Rzeczpospolita, 9 lipca 2010
Jedziesz na wakacje pociągiem? Zaplanuj przejazdy tak, by zapłacić jak najmniej, korzystając z biletów zniżkowych. Oto kilka najatrakcyjniejszych z nich.
Regio Karnet
To bilet imienny, z którym można przejechać nieograniczoną liczbę kilometrów dowolną liczbą pociągów Regio oraz InterRegio w wybrane przez nas trzy dni (w okresie dwóch miesięcy ważności karnetu, np. w lipcu i sierpniu).
Datę rozpoczęcia ważności karnetu wybieramy sami, a karnet wydaje kasa lub konduktor na życzenie. My musimy jedynie wpisać na karcie numer naszego dowodu tożsamości. Przed podróżą należy podbić kartę datownikiem w kasie lub u konduktora, aby zaznaczyć wybrany dzień podróży. Jeśli zakupimy dwa Regio Karnety, możemy jeździć przez sześć wybranych dni, np. Warszawa-Szczecin-Świnoujście i z powrotem, Warszawa-Kraków-Zakopane i powrót, Warszawa-Wrocław-Szklarska Poręba i powrót, lub też robić wymyślone samemu jednodniowe turystyczne kółka po Polsce, np. Warszawa-Kraków-Wrocław-Poznań-Warszawa.
Regio Karnet ma dwie wersje. Tańsza za 55 zł tylko na pociągi Regio (dawne osobowe) oraz droższa za 79 zł na pociągi Regio, przyspieszone popularne InterRegio oraz Regio Ekspres.
Jak łatwo obliczyć, podróż na trasie Warszawa-Poznań-Szczecin lub Warszawa-Kraków-Zakopane będzie nas kosztować tylko 26 zł 33 gr w jedną stronę. Dzień podróży liczy się od godz. 0.01 do godz. 24.00, ale można ją ukończyć po północy, jeśli jedziemy pociągiem bezpośrednim (wg rozkładu lub gdy się spóźni).
Regio Karnet jest ważny także w pociągach osobowych Arriva PCC i Kolejach Dolnośląskich. Karnet można wykorzystać na podróż do niemieckich miejscowości przygranicznych: Löcknitz, Tantow, Görlitz, Forst (Lausitz), Küstrin Kietz lub Frankfurt nad Odrą (w obu kierunkach).
Bilet Turystyczny
Oferta weekendowa ważna od godz. 18.00 w piątek do godz. 6.00 w poniedziałek: za 30 zł możemy jeździć wszystkimi pociągami kategorii Regio po całej Polsce (nieograniczona liczba kilometrów i pociągów), a za 60 zł Regio oraz wszystkimi InterRegio oraz Regio Ekspresami.
Jest to bilet imienny, dlatego na blankiecie musimy wpisać numer naszego dokumentu ze zdjęciem. Bilet Turystyczny kupujemy w kasie lub w pociągu. Do tego biletu możemy dokupić bilet na przewóz roweru za 5 zł. Ważny jest także w pociągach Kolei Dolnośląskich i Arriva PCC.
Ponadto z Biletem Turystycznym (krajowym, bo istnieje także wersja na koleje polskie i czeskie) w komunikacji przygranicznej z Niemcami i Czechami możemy przejechać do lub od stacji przygranicznych.
Regio Karta
To nowy produkt Przewozów Regionalnych dla stałych, często podróżujących klientów. Każdemu, kto kupi bilet normalny lub ulgowy, pozwoli oszczędzić 30 proc. ceny biletów jednorazowych i około 15 proc. ceny biletów odcinkowych miesięcznych.
Co ważne, Regio Karta jest honorowana przez innych regionalnych przewoźników: Arriva PCC i Koleje Dolnośląskie.
Z kartą możemy kupić zdecydowanie tańsze bilety jednorazowe (tzw. normalne, na wszystkie trasy), tygodniowe, miesięczne, kwartalne, półroczne i roczne. Osoby mające zniżki ustawowe (np. uczniowie i studenci) będą podróżować jeszcze taniej.
Z Regio Kartą można jeździć pociągami wszystkich kategorii należącymi do Przewozów Regionalnych (Regio, InterRegio i Regio Ekspres) oraz pociągami osobowymi spółki Arriva PCC (woj. kujawsko-pomorskie i pomorskie) i Koleje Dolnośląskie (woj. dolnośląskie).
Regio Karta ma dwie wersje: na pół roku w cenie 99 zł lub na cały rok za 169 zł. Można ją kupić w kasie lub zamówić przez Internet na stronie: www.i-pr.pl/regiokarta.
Ty i Raz, Dwa, Trzy – razem taniej!
Bilet dla grup i rodzin. Pierwsza osoba płaci pełną cenę biletu, ale druga, trzecia i czwarta już około 33 proc. mniej. Oczywiście, jeśli podróżujemy razem tym samym pociągiem.
Można w ten sposób jechać tam i z powrotem – obowiązują ulgi ustawowe dla uczniów i studentów z 37-proc. upustem. Bilet ważny jest w pociągach Regio, InterRegio i Regio Ekspres oraz w pociągach Kolei Dolnośląskich i Arriva PCC. Dostępny zarówno w kasie, jak i u konduktora. Należy zawsze powiedzieć, o jaki bilet nam chodzi. Nazwa handlowa: „Ty i Raz, Dwa, Trzy”.
Robert Wyszyński
Źródło: Rzeczpospolita
wkradło się Panu chyba trochę błędów
„a uprawnieni do ulg studenckich i uczniowskich zapłacą o 37 proc. mniej.”
Na RegioKarnet nie ma przecież ulg
[pewnie, że nie ma; ehh, autor trochę namieszał :-P, poprawione – red. okoko]
„droższa za 79 zł na pociągi Regio, przyspieszone popularne InterRegio oraz Regio Ekspres.”
IR kwalfikują się bardziej jako pośpieszne, przyspieszone to pociągi typu GORAL,SKALNICA, czy RACHOWIEC i z tego co wiem w nich obowiazuje RegioKarnet za 55PLN
przy ofercie TY i Raz, Dwa, Trzy warto było by też wspomnieć ze peirwszy bilet kupuje się normalny lub z przysługującymi ulgami ustawowymi, a kolejne juz ze zniżką
jeżeli ja sie mylę to z góry przepraszam.
Bo prasa, rząd i telewizja kłamią, a dziennikarze są opłacani przez mafię busiarską :-)
Z tymi zniżkami na Regio Karnet to rzeczywiście przegiąłem (nie ma jak chcieć ludziom dogodzić), ale reszta jest chyba ok. To artykuł dla zwykłych ludzi, a nie do znawców promocji i kimoli. Stąd pociąg IR określiłem jako „przyspieszony”, bo jak nazwać coś co nie jest już pospiesznym, a jedzie relatywnie szybko i pomija stację (przy czym tzw. przyspieszone R to już totalne wyjątki).
Co do Ty i Raz, Dwa, Trzy…
No przecież – po ludzku, a nie po mikolsku – napisałem:
„Pierwsza osoba płaci pełną cenę biletu, ale druga, trzecia i czwarta już około 33 proc. mniej. Oczywiście, jeśli podróżujemy razem tym samym pociągiem.”
Nie ma miejsca w tak krótkim artykule na cytowanie całych regulaminów, których i tak nikt normalny (nie mikol :-) nie zrozumie, ani tym bardziej nie przeczyta. Krótki art ma zachęcić – jak reklama auta – a szczegółów klient dowie się w kasie czy informacji.