Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego ogłosił wczoraj (21 września) na swojej stronie przetarg na naprawę główną i modernizację 4 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Modernizacja będzie standardem przypominała łódzkie „ezety” (czyli full wypas ;-).
Modernizowane EZT to pojazdy serii EN57 o numerach: 1602, 1687, 1730, 1803. Są one własnością UMWO.
O przetargu: Oferty można składać do 26 października, a kryterium wyboru wykonawcy jest najniższa cena. Szacunkowa wartość wykonania usługi to 25,2 mln zł netto.
Co nowego pojawi się w pojazdach w ramach prac modernizacyjnych?
Na przykład:
- silniki asynchroniczne, umożliwiające m.in. jazdę z prędkością maksymalną 120 km/h (z naddatkiem mocy),
- klimatyzacja w całym pojeździe,
- fotele wandaloodporne, półmiękkie, profilowane, wyposażone w podłokietniki: ruchome – od strony korytarza, stałe – od strony ściany bocznej; wyposażone w zagłówki stałe, pokryte materiałem skóropodobnym,
- gniazdka 230 V (zasilanie laptopa), zabudowane pomiędzy siedziskami, po jednym na 2 pary foteli w układzie naprzeciwległym,
- przedsionek oddzielony od przedziału pasażerskiego ścianką ze szkła bezpiecznego, uniemożliwiającą swobodny przepływ powietrza z zewnątrz pojazdu; drzwi do przedziału pasażerskiego – suwane ze szkła bezpiecznego,
- 1 toaleta systemu zamkniętego, przystosowana dla osób na wózkach inwalidzkich i z możliwością przewijania niemowląt,
- urządzenia systemu informacji pasażerskiej (np. tablice wewnętrzne w formie 9 monitorów LCD, o przekątnej min. 22”, zewnętrzne tablice diodowe LED, monitoring, system zliczania potoków podróżnych) oraz systemu lokalizacji położenia pojazdu
Szczegółowy opis zakresu modernizacji znajduje się w Opisie przedmiotu zamówienia (PDF).
Pozostałe pliki dotyczące przetargu znajdują się na stronie UMWO.
Zdjęcia
Tak wygląda łódzki EN57 AKM:
I kiedy się pojawią?
Poniższe terminy, to daty zakończenia drugiego (ostatniego) etapu wykonania „przedmiotu umowy” dla każdego pojazdu:
- EN57-1602 – 30 września 2012 r.
- EN57-1687 – 30 września 2013 r.
- EN57-1730 – 30 września 2014 r.
- EN57-1803 – 30 września 2014 r.
AO
Zastanawia mnie tylko brak drugiej ubikacji. Dlaczego jej zabraknie. Czasami trudno dostać się do którejkolwiek w starej jednostce. W sumie i tak dobra wiadomość. Jako jedne z niewielu jednostek nie będą „szkodzić” na dworcu Wrocław Główny ;)
Jest jeszcze jeden ciekawy system, który będzie zamontowany. Ten do zliczania pasażerów. W końcu można będzie obiektywnie policzyć frekwencje :)
Bardzo fajnie ze opolskie zaczyna modernizacje swoich EN57.Najwyższa pora.Ciekawią mnie tylko dwie sprawy – czy będą one kursować tylko na Opole-Wrocław czy też na inne trasy które obsługuje UMWO czyli Wrocław – Kluczbork , Opole – Jelcz , Opole – KK , Opole – Strzelce ? I czy będą one pomalowane w barwy woj. opolskiego tak jak SA134 lub SA137 ?Bo malowanie SA109 i SA 103 odpada.
Problem jednej toalety zaczyna się wyłaniać w śląskich Elfach. Szczególnie w kursach weekendowych zdarza się, że toaleta jest w obrocie… A zdarzają się i „korki” choć zapełnienie (pasażerami ;-) nie jest powalające (jednak zimno jest i wiele osób wsiadając po prostu zaczyna odmarzać… Inna sprawa, że w EN57 toaleta w zasadzie nie mogła się popsuć czy zwyczajnie zapełnić… Moim zdaniem trochę bez wyobraźni działanie.
Z tego co słyszałem mają obsługiwać trasę Brzeg-K Koźle, ale nie wykluczone, że trafią czasami na inne krótsze trasy zelektryfikowane,
jazda zmodernizowanym en57 nie różni sie od starej jednostki, głośno ,trzesie i albo za gorąco ,albo za zimno..
z tymi modernizacjami to tak jak z modernizacja fiata126p -to samo gówno tylko w ładniejszym szybciej rdzewiejącym opakowaniu.
EN57 AL-1602 już w ruchu! Zapraszam na film:
Malatura jest koszmarna!!! W ogóle oglądając skład en571602AL na żywo przeraziła mnie pogięta, kiepsko wyklepana „karoseria”