PKP SA, 16 listopada 2010
PKP S.A. są w trakcie modernizacji dworca kolejowego w Brzegu. Dworzec diametralnie zmieni swoje oblicze do końca 2011 roku.
Do zakończenia prac budowlanych na dworcu w Brzegu pozostał rok, jednak już dziś na wizualizacjach możemy zobaczyć jak będzie wyglądać odnowiony dworzec.
Tymczasem na dworcu w Brzegu praca wre. Wewnątrz obiektu prowadzone są prace rozbiórkowe. Natomiast na rusztowaniach, które zasłoniły północno-wschodnią części budynku budowlańcy są w trakcie czyszczenia elewacji. Rozpoczęto również renowację stolarki okiennej i drzwiowej. Ogrodzono również plac przed dworcem.
Zakres modernizacji dworca w Brzegu jest szeroki. Wykonawca wyremontuje hall wraz z hallem kasowym. Na nowo zostanie położona posadzka, a ściany pomieszczeń ogólnodostępnych będą pomalowane i zabezpieczone specjalną powłoką antygraffiti.
Modernizację przejdą również kasy biletowe, pomieszczenia handlowe (pojawią się nowe witryny sklepowe), a także toalety i klatki schodowe. Ściany remontowanych pomieszczeń zostaną pomalowane. Wykonawca wymieni również instalację oraz stolarkę okienną i drzwiową. Nowością i znacznym ułatwieniem dla osób niepełnosprawnych będzie podjazd ulokowany przy wejściu głównym do budynku.
Dawny blask odzyska elewacja dworca, która zostanie poddana renowacji, ze szczególnym naciskiem na odtworzenie zniszczonych i uszkodzonych detali architektonicznych. Estetykę elewacji poprawi również usunięcie z okien budynku krat. Nad wejściem głównym pojawi się nowy przeszklony daszek. Dodatkowo elewacja zostanie zabezpieczona powłoką antygraffiti.
Oblicze zmieni również plac przed dworcem. Zlokalizowano na nim 27 miejsc parkingowych, w tym cztery dla osób niepełnosprawnych.
Dworzec w Brzegu jest jednym z 77 dworców modernizowanych przez PKP S.A. w latach 2010-2012 w całej Polsce. Głównym celem inwestycji jest polepszenie standardu obsługi podróżnych, poprawa estetyki i podkreślenie walorów historyczno-architektonicznych obiektu. Łączny koszt modernizacji dworca w Brzegu to nieco ponad 4 miliony złotych.
Bartłomiej Sarna
Źródło: PKP SA
Wszystko ładnie pięknie, jednak są pewne niedociągnięcia. Od jakiegoś czasu działa w Brzegu na dworcu automatyczny system zapowiedzi. Pewnie kto miał z tym styczność może potwierdzić, że system jest jeszcze nie dopracowany. Może na początek o minusach:
– zbyt ciche zapowiedzi (na peronie czasem ciężko to coś zrozumieć)
– brak zapowiedzi „Stacja Brzeg” – w normalnych miastach to funkcjonuje i powoduje, że osoby wysiadające nie są zakłopotane czy dobrze wysiadły
– brak zapowiedzi odjazdu pociągu jeśli pociąg stoi np. 5 minut (często się zdarza tak, że się wchodzi na dworzec na ostatnią chwilę, pociąg już stoi i trzeba się dowiadywać u kasjerek czy to właściwy -pomijając jeszcze pragotrony, które nieraz przekłamują rzeczywistość), nie wspominając już jeśli pociąg stoi ok 20 min -też zapowiedzi postoju,odjazdu nie usłyszymy
– gong brzmi jak tłuczona szklanka
– nie wszystkie opóźnienia są zapowiadane
No i plusy:
– fajnie, że zapowiedzi przyjazdu pociągów są powtarzane dwukrotnie
– podawanych jest wiele stacji, przez które pociąg będzie jechał
Jeśli niedociągnięcia zostaną usunięte to system funkcjonowałby naprawdę wzorowo. A naprawde niewiele trzeba by zwiększyć głośność na peronach oraz wprowadzić kilka nowych formułek do programu. Tylko do kogo z tym teraz się zwrócić?
Mam pytanie do Roberta.
Jak będą obsługiwane windy przyporęczowe na dworcu?
Czy będzie istnieć jakiś system przywoływania pracownika (ktoś z kasy lub jakiś inny pracownik?)z kluczykiem? Żeby uruchomić windę trzeba takowy klucz przekręcić.
No i jak będą mieć się sprawy w nocy (od 21.30 do 5.30), kiedy kasy są nieczynne?
Pojęcia nie mam. Niejednokrotnie pisałem tu i tam, że te „przyporęczowe windy”, to nonsens wymyślony przez jakieś przepisy i biurokrację „chroniącą” zabytkową substancję (gdzie wind normalnych niby niedasie zamontować). Niepełnosprawnych na wózkach jedynie zniechęci (brak szybkiej i sprawnej obsługi), a inni (z rowerami, wózkami dziecięcymi, cięższymi bagażami) w ogóle nie skorzystają.
To jedyny poważny minus brzeskiej modernizacji – inne to praktycznie same plusy. Windy powinno się montować dla LUDZI, a nie dla przepisów, zabytku i konserwatora zabytków.