1 kwietnia

No niestety, Prima Aprilis ;-) Dyrektor OZPR nie przekazał nam informacji o planach zakupu używanych SZT z wychylnym pudłem. Choć takie pociągi istnieją i kursują – informacja i zdjęcia z Niemiec są oczywiście prawdziwe.

Jak nas poinformował wstępnie dyrektor opolskiego zakładu PR Sylwester Brząkała (a również nieoficjalnie potwierdził zastępca dyrektora departamentu infrastruktury UMWO Bartłomiej Horaczuk), spółka Przewozy Regionalne zamierza zakupić od kolei DB Regio używane dwuczłonowe spalinowe zespoły trakcyjne serii 612 – uwaga – z wychylnym pudłem.

Na liniach niemieckich np. Drezno-Norymberga zespoły te rozwijają do 160 km/h i poprzez aktywny wychył nadwozia skracają czas jazdy ok 15-20% na danej relacji (więcej informacji o wychylnych 612)

Korzyści mogą być wielorakie:

  1. Po perspektywicznej rewitalizacji wybranych linii spalinowych przewiduje się – na skutek zastosowania wychylnego pudła – prędkości 120-140 km/h na linii Podsudeckiej oraz 100-120 km/h na liniach Opole – Kluczbork, Opole – Nysa i Nysa – Brzeg.
  2. W międzyszczytach zespoły będę mogły obsługiwać słabsze potokowo pociągi na liniach zelektryfikowanych – także tych dostosowanych już do V=160 km/h, jak Opole – Brzeg – Wrocław.
  3. Zaistnieje możliwość wdrożenia relacji bezpośrednich po liniach spalinowych i zelektryfikowanych jak Kędzierzyn Koźle – Nysa – Brzeg – Wrocław czy też Nysa – Kędzierzyn Koźle – Gliwice – Katowice lub uruchomienie dalekobieżnych relacji  interREGIO po liniach spalinowych (relacja w zasadzie dowolna).
  4. Niewykluczone relacje bezpośrednie Wrocław – Brzeg – Nysa – Jesenik / Opava/ Ostrava Svinov lub Opole – Ostrava itp.

Trzymajmy kciuki za pomysł Przewozów Regionalnych!

Zdjęcia przedstawiają zespoły serii 612 w Niemczech na stacji Probstzella – odcinek Bamberg-Jena na górskiej linii magistralnej Norymberga-Erfurt;  ma ona być zdublowana przez przyszłe KDP (fot. AO)

RW