CMK

fot. Robert Wyszyński

Jak wszyscy wiemy, dużym problemem dla Opola i Wrocławia (Opolszczyzny i Dolnego Śląska) jest czas jazdy w relacji do Warszawy i z powrotem. Szczególnie jeśli chodzi o pociągi EIC jest on stanowczo za długi – m.in. dlatego, że 4 pary takich pociągów jadą z Wrocławia przez Opole, Katowice, a 3 pary przez Leszno, Poznań, czyli trasami totalnie okrężnymi. Obecnie na relacji Wrocław-Warszawa czas jazdy dochodzi do 6 godzin (a Opole-Warszawa do ponad 5!), co zaczyna być czasową paranoją dla tej klasy pociągów. Tak długie czasy jazdy nie pozwalają na jazdę tam i z powrotem w jeden dzień z odpowiednią ilością czasu do wykorzystania na miejscu – czy to w jedną, czy w drugą stronę (do Warszawy lub do Wrocławia).

Alternatywą jest tzw. „proteza koniecpolska”, czyli rewitalizacja lub modernizacja trasy Opole-Lubliniec-Częstochowa Stradom-Koniecpol/Żelisławice/CMK. Trwają usilne starania o doprowadzenie do realizacji prac jeszcze do roku 2014.

Możemy powiedzieć, że od dłuższego czasu nieoficjalnie (oraz oficjalnie – bo m.in. w artykułach na Rynku Kolejowym, na blogu oraz forum RK) bierzemy w nich udział, w sensie lobbingu za tym rozwiązaniem – możliwym do relatywnie szybkiego wdrożenia – myślę więc, że już niedługo się uda. Szanse na rewitalizację tego ciągu znacznie wzrosły po objęciu stanowiska przez nowego wiceministra ds. kolei, dla którego ten problem jest jednym z kluczowych do szybkiego rozwiązania.

Jeszcze inną koncepcję skrócenia czasu jazdy na tym ciągu przedstawiłem ostatnio na blogu KDP (gdzie jestem gospodarzem). Autorem koncepcji jest znany m.in. z forum RK „Kolejarz 65”, który nie chce się personalnie ujawniać i należy to uszanować. Jego praca jest zupełnie oryginalna i całkiem sensowna, mimo że taka wersja nie była jak do tej pory rozważana przez żadne oficjalne grona rządowe, polityczne, kolejowe, peelkowe czy nawet samorządowe. Tym bardziej zapraszam do zapoznania się z koncepcją – jest zaskakująca!

Ponadto warto zapoznać się na blogu KDP z tekstem wiceministra Andrzeja Massela, napisanym na moją prośbę, jako uzupełnienie artykułu w drukowanym RK pt. „A co jeśli nie Ygrek?” – treść równie w ścisły sposób dotyczy połączeń Warszawy z Wrocławiem przez Opole

RW