Nowy rozkład jazdy przynosi – prócz zmian – kilka ciekawostek. Dotyczą one prędkości pociągów, czasu jazdy, czy organizacji ruchu. Przedstawiamy te, które zaobserwowaliśmy w okolicy Brzegu, głównie na linii E 30.
1. Chyba po raz pierwszy w historii na zmodernizowanym „na full” 40-kilometrowym odcinku Opole/Opole Zachodnie-Brzeg czas jazdy większości pociągów REGIO (osobowych) wynosi tylko 35 minut przy bardzo dobrej średniej V=69 km/h i sześciu zatrzymaniach, czas jazdy części Teelek oraz wybranych IR-ów wynosi tylko 23 minuty przy średniej aż V=104 km/h – czyli full jazda 120 km/h.
2. Również po raz pierwszy na tej części linii E 30 pojadą aż 4 pary pociągów EIC – wszystkie wytrasowane na 160 km/h plus – uwaga – pociąg EC Wawel również z V=160 km/h (po raz pierwszy w historii na tej linii z taką prędkością oraz także pierwszy tak szybki pociąg na odcinku E 30 Wrocław-Legnica-Bolesławiec-Węgliniec). EC Wawel ma najkrótszy czas przejazdu wynoszący na odcinku Opole-Wrocław 44 minuty w obie strony, co daje średnią V=112 km/h.
3. Na odcinku Opole-Brzeg surowy czas jazdy dla 160 km/h wynosi bez zwolnień ok. 18 minut przy średniej V=133 km/h! Przelot przez Brzeg od niedzieli 12 grudnia odbywa się z V=120 km/h, przez Oławę też 120 km/h, jednak rezerwy rozkładowe pod naprawę/przebudowę fragmentów nasypów koło Lipek nie pozwoliły na ustanowienie docelowych czasów jazdy, które mają wynosić ok. 40 minut na odcinku Opole-Wrocław. Być może tak się stanie za rok. Jednak pogarszające się parametry niezmodernizowanych odcinków Opole-Katowice (oraz postępująca moderna CMK), niestety wydłużyły czas jazdy brutto poc. EIC w relacji Wrocław-Warszawa-Wrocław.
4. W Brzegu EC Wawel o 15.40 planowo wyprzedza Teelkę Wrocław-Warszawa (przywróconą dawną Oleńkę). Prawdopodobnie „Ola” będzie wjeżdżała – jako jeden z nielicznych dalekobieżnych – na peron drugi i tu czekała na „przelot” Wawela. Co ciekawe wjazd „Oli” (15.35) zgrywa się z odjazdem szynobusa do Nysy (15.35); być może czasem da się spotkać oba pociągi stojące razem przy 2 peronie. Nie zauważyłem innych tego typu akcji na stacji Brzeg, a szkoda, bo peron 2 będzie zbyt mało wykorzystany – jak na razie (tylko poc. „szkolne” Brzeg-Opole-Brzeg oraz pociągi do i z Nysy). No, jeszcze widzę wyprzedzanie osobowego przyj. 5.47/odjazd 5.58 przez Teelkę Wrocław-Przemyśl (Brzeg odj. 5.54)
5. Tego jeszcze nie grali! W dwóch przypadkach – uwaga – pociąg REGIO pojedzie z Opola Głównego po torze przeciwnym do zasadniczego, a torem zasadniczym będzie wyprzedzał go EC oraz EIC. Tak jest w przypadku REGIO odjeżdżającego z Opola o godz. 10.55 (EC Wawel odj. 11.06), przy czym REGIO zjeżdża na swój tor w Lewinie Brzeskim. Drugi przypadek to REGIO z Opola o 20.55 i EIC Górnik o 21.03 – tu REGIO zjeżdża na swój tor już na trapezie za peronami Dąbrowy Niemodlińskiej. Ciekawe czy pasażerowie przyzwyczają się do innych/przeciwnych peronów dla tych przystanków i pociągów.
6. Część pociągów interREGIO na odcinku Opole-Brzeg pojedzie jako… REGIO z przystankami i taryfą jak dla zwykłej osobówki: Opole odj. 14.25 (IR Ślązak do Zielonej Góry), Brzeg odj. 6.58 (IR Bolko do Lublina), a IR Podkarpacie ma jako jedyny postój w Lewinie Brzeskim (w obie strony).
7. Poranna para pociągów Nysa-Brzeg-Nysa pojedzie od poniedziałku do soboty, a popołudniowa para – oprócz soboty. Wreszcie będzie przyspieszony studencki „Żak” relacji KK-Wrocław-KK, w piątki i niedziele. Przy czym w niedzielę pociąg z Nysy i Grodkowa znowu będzie skomunikowany z „Żakiem” do Wrocławia (dlatego w tym rozkładzie jazdy ostatni pociąg z Nysy do Brzegu przyjeżdża znacznie wcześniej, bo o 18.17; odjazd „Żaka” o 18.26).
8. W szczytach takt REGIO Brzeg-Wrocław-Brzeg jest półgodzinny i jest to dobry krok, bo na tej relacji pociągów jest wciąż za mało (tym bardziej z obsługą Oławy), w przeciwieństwie do relacji Brzeg-Opole, gdzie od wielu już lat jest ich więcej. Taki sam model powinien funkcjonować na kierunku wrocławskim.
