Przedstawiamy dwa materiały z Radia Plus Opole (popołudniówka z 15 lutego i poranny gość Radia Plus z 16 lutego). W obu programach gościem był Sylwester Brząkała, dyrektor Opolskiego Zakładu Przewozów Regionalnych. Polecamy szczególnie drugą – dłuższą rozmowę.
Radio Plus Opole, 15 lutego 2012
- dyrektor Brząkała opowiada m.in. o kosztach funkcjonowania zakładu, o oszczędnościach i zapleczu kadrowym
W skrócie: Opolski zakład jest tak dziś skalkulowany (skonfigurowany), by realizować pracę na poziomie 3,5 mln km. Jeśli miałoby nastąpić ograniczenie tej pracy (o 200-300-500 tys. km) to oszczędności nie uzyska się wyłącznie poprzez zrezygnowanie z opłaty za dostęp do linii kolejowych, energetycznych, czy paliwo. Duże znaczenie w tworzeniu kosztów mają również zasoby kadrowe. Przy poważnym zmniejszeniu pracy przewozowej niewykluczone jest zmniejszenie liczby pracowników („nie jest to na dziś przesądzone, ale jest to jakiś wariant, który zostanie poddany analizie”)
Posłuchaj (2:54)
[audio:http://okoko.net.pl/wp-content/uploads/big/plus_brzakala-koszty.mp3]Radio Plus Opole, 16 lutego 2012
- dyrektor Brząkała opowiada m.in. o obecnej sytuacji w zakładzie (to co dotyczy planowanych cięć), o połączeniach z województwem śląskim, o remoncie na odcinku Opole-Częstochowa, o wzroście liczby pasażerów, o konkurencji autobusowej oraz o nieoficjalnej liście likwidowanych pociągów:
„Radio Plus Opole dotarło do nieoficjalnej listy pociągów, które zostaną zlikwidowane od 1 czerwca. Figurują tam połączenia REGIO z Opola do Częstochowy. Będzie mniej kursów na trasach między Opolem i Kędzierzynem oraz Nysą i Kędzierzynem. Pozostają za to połączenia na linii Nysa-Brzeg, o której utrzymanie walczą podróżni między innymi na Facebooku. W tym przypadku pociągi pojadą np. tylko od poniedziałku do piątku i soboty lub niedziele. ” – cytat Radio Plus
Czy ta nieoficjalna lista stanie się oficjalną? Na razie rozmowy i analizy trwają. Lista musiała zostać przekazana do PLK, jednak jest nadzieja (wpływy z podatku CIT – zostało to potwierdzone na spotkaniu marszałka z centralą PR), że planowana korekta nie wejdzie w życie. Więcej na ten temat będzie wiadomo pod koniec kwietnia.
Posłuchaj (12:54)
[audio:http://okoko.net.pl/wp-content/uploads/big/plus_brzakala-ciecia.mp3]AO
PS. Za udostępnienie materiałów dziękujemy Andrzejowi Szaromecie.
Pojawiła się lista cięć w Śląskim – lecą:
ostatnie i pierwsze poł. z Gliwic do KK i Strzelce Gliwice (pierwsze ze Strzelec, ost z Gliwic) i ostanie z KK do Gliwic
jedna para z Kluczborka do TG
wszystkie ? poł. z Częstochowy do Opola (moze w opolskim będą skrócone/do Zawadzkiego?)
Racibórz 1513 – KK 1556 – Wrocław skrócony do KK (chyba go nie utną?)
i poc Wrocław 1430 Opole po 16 KK 17 – Racibórz skrócenie relacji do KK – Racibórz (niemożliwe by po 16 nie było poc do KK!)
Poc. 1718 KK 1753 – kursuje w D – czy ktoś z decydentów oglądał ten pociąg w niedziele? Przecież on jest pełny – wozi studentów na przesiadkę do Wrocławia.
w samym Śląskim znikają poc. Bytom – Gliwice (które mają obiegi z pociągami OZPR do KK i Opola przez Strzelce)
duże ogranczenia na ciągu Cieszyn – Zebrzydowice – Czechowice – Oświęcim, Chałupki – Wodzisław – Rybnik – Pszczyna – Czechowice
(likwidacja niemal całkowita)
Kilka pociągów zniknie na ciągu Racibórz – Rybnik – Katowice, Katowice – Bielsko – Zwardoń i para z Częstochowy do Koniecpola. Nic nie ruszono na trasach do Łodzkiego, Świętokrzyskiego i Małopolskiego, do Wisły i na Kolejach Śląskich (tu nawet kilka poc. dołożono ostatnio)