Poniższe zestawienie obejmuje trzy miesiące: sierpień, wrzesień i październik 2009 (późne lato – wczesna jesień).

We wrześniu 2009 mamy na linii rekord frekwencyjny: prawie 6000 przewiezionych pasażerów i rekordowa frekwencja pojedyncza: 113 osób. Nadal najpopularniejszy jest poranny pociąg „uczniowski” do Nysy (Brzeg 6.29 – Nysa 7.30), którym dojeżdżają uczniowie z Grodkowa, Chróściny Nyskiej, Skoroszyc, Pakosławic. Średnia frekwencja tego pociągu wynosząca między 50 a 60 osób – z częstymi wynikami na poziomie 70-80 osób – jest bardzo dobrym osiągnięciem dla świeżo reinkarnowanej linii. I wystarczającym uzasadnieniem naszej tezy, że bezwzględnie i bezdyskusyjnie warto było linię reaktywować po 9 latach niebytu (i niezbyt udanej jeździe 1,5 rocznej w latach 2005-2006).

Frekwencja sierpień - październik

Zestawienie potoków na linii Brzeg-Nysa

Przesunięcie popołudniowego pociągu z Nysy do Brzegu na godzinę 14.32 (z 14.20) poprawiło frekwencję, ponieważ zaczęli tym pociągiem wracać także uczniowie. Obecnie pociąg plasuje się na drugim miejscu. Niektórzy korzystają z połączeń bezpośrednich np. z Prudnika do Brzegu i z powrotem, ale tego statystyka nie obejmuje (w sensie: nie wyróżnia).

Frekwencja sierpień - październik

Średnia liczba pasażerów w poszczególnych pociągach według miesięcy

Ciążenie potoków do Nysy jest znacznie większe niż do Brzegu, za wyjątkiem pociągów studenckich (dojazdy z Nysy i Grodkowa do Wrocławia i z powrotem). Dlaczego? Bo nie ma nadal oferty uczniowskiej w kierunku Brzegu, a uczniowie stanowią spory odsetek codziennych pasażerów. Stąd nasz „odwieczny” postulat mijanki w Grodkowie jest nadal bardzo aktualny – i nadal będziemy proponować takie rozwiązanie dla polepszenia oferty na linii Nysa – Brzeg. Mijanka w Grodkowie polepszyłaby w sposób bezdyskusyjny ofertę dojazdową w kierunku Brzegu, powodując skokowy wzrost frekwencji uczniowskiej. Naszym zdaniem dalszy rozwój dobrej oferty pasażerskiej na tej linii zależy od rewitalizacji grodkowskiej mijanki, nawet w formie bezobsługowej (rozjazdy samorozpruwalne), co znacznie zmniejszyłoby koszty uruchomienia mijanki.

Frekwencja sierpień - październik

Liczba pasażerów w najpopularniejszym pociągu na linii (poranny pociąg do Nysy)

Ofertę w kierunku Brzegu i Wrocławia powinna poprawić czwarta para z dniem 13 grudnia 2009 roku, czyli z wejściem nowego rozkładu jazdy. Pociąg – jadący z Kędzierzyna – będzie wyjeżdżał z Nysy o 7.32 – Brzeg przyjazd 8.31, a wracał z Brzegu o 8.37 – Nysa przyjazd 9.36. Jest skomunikowany z pociągiem do i z Wrocławia. Być może z tego pociągu będą korzystali także grodkowscy uczniowie, udający się na drugą lub trzecią lekcję w brzeskich szkołach średnich. Oby! Jednocześnie będzie to ranny pociąg „dla ludzi” – na wyjazdy nie tylko do Brzegu, Opola, ale i Wrocławia. Nie każdemu bowiem się chce wstawać w Nysie po godz. 4 rano, aby zdążyć na pociąg o godz. 5.20, załatwić jakąś sprawę w innym mieście, bo to za wczesne pora: pojedzie więc później, ale PKS-em. Czwarta para ma więc szansę znakomicie wypełnić tę lukę i poprawić ogóny bilans przychodów biletowych oraz frekwencję na linii.

Naszym zdaniem optymalne minimum dla tej linii zapewniające rozsądną ofertę, to 5 par pociągów – ale to ewentualnie dopiero za rok.

Parę statystycznych ciekawostek

  • wrześniowy rekord (113 osób) zanotowany był w pociągu, którego w sierpniu (i wcześniej) jeszcze nie było, czyli w popołudniowym pociągu jadącym w kierunku Nysy (15:37 z Brzegu). Również pociąg w odwrotnym kierunku (ten, który przyjechał o 15:31 do Brzegu) miał dosyć wysoką frekwencję (81 osób). I to w pierwszym tygodniu kursowania tej pary… W sumie nowa para zdobyła we wrześniu – 412, a w październiku 334 osób.
  • zauważalny jest wzrost średniej liczby pasażerów w najpopularniejszym pociągu na linii (poranny do Nysy) z 30-40 w miesiącach niewakacyjnych do 50 we wrześniu oraz do prawie 50 w październiku. Jeśliby wziąć do obliczeń tylko dni robocze (jest to pociąg dojazdowy głównie do szkół), to średnia liczba pasażerów w tym pociągu zbliżała się nawet do 60 osób (59 we wrześniu, 57 w październiku).
  • ale żeby nie było tak słodko – w październiku obserwujemy spadek pasażerów w ostatnim pociągu do Brzegu…

A resztę wniosków wyciągnijcie sobie sami :-). Jeśli macie propozycje innych zestawień, tabelek, wykresów – zapraszamy.

Robert Wyszyński/AO

Dane liczbowe: UMWO
Opracowanie danych: Anna Ostrowska

PS. Godziny kursowania pociągów (w tabelce i na wykresach) podane są wg obecnego rozkładu jazdy.