Dopisujcie swoje ciekawostki, spostrzeżenia i uwagi – ze swoich terenów, linii i stacji :-)
Robert Wyszyński
Skoro Robert poruszył temat E30 to z ciekawostek można jeszcze dodać „mijankę” szynobusów między Opolem Głównym a Zachodnim:
R-66929 (Opole – Nysa) 13:11-13:14 (OG-OZ)
R-66928/9 (Nysa – Kluczbork) 13:11-13:14 (OZ-OG)
Zmiana na korzyść to skrócenie czasu przejazdu pociągów pośpiesznych (nie zatrzymujących się na przystankach) między Opole a Brzegiem to … 2 minuty :) Zawsze coś. Wcześniej było 25 minuty.
IR Lazur (sezonowy) z Łodzi Kaliskiej do Gdyni na odcinku Malbork-Gdynia też pojedzie jako REGIO.
Maciej
Przy 120 km/h już na tym odcinku mniej się nie da – to praktycznie czas bez rezerw.
Ale Panie i Panowie – w Brzegu teraz jest KOSMOS I SZAŁ!!! EIC /EC wpadając od strony Wroca z V = 160 km/h (na wysokosci mojego okna, jakieś 200 metrów od linii) z prędkosciami które w nocy wyglądają jak jakis haj spid: 150-160 km/h – praktycznie w samym centrum miasta (teraz chyba wiem po co tem mury…). Tylko słychać krótki świst i już go prawie nie ma, bo się chowa… za murem głuszącym. Piękne! Ta prędkość i ten świst! Prawie jak KDP!
A przez sam Brzeg popierdzielają jak głupie wariaty przelotem 120 km/h – po tych łukach przy peronie. Szok! Latam z kamerką, marznę sobie i się cieszę, jak jaki głupi. Od dziecka ciapągi jeździły przez moją stację 50 km/h ze względu na łuki bez krzywych przejściowych. I teraz nagle w jednej chwili: 120 km/h!!! Wyobrażacie sobie mój stan świrniętego świra? :-)
A te wloty do Brzegu z V = 160 km/h od strony Wrocławia (koło stadionu na głowicy zachodniej) to polecam każdemu: tam jest takie fajne miejsce (Maciej dobrze je zna :-), gdzie linia strzelińska odchodzi od E 30. I tam jutro idę filmić i łowić EIC-ki :-))) A rano czaję się na EIC Górnik, który wczoraj mnie tym szalonym PIERWSZYM W POWOJENNEJ HISTORII BRZEGU wlotem – a wjechał jak wariat – wbił w podłogę! Do wczoraj nie miałem pewności, czy to właśnie będzie tak jak jest i czy PLK czegoś nie schrzani. Nie schrzaniło – wielka chwała!
Warto było czekać! Całe, kużwa, świrnięte życie!
Witam Gdzie bedę sie mógł teraz natknąć na ED74 oprócz Łódź – Warszawa, czy jeździ na Bydgoszcz-Wrocław – Kraków? Rózne info mam więc Was sie zapytam.
Raczej TLK Kraków – CMK – Łódź – Kutno – Poznań (jakoś tak). I chyba TLK Kraków – Warszawa – Białystok. I podobno tam gdzie można – 160 km/h z drugim mechem. Na E 59 i E 30 nie pojadą, trochę szkoda.
Z tym wyprzedzaniem przez EIC na szlaku to pewnie będzie tylko teoria, bo EIC z Warszawy nigdy nie przyjeżdżają planowo.
Ale wyprzedzania już były. Tyle że to zawsze osobówka jechała swoim torem, a TLK po lewym. Pociąg po 18 z KK do Wrocławia był tak na szlaku wyprzedzany bodajże na Opole Zachodnie – Lewin Brzeski.
Na CMK w ED74 jedzie pomocnik. Ale warunki pracy ma nie do pozazdroszczenia, z uwagi na prowizoryczny „taboret” dla niego.
Co do ED74.
– 14107 Warszawa – Katowice;
– 41504 Zakopane – Białystok (2xED74);
Pomieszało mi się.
Chodziło mi o TLK Bydgoszcz – Zakopane – Bydgoszcz. Do Zakopanego kursuje w sobotę, w drogę powrotną udaje się w niedzielę. Uwaga – wjeżdża do Rabki!
a wie ktoś może z którego peronu w Opolu będzie odjeżdżał pociąg do Nysy? o godz 13:11?
pewnie z V, choć może też z I lub II ponieważ o 12:50 przyjeżdża z KK szynobus (wg. rozkładu na peron I) Wg rozkładu Nysa po 13 jedzie z V.
o dzięki bardzo:)
W poniedziałek widziałem że szynobus z KK o 12:50 wjechał na ślepy tor przy peronie 1.
A dziś wieczorem po stacji Opole Gł. szwendał się Elf:
http://www.kolejomania.rail.pl/bzdury/elfik1.jpg
http://www.kolejomania.rail.pl/bzdury/elfik2.jpg
Ależ miałeś szczęście :-) Co on tam robił? Nasi podkupili? :-)
Najpierw był na postojowych a potem przetoczył się i stanął przy peronie 2. No a potem odjechałem do KK więc nie wiem co dalej robił. Szkoda, że nie podmienili nam składów :P
Zdaje się wracał z Krakowa z badania hamulców, tak mi się coś o uszy obiło, ale głowy nie dam.
Ale wymiata ten Elfik, prawda? Czad po prostu! Doczekać się już nie mogę, serio! :)
a jeszcze jedną mijankę udało mi się znaleść (do tej pory na tym odcinku ich nie było) tym razem między Kędzierzynem-Koźle Zachodnie a Przystanek
R-46733 KK-Nysa (KKP 9:15 – KKZ 9:18)
R-64734 Nysa-KK (KKZ 9:15 – KKP 9:18)