Po kilku miesiącach kompleksowej przebudowy w czwartek 12 sierpnia 2010 roku do obsługi podróżnych został otworzony nowy peron pierwszy modernizowanej stacji Brzeg (do tej pory wcześniej przebudowany peron drugi służył do obsługi ruchu w kierunku Opola, Wrocławia i Nysy).
Peron pierwszy został zaopatrzony w nowe peronowe wyświetlacze „klapkowe” (podwieszane pod wiatą) produkcji KZŁ Bydgoszcz w ilości aż 6 sztuk – jest to o tyle istotne, że w Brzegu na peronach nigdy nie było takich wyświetlaczy (prócz tablicy odjazdów w holu głównym). Ponadto postawiono nowe lśniące tablice z napisem „Brzeg”, gabloty informacyjne, zamontowano zegary i system nagłośnienia. Zwraca uwagę bardzo ładnie odrestaurowana, zrewitalizowana i odmalowana zabytkowa poniemiecka wiata z zadaszeniem drewnianym i stalową konstrukcją podtrzymującą, dla której konserwator zabytków zalecił barwy ciemnoszare (odmiennie od powszechnej na E 30 barwy niebiesko-granatowej). Peron – poprzez przedłużenie o 70 metrów – otrzymał normatywną dla pociągów dalekobieżnych długość 400 metrów – podobnie jak np. Warszawa Centralna – co pozwoli obsługiwać nocne sezonowe TLK, których długość w sezonie dochodzi do 14-15 wagonów. Przy czym TLK (dawna Krakowianka) z 10 wagonami wyglądała dość zabawnie, zajmując swoją długością ok. 2/3 długości peronu. Jest to – jak na razie – najdłuższy zmodernizowany peron na linii E 30.
To jeszcze nie koniec inwestycji. W kolejności oba perony dostaną nowe ławki, kosze na śmieci, a przejście podziemne będzie oczyszczone i odrestaurowane z zachowaniem zabytkowych zdobień – przy czym zamontowane zostaną tzw. windy przyporęczowe dla osób o ograniczonych zdolnościach poruszania i z ciężkim bagażem (także rowerem, wózkiem). Niestety, to rozwiązanie naszym zdaniem jest wątpliwe i – podobnie jak w pobliskiej Oławie – może się nie sprawdzić w praktyce. W mieście o wielkości 40 tys. powinny być zamontowane zwykłe pionowe windy, których koszt – wobec kosztorysu całej inwestycji wynoszącego aż 152 mln zł. – jest zupełnie znikomy. Bardzo ważne jest także to, że z nowego peronu pierwszego (a także drugiego) o wiele wygodniej wchodzi się do każdego rodzaju taboru. Bordowe krawędzie peronowe o szerokości 2 metrów, posiadają białą linię ciągłą z zamontowanymi na niej „grzybkami” dla orientacji osób niedowidzących lub niewidomych.
Na razie ruch w kierunku Opola i Wrocławia jest obsługiwany tylko torem nr 1 (północnym – przy budynku dworca), a za 6 dni zostanie uruchomiony tor nr 2, gdzie nadal trwają prace torowe i sieciowe. Dla interesujących się infrastrukturą: tory przyległe do peronu pierwszego zostały wyprofilowane do projektowanej prędkości przelotowej 120 km/h (prędkość 160 km/h nie jest możliwa m.in. z racji konfiguracji tutejszych wiaduktów przylegających do części peronowej). Oprócz rozjazdów łukowych w głowicy wschodniej (od strony Opola) ciekawostką jest nietypowy na polskiej sieci rozjazd łukowy o R = 4000/275 m., wbudowany tuż za peronem pierwszym w torze nr 1 (od strony Wrocławia). Drugą ciekawostką jest montaż w pobliżu peronu drugiego głuszeń wykonanych z przeźroczystych tworzyw, w odróżnieniu od powszechnego trocino-betonu, który zostanie wszędzie pomalowany na zielono.
W przyszłym roku do zmodernizowanej infrastruktury peronowej i torowej dołączy zrewitalizowany od wewnątrz i z zewnątrz kompleks zabytkowego 140 letniego dworca, zbudowanego z czerwonej cegły – do tego pasażerowie otrzymają parking dla rowerów, nowy parking przed dworcem dla aut (park & ride, bike & ride), podjazd dla niepełnosprawnych, ładny hol, nowe pomieszczenia handlowe i kasowe. Do Brzegu linią E 30 wjeżdża kolejowa Europa pełną gębą, co zresztą widać gołym okiem.
Robert Wyszyński