1 stycznia br. również i Przewozy Regionalne wprowadziły podwyżkę cen niektórych swoich biletów. Niektórych, czyli w tym przypadku JEDNORAZOWYCH na przejazdy na DŁUGICH trasach (ponad 320 km) pociągami interREGIO i REGIOekspres.
Warto wiedzieć, że dzięki REGIOkarnetowi i biletowi turystycznemu osoby podróżujące na biletach w taryfie normalnej mogą uniknąć skutków tej podwyżki.
Poniższa tabelka przedstawia stare i nowe ceny. Jak widać, im dłuższa trasa, tym większy zakres podwyżki: od ok. 8% (przedział 321-360 km) do ok. 24% (ponad 700 km).
Przedział taryfowy [km] |
Stara cena [zł] |
Nowa cena [zł] |
Różnica [zł] |
Różnica [%] |
---|---|---|---|---|
321-360 | 48 | 52 | 4 | 8 |
361-400 | 50 | 55 | 5 | 10 |
401-500 | 54 | 60 | 6 | 11 |
501-600 | 56 | 65 | 9 | 16 |
601-700 | 57 | 70 | 13 | 23 |
701-800 | 58 | 72 | 14 | 24 |
Które trasy?
Podwyżka – jak wspomniałam – dotyczy biletów na trasach o długości powyżej 320 km. Więcej zapłacimy więc za przejazd pociągami interREGIO i REGIOekspres np. z Opola Głównego do, przykładowo:
- Warszawy (395 lub 403 km),
- Rzeszowa (347 km),
- Radomia (347 km),
- Lublina (468 km),
- czy Chełma (541 km).
Na długie trasy – REGIOkarnet!
Wyjazdy najczęściej łączą się z powrotami. 60 + 55 zł za bilet do i z Warszawy to więcej niż cena REGIOkarnetu na wszystkie pociągi PR (99 zł)! A REGIOkarnet daje przecież więcej możliwości. W weekend można również skorzystać z biletu turystycznego.
Spójrzmy na połączenie Opola Głównego z Warszawą Centralną.
Na tej trasie od 11 grudnia 2011 r. kursuje interREGIO Piast. Do Warszawy jedzie on przez Kędzierzyn Koźle (403 km), a z Warszawy – przez Strzelce Opolskie (395 km).
Bilet w obie strony po podwyżce kosztuje 115 zł (60 + 55), czyli 11 zł więcej niż przed 1 stycznia. Tymczasem REGIOkarnet w wersji na wszystkie pociągi PR (także interREGIO) kosztuje 99 zł. Oszczędzamy 16 zł, a dodatkowo mamy „bonusowo” jeszcze jeden dzień podróżowania wszystkimi pociągami PR… (REGIOkarnet to 3 dni podróżowania – zob. niżej)
Jeszcze więcej zaoszczędzimy podróżując na trasie Brzeg-Warszawa Centralna – 21 zł (120 zł w dwie strony na biletach jednorazowych w stosunku do 99 zł na REGIOkarnecie).
Natomiast jeśli nasza podróż zamknie się między piątkowym wieczorem a poniedziałkowym porankiem (choć w przypadku IR Piast może być to niezbyt wygodne – do Warszawy pojedziemy właściwie tylko na sobotni wieczór i noc oraz niedzielny poranek i przedpołudnie), możemy skorzystać z biletu turystycznego – 67 zł w wersji na wszystkie pociągi PR.
[ceny biletów jednorazowych dotyczą taryfy normalnej]
Przypomnijmy, REGIOkarnet w wersji na wszystkie pociągi Przewozów Regionalnych pozwala na 3 dowolne dni podróżowania wszystkimi pociągami PR (oraz innych przewoźników – Arriva, KD, KW, KŚ) w ciągu 2 miesięcy. Tak więc jeden dzień podróży na REGIOkarnecie wyniesie nas tylko 33 zł. Jeden dzień – tam, drugi – z powrotem, a trzeci – jako możliwość np. dodatkowej, całodniowej wycieczki lub następnego wyjazdu „tam”.
Opis oferty na stronie przewoźnika: REGIOkarnet
Bilet turystyczny pozwala na podróżowanie pociągami PR (oraz innych przewoźników – Arriva, KD, KW, KŚ) podczas całego weekendu, tzn. od piątku od godz. 18 do poniedziałku do godz. 6.
Opis oferty na stronie przewoźnika: Bilet turystyczny
Ponadto oba bilety mają wartość dodaną w stosunku do zwykłych biletów jednorazowych:
- nie są to bilety jednorazowe, a bilety ważne w pewnym okresie (dzień, dni lub ramy godzinowe) – możemy więc z nimi wsiąść do dowolnego pociągu (np. REGIO) honorującego je przewoźnika, na dowolnej trasie, bez dodatkowej dopłaty,
- REGIOkarnet pozwala na podróżowanie również 1 klasą pociągów RE (np. w pociągu Desiro na trasie Wrocław-Görlitz),
- oba bilety ważne są nie tylko na terenie Polski, ale umożliwiają również dojazd do pierwszej stacji za granicą naszego kraju (wykaz stacji – na stronie PR).
Podsumowując, na długich trasach warto podróżować na REGIOkarnecie lub bilecie turystycznym. Oba bilety muszą być w wersjach droższych, czyli w wersji na wszystkie pociągi Przewozów Regionalnych (II wariant).
REGIOkarnet w takiej wersji kosztuje 99 zł, a bilet turystyczny – 67 zł.
W mediach
- Forum Kolejowe: Ukradkowa megapodwyżka cen IR na początek 2012 r.
- Rynek Kolejowy: Drożej w interREGIO
AO
Jako że bardzo lubimy – prócz fajnych teoretyczno praktycznych wykładów – świecić kosmicznym przykładem, tośmy sobie droższe wersje Regio Karnetów gremialnie okokowo zakupili i nawet (z tej okazji) rozsiedliśmy się w 1 klasie zacnego Desiro Gorlitz – Wrocław. Od Zgorzelca Miasta i Pieńska narąbanego jak drwal w lesie po wypłacie, bo był to piątek przed Sylwestrem.
Fajno było na śnieżnych ciufkach w Zittau, prawda? :-) Może jakaś relacyjka się pojawi, ale najpierw obowiązki wszelakie w RK i takie tam różne blogi KDP…