W środę 12 stycznia 2010 roku uroczyście otwarto zmodernizowaną stację Brzeg, która jest położona na linii kolejowej E 30, należącej do III Paneuropejskiego Korytarza Transportowego, łączącego Drezno – Wrocław – Kraków – Kijów.
Stacja w Brzegu, położona w połowie drogi między Wrocławiem a Opolem, jest jedną z najstarszych stacji w Polsce i leży na najstarszej linii uruchomionej na obecnych ziemiach polskich: kolej dotarła do Brzegu w sierpniu 1842 roku (odcinek Wrocław-Oława otwarto w maju 1842 roku).
Obecna modernizacja Brzegu i „przyległości” (fragmenty szlaków) była realizowana w ramach projektu PHARE PL9908.03. pod nazwą „Przebudowa i modernizacja wybranych odcinków linii kolejowej E 30 i C-E 30 pomiędzy Legnicą, Wrocławiem i Opolem”. Zadanie stanowiło element związany z modernizacją 71,5 km linii na 82 km odcinku Wrocław – Opole (poza obszarem tzw. węzła wrocławskiego) czyli od obszaru stacji Święta Katarzyna do Opola Zachodniego. 4 grudnia 2008 r. PKP PLK S.A. podpisały umowę z wykonawcą: „Konsorcjum-Brzeg”, w skład którego weszli – FEROCO S.A. (lider) i TORPOL (partner). Kontrakt by realizowany w trybie „projekt i budowa”. Zakończenie robót zaplanowano na 31 marca 2011 r., z założeniem oddania do użytku 31 grudnia 2010.
Przebudowa stacji Brzeg, wraz z przyległymi odcinkami, objęła prace na długości ponad 4 km. W ramach inwestycji zrealizowano m.in. prace torowe w zakresie rozbiórki i budowy 15 km torów. Po demontażu starych, zabudowano 32 nowe rozjazdy. Wykonano montaż nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym wraz z systemem EBILOCK 950. Ponadto zamontowano 18 km sieci trakcyjnej, a wzdłuż torów stanęły ekrany akustyczne o łącznej długości 2800 metrów.
W zakresie obsługi podróżnych kompleksowo (rozbiórka i budowa od nowa) przebudowano dwa perony wyspowe, dwukrawędziowe o długości 256 (peron 2) i aż 400 metrów (peron 1). Na peronach zamontowano urządzenia informacji wizualnej („pragotrony” KZŁ Bydgoszcz) w ilości 9 sztuk oraz nowe nagłośnienie i zegary. Ponadto zupełnie zmieniła się mała architektura: ławki, kosze na śmieci, tablice informacyjne, gabloty i piktogramy, którą dostosowano do zabytkowego charakteru wiat. Przy schodach do przejścia podziemnego zamontowano 3 platformy dla osób niepełnosprawnych (w tym z holu dworca do tunelu podziemnego). Zamontowano zupełnie nowe oświetlenie, zarówno pod wiatami, jak i na obszarze peronów bez zadaszenia.
Zlikwidowano zbędne obiekty (np. 3 stare nastawnie) i wybudowano nową nastawnię, współpracującą z LCS Opole Zachodnie. Modernizacja objęła także przebudowę i remont 14 obiektów inżynieryjnych (licząc z rozbiórką), w tym budowę 2 nowych (w miejsce starych lub obok) i kompleksowy remont 3 wiaduktów kolejowych oraz remont przejścia pod torami dla podróżnych. Istotnym elementem prac było przeprowadzenie właściwego odwodnienia stacji, renowacja i przebudowa poniemieckiego podziemnego kolektora, który służy również do odwodnienia 5 ulic, przebiegających pod wiaduktami kolejowymi.
Modernizacja uwzględniła utrwalenie elementów już nieeksploatowanych, ale świadczących o historii kolei na Opolszczyźnie. Poza kompleksową renowacją zabytkowych wiat i renowacją stylistyki przejścia pod torami (tunelu) odnowiono i zabezpieczono stary żuraw wodny (można do zobaczyć w pobliżu peronu 1 od strony Wrocławia).
