Aktualizacja: 31 lipca 2010

Uwaga: 30 lipca bilet fioletowy wraca znów na trasę Warszawa-Kraków (i odwrotnie) przez CMK. Więcej informacji.

21 czerwca 2010 r. zmieniają się warunki korzystania z oferty Bilet fioletowy. Co nowego? Po pierwsze oferta znika z trasy Warszawa-Kraków (przez Centralną Magistralę Kolejową). Zostaje więc tylko na trasie Wrocław-Przemyśl. Po drugie – zmieniają się ceny biletów w tej ofercie. A konkretnie – wzrastają. Od 1 do 5 zł, przy czym wzrost ceny nie zawsze jest proporcjonalny do odległości.

Zobacz nowe pliki na stronie PKP IC:

Informacja o zmianie – na stronie PKP IC

16 lipca weszła w życie zmiana tabel z cenami. Chodzi o cenę za przejazd do 40 km – obniżono jej cenę z 10 zł do 9 zł. Wpłynęło to oczywiście na poniższe (moje) tabelki oraz częściowo na poniższy tekst. Tekst oraz tabelki są już  zaktualizowane – red. okoko

Nowość: po aktualizacji cen bilet fioletowy na odcinku 21-40 km jest tańszy od biletu na IR, a na odcinku 36-40 km kosztuje nawet tyle samo co bilet na pociąg REGIO.

Jakie ceny?

Przyjrzyjmy się cenom (taryfa normalna, klasa 2).

Najtańszy bilet (do 40 km) już nie kosztuje 8 zł, tylko 9 zł (wzrost o 1 zł). Bilet, który kosztował 10 zł od jutra będzie kosztował 13 zł (wzrost o 3 zł). Za przejazd na trasie 61-80 km nie zapłacimy już 13 zł, a 16 zł (wzrost o 3 zł). I tak dalej… Największa różnica w cenie biletu jest na odległości 281-320 km: wzrosła ona z 35 do 40 zł (wzrost o 5 zł).

I jeszcze cała trasa. Do tej pory za bilet na trasie Wrocław-Przemyśl (513 km) płaciliśmy 43 zł. Od jutra zapłacimy 46 zł (wzrost o 3 zł).

Poniżej prezentujemy ceny dla wybranych odległości (taryfa normalna, klasa 2).

  • do 40 km – 9 zł (dawniej 8 zł)
  • 41-60 – 13 zł (dawniej 10 zł)
  • 61-80 – 16 zł (dawniej 13 zł)
  • 81-100 – 19 zł (dawniej 16 zł)
  • 101-120 – 21 zł (dawniej 19 zł)
  • 121-140 – 23 zł (dawniej 22 zł)
  • 141-160 – 25 zł (dawniej 23 zł)
  • 161-180 – 27 zł (dawniej 25 zł)
  • 181-200 – 29 zł (dawniej 26 zł)

Fioletowy vs. bilet na interREGIO

Bez REGIOkarty

Wnikliwi obserwatorzy zapewne zauważą, że cena biletu fioletowego zrównała się prawie wszędzie z ceną biletu na pociąg interREGIO. „Prawie wszędzie” to znaczy: wszędzie oprócz odległości do 40 km (do 20 km fioletowy jest droższy od biletu na IR; 21-40 km – tańszy od biletu na IR) oraz kilku przedziałów powyżej 200 km (fioletowy jest droższy od biletu na interREGIO o 1-2 zł).

Przypomnijmy,  do 20 czerwca bilet fioletowy był prawie zawsze (oprócz odległości do 20 km) tańszy od biletu na pociąg interREGIO (bez REGIOkarty). Często kosztował tyle samo co bilet na pociąg REGIO, a niekiedy był nawet tańszy. Pisaliśmy o tym w artykule: Bilet fioletowy vs. bilety jednorazowe na REGIO i interREGIO. Ale to już przeszłość.

Szczegółowo:

Na krótszych odcinkach, do 20 km (np. Brzeg-Oława i Kędzierzyn Koźle-Zdzieszowice) zdecydowanie warto wybrać – jeśli mamy taką możliwość – pociąg interREGIO lub REGIO. Bilet na IR jest o 2 zł tańszy od biletu fioletowego na TLK.

R < IR < TLK

Zmiana od 16 lipca br.:

Na odcinku 21-40 km bilet fioletowy jest od 16 lipca tańszy od biletu na interREGIO. Na odcinku 36-40 km fioletowy kosztuje nawet tyle samo, co bilet na REGIO (wyjątek: trasa Brzeg-Opole, którą obejmuje promocja „Połączenie w dobrej cenie” (8 zł) jest tańsza o 1 zł od biletu fioletowego (9 zł)). Ten przedział taryfowy to jedyna sytuacja, kiedy bilet fioletowy jest tańszy od biletu na interREGIO.

R < TLK < IR oraz
R = TLK < IR

Na odcinkach powyżej 40 km (a więc na większości opolskich tras lub tych rozpoczynających się na Opolszczyźnie) bilet na interREGIO i bilet fioletowy na TLK kosztują tyle samo. Wybór pociągu zależy już więc od innych czynników (rozkład jazdy, komfort podróży, konieczność dalszych skomunikowań z pociągami tego samego przewoźnika, itd.).

R < IR = TLK (większość tras)

W kilku przedziałach powyżej 200 km bilet na pociąg TLK jest droższy o 1-2 zł od biletu na pociąg interREGIO. Jakie to przedziały: 221-240 km, 261-280 km, 361-400 km i 441-500 km.

R < IR < TLK

Z REGIOkartą

Powiększyła się różnica pomiędzy biletami obu przewoźników dla posiadaczy REGIOkarty (na plus dla REGIOkarty). Bilety na REGIO i interREGIO kupowane z użyciem REGIOkarty już wcześniej były zawsze tańsze od biletu fioletowego. Teraz są dużo tańsze. Przykładowo, za bilet w taryfie normalnej na trasie Brzeg-Opole posiadacz REGIOkarty zapłaci 7 zł, podczas gdy za bilet fioletowy 10 zł (do tej pory kosztował on 8 zł).

Z REGIOkartą jest dużo taniej niż bez niej. Niby oczywistość, ale widać to szczególnie po podwyżce cen biletu fioletowego. W tym przypadku bilet na IR nie kosztuje tyle co fioletowy, tylko jest dużo tańszy. Do 20 km – prawie 5 zł, 21-40 km – 3 zł, 41-60 km – prawie 4 zł, 61-80 – prawie 5 zł, 81-100 km – prawie 6 zł. Różnice sięgają nawet kilkunastu złotych na dłuższych trasach.

R < IR < TLK (wszystkie trasy)

Jakie wnioski?

Ogólnie mówiąc:

  • bez REGIOkarty bilet na pociąg interREGIO kosztuje tyle samo co bilet fioletowy na TLK (z wyjątkami). Bilet na REGIO jest zawsze najtańszy (z małym wyjątkiem na odległościach 36-40 km).
  • z REGIOkartą bilety na interREGIO są znacznie tańsze od biletu fioletowego na TLK. Bilet na REGIO jest również zawsze najtańszy.

Anna Ostrowska