku