Od wielu lat rozważane są opcje skrócenia czasu jazdy w relacji Wrocław-Opole-Warszawa. Jak dotąd jedynie teoretycznie i nic z tego nie wynikało, ale ostatnio sporo się w temacie zmienia. Jest to istotne szczególnie obecnie, kiedy rozpoczęcie budowy trasy KDP „Y” praktycznie zostało odłożone do roku 2020, a ukończenie do roku 2030 (chyba że coś się zmieni).
Otóż niemal pewnym jest, że Komisja Europejska nie przesunie na drogi tzw. funduszy zaoszczędzonych w przetargach kolejowych i pozwoli na wydanie przynajmniej znacznej części z nich na rewitalizacje (z wariantem poprawy parametrów). Tematem wdrażania wybranych rewitalizacji w perspektywie do 2014 roku zajął się minister Andrzej Massel, który współpracuje w owej kwestii z zespołem ekspertów w PLK.
Przypomnijmy, że już w połowie poprzedniej dekady takie rozwiązanie postulowało opolskie Biuro Koordynacji Kolejowej (bez rezultatu, ale ziarno zostało posiane!), potem m.in. my lobbowaliśmy i lobbujemy za podobnym rozwiązaniem. Do akcji włączył się Urząd Marszałkowski, wysyłając do Ministerstwa Infrastruktury i PLK specjalne pismo w tej sprawie.
Obecnie już oficjalnie – po wypowiedzi min. Massela na portalu RK (Kongres Kolejowy) – wiadomo, że koncepcja rewitalizacji „protezy koniecpolskiej” na odcinku CMK/Żelisławice-Częstochowa Stradom-Lubliniec-Opole jest „na tapecie” i jesteśmy tu dobrej myśli. Chyba po latach możemy to WRESZCIE powiedzieć: ta inwestycja jest na liście przygotowywanych przez MI/PLK! Lista powinna się „uoficjalnić” po grudniowej oficjalnej decyzji KE w sprawie nieprzesuwania funduszy na drogi – jest więc blisko, bardzo blisko.
Kwestią szczegółową pozostaje zakres prac, sposób finansowania poszczególnych odcinków (częściowo POIiŚ 2007-2013, częściowo budżet państwa/FK), koszty oraz terminy (zależne od wdrażania, zakresu, formalności i rodzaju finansowania). Jednak o tych kwestiach poinformujemy w przyszłości, dodając jedynie skrótem: Jest dobrze!
Wielokrotnie ów temat był poruszany na łamach drukowanego „Rynku Kolejowego”, a ostatnio wielokrotnie również na blogu KDP na portalu RK. Tym razem prezentujemy ciekawy artykuł z portalu „InfoRail”, autorstwa Ryszarda Piecha. Komentarze mile widziane.
RW
No naresz ten mały remont powinien już zakończyć się w tamtym roku i już w tym momencie były by połączenia Wrocław-Opole-Częstochowa-Warszawa w czasie ok. 3,5h. Zresztą i nie tylko tego typu bo i Wrocław-Opole-Częstochowa-Kraków, (wystarczy mała moderna 10km odcinka Starzyny-Koniecpol)a także wróciłoby połączenie Wrocław-Opole-Częstochowa-…-Lublin. Teraz tylko czekać i liczyć na to by nie zmienili zdania!
nie mam pomyslu gdzie moge zlozyc życzenia swiąteczne wiec składam tu
życzę wszystkim miłośnikom Kolei oraz redakcji Dużo zdrowia szczęścia pomyślności miłej atmosfery Przy rodzinnym Stole oraz spokojnych i Szczęśliwych i bezpiecznych świąt :)
Wesołych Świąt :)