Dodatkowo na peronie pierwszym odsłonięto i poświęcono pomnik patronki kolejarzy, Św. Katarzyny.
Podczas uroczystości byli obecni m.in. dziennikarze mediów regionalnych, powiatowych, brzescy i powiatowi samorządowcy, przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego, dyrekcji Przewozów Regionalnych oraz przedstawiciele PKP PLK (regionalnego i centralnego). Nie brakło również miłośników kolei. Wartość inwestycji wyniosła 154 mln zł. Roboty rozpoczęto 23 stycznia 2009 r. Oddano do eksploatacji 3 grudnia 2010 r.
RW na podst. materiałów PLK
W mediach
- NTO: Koniec przebudowy węzła PKP w Brzegu. Pociągi mają jeździć szybciej (w tekście i na filmie: Robert Wyszyński i Waldek Matkowski)
- GW Opole: Supernowoczesną stację kolejową oddano w Brzegu (Robert na zdjęciu)
- TVP Opole: Idzie nowe?
- PLK SA: Stacja Brzeg do eksploatacji (+ zdjęcia)
Galeria zdjęć
Autorem zdjęć jest Robert Wyszyński (oprócz kilku zdjęć, na których widzimy Roberta).
Każde zdjęcie można powiększyć.
Nastawnia
Pomnik św. Katarzyny
Winda przyporęczowa
Oficjalnie
Dobrze, że winda jest czynna. Wydaje mi się, że w Oławie przez parę miesięcy była owinięta folią.
I nadal jest – jedynie kurz na nich osiada – nonsens. Dlatego w Brzegu powinny być czynne. W każdym razie testy oraz „szkolenie” kasjerek w zakresie onsługi wind (już po imprezie) były pozytywne. I potrzebne – bo nikt inny ich nie przeszkolił.
Robert, a mógłbyś opisać, w jaki sposób uruchamia się te windy? Mówisz o kasjerkach – ale jak je wezwać np. z peronu 2 (bo rozumiem, że jest to konieczne). Proszę o szczegółowe instrukcje – takie które mogą się przydać osobom zainteresowanym skorzystaniem z windy.
Łatwiej POKAZAĆ, niż opisać – tak to wygląda, naprawdę.
Co do wzywania… dobre pytanie. Nie wiem jak wezwać i przyznaję że dotychczas na to nie wpadłem. Jest tam taki piszczący dzwonek, ale – zdaje się – nie jest połączony z kasami… chyba że się mylę. Trzeba się dowiedzieć.
Podobno jest możliwość „wezwania” stojącej na dole windy do góry – na poziom peronu – samemu. Pewności nie mam. Ale tej opcji to żeśmy nie próbowali. Jak widać „diabeł” – jak zwykle – tkwi w szczegółach, czego na oficjalnej bibie jakoś nie przewdziano – jak to na kolei – jakoś „pojedzie”. A jak, to już martw się pasażerze…
Moim zdaniem obsługa wind jest na tyle zarazem „skomplikowana” i „prosta”, że powinien to robić jakiś kolejarz – np. z kasy, bo innych tu w kontakcie z pasażerem nie ma. Coś mi się wydaje że tego problemu nie da się KOMPLEKSOWO rozwiązać metodami pośrednimi – może trzeba będzie pismo do PLK strzelić – wtedy ktoś lub coś się ruszy w temacie.
Tak to jest, jak się w „substancji zabytkowej” nie stosuje rowiązań DLA LUDZI (wind pionowych), tylko dla jakichś wtajemniczonych kosmitów. Tak to jest jak dworzec NIE MA GOSPODARZA, tylko ma pięciu pseudo gospodarzy (PKP SA Nieruchomości, PKP PLK, TK, PKP IC, PR), którym na razie to wisi. Bo po co jakiś niepełnosprawny na wózku ma z tych urządzeń korzystać? Jeszcze zacznie i…. tylko kłopot będzie, bo pojedzie koleją, prawda?
