Grodków. Pozostałości po czasach świetności

Odjazd SA134 z Grodkowa (fot. Anna Ostrowska)

Zapraszamy do obejrzenia materiału zamieszczonego w grodkowskim serwisie Grodkownews.info. Daniel Klimczak opisuje i – przede wszystkim – pokazuje pozostałości z lat świetności grodkowskiego węzła kolejowego:

  • nieużywany już peron 3; stąd odjeżdżały swego czasu pociągi do Strzelina (linia nr 321 Grodków-Głęboka Śląska),
  • przejście podziemne pomiędzy peronem 2 (obecnie używanym) a peronem 3,
  • nieużywaną (i niszczejącą) nastawnię obok Contipaszu.

Zobacz fotorelację Daniela Klimczaka: Majątek PKP w opłakanym stanie

I parę ciekawostek:

W Grodkowie były 3 perony (do dziś korzysta się tylko z jednego): 1 – jednokrawędziowy przy dworcu, 2 – dwukrawędziowy, obecnie odjeżdżają stąd pociągi do Brzegu i Nysy, 3 – jednokrawędziowy; odjeżdżały stąd pociągi do Strzelina i Głębokiej Śląskiej; pomiędzy peronami 2 i 3 istniało (istnieje tylko fizycznie) przejście podziemne | na podstawie: Grodków Śląski na kolej.one.pl

Linia Grodków Śląski-Głęboka Śląska (nr 321 – zobacz w Wikipedii) powstała w 1891 r., a 3 lata później podróżni z Grodkowa mieli już możliwość dojazdu do Strzelina. Linia ta w Głębokiej Śląskiej łączyła się z linią Brzeg-Łagiewniki Dzierżoniowskie (nr 304 – zobacz w Wikipedii), której fragmentem jest odcinek Brzeg-Wiązów-Strzelin. Odcinek Grodków Śląski-Przeworno został zamknięty dla ruchu pasażerskiego w 1987 r., a odcinek Przeworno-Głęboka Śląska – w 1989 r.  (w tym samym roku zamknięto również dla ruchu pasażerskiego odcinek Brzeg-Strzelin) | na podstawie: Wikipedia i strona o linii Brzeg-Strzelin

Zobacz też: Grodków-Głęboka Śląska (zdjęcia) na kolej.one.pl

AO

3 komentarzy do “Grodków. Pozostałości po czasach świetności

Komentarze są wyłączone.