W Katowicach przy takim samym rozwiązaniu wisi kartka następującej treści: „Korzystanie z platformy dozwolone wyłącznie w obecności pracownika ochrony po jego wezwaniu za pomocą dzwonka”. Jak to działa w praktyce? Nie mam pojęcia.
3 komentarze (niedotyczące bezpośrednio tematu, tzw. „wycieczki personalne”) – dwa od tej samej osoby i jeden Roberta – zostały skasowane.
Początkiem tygodnia wyjeżdżałem do Wrocławia i co widać na zmodernizowanym dworcu? Kibice Polonii Bytom przetestowali system ochrony. Ściany porysowane, tak samo jak gablota ze zmianami rozkładu jazdy. Dodatkowo zostały zdewastowano nowe drzwi prowadzące do ubikacji.
Ta część zniszczeń dotyczyła samego budynku dworca. Niestety wiele zniszczeń jest w tzw. „martwych strefach”, tam gdzie oko kamery nie sięga. Przede wszystkim brakuje kamery nad wejściem głównym, obejmującej ścianę pod rozkładem jazdy oraz zejście do tunelu.
Druga strefa zniszczeń: tunel. Pomalowane zostały drzwi przy windzie oraz zamykające centrum monitoringu. Dodatkowo ktoś złamał kluczyk od windy przy schodach prowadzących do hali. Kluczyk przy peronie nr 2 wydaje się być czymś zalany (zalepiony?). Dodatkowo pojawił się napis przy peronie nr 1 (wymagał wejścia na belkę podtrzymującą tablicę kierunkową).
Stąd pytanie: czy sprawców udało się zatrzymać? Jaka jest procedura powiadamiania służb? Szczególnie w nocy, gdy kasy są nieczynne.
Powiązane pytanie: jak niepełnosprawny ma radzić sobie w nocy z obsługą wind, kiedy kasy nie działają?
Zacytuję sam siebie: „Dodatkowo ktoś złamał kluczyk od windy przy schodach prowadzących do hali.”
Złamany został także drugi klucz z pary (ten u góry – w hali). W związku z tym pytanie do Roberta: Czy teraz winda zachowuje jakąś funkcjonalność? Można ją obsługiwać mimo braku kluczy?
Nie wiem.
Jak chyba wiesz przetestowaliśmy i wypróbowaliśmy je – „szkoląc” także kasjerki – wtedy działały wszystkie. W obecnym stanie (5 pseudogospodarzy na dworcu) „zabijanie się” za kolej oraz dworzec nie ma sensu. Te windy – co pisałem i mówiłem wielokrotnie – też nie mają w takiej postaci jakiej są. Na Centralnym również jest taka winda przy głównych schodach do holu, ale Centralny jest dworcem troszkę większym, z troszkę lepszą ochroną i troszkę lepszym potokiem podróżnych. I może tam się znajdzie jakiś niepełnosprawny, który zechce z tego skrzystać. Bo windy powinny być dla wszystkich, a nie jedynie dla ludzi na wózkach.
Jak będzie JEDEN gospodarz CZĘŚCI obsługi pasażerskiej (dworzec: hol, poczekalnia, schody, tunel, pragotrony, gabloty i perony), to wtedy – być może – warto będzie do tematu wrócić. I może będzie za jakieś pół roku, może za rok – o ile Prześlugi nie uwalą wszyscy, którzy jego incjatywę uwalić chcą.
Jak na razie to nie ma komu ławek oczyścić z warstwy kurzu (w miejscach, gdzie zacne tyłki nie mają styczności z drewnem), więc o czym my mówimy?
Czy mam wziąć szmatę, wiadro wody, jakiś płyn (mam nowy Ludwik :-) i wyszorować wszystkie ławki ku chwale nieróbstwa i sobiepaństwa 5 dworcowych „gospodarzy”? Sorry, Peelki, bo ławki to perony? Dziękuję – nie chce mi się. Za zimo i nie zapłacą.