NTO – Strefa Biznesu, 10 grudnia 2010
W niedzielę zacznie obowiązywać nowy rozkład jazdy. Podróżni, dla których zmiany są niekorzystne, już protestują.
Mieszkańcy Nysy i okolic, którzy wieczornymi pociągami wracają z Przemyśla, Krakowa, Lublina i Warszawy, wysiądą w Opolu i nie zdążą na ostatni pociąg do domu, bo ten – zgodnie z rozkładem – odjedzie kilka minut wcześniej.
Czytaj całość w Strefie Biznesu
Zobacz też
- Radio Opole: Nowy rozkład PKP
W artykule nie napisano z cyklu „niezbyt dobrych wieści” o zupełnym rozkomunikowaniu pociągów relacji Kędzierzyn Koźle – Nysa – Brzeg w Nysie ze względu na wydłużone czasy jazdy na linii KK – Nysa, co akurat pasażera wielki g… obchodzi. Z Prudnika już się do Brzegu i Wroca nie dojedzie pociągiem – za to autobusów jest od jasnej Anielki.
Na szczęście w przypadku Brzegu polepsza się ilość pociągów w szczytach do i z… Wrocławia (wreszcie!!!) Aczkolwiek wykorzystanie peronu 2 po modernizacji jest bardzo słabe (tylko jedno planowe wyprzedzanie TLK przez EC Wawel + poc. „szkolne” Brzeg – Opole i Brzeg – Nysa).
Dziś w TVP Opole bezpośrednio po KURIERZE OPOLSKIM (chyba program WSZYSTKO JASNE) była rozmowa z dyr. Wiecheciem. Mówił on m.in. właśnie o tym braku wieczornego skomunikowania i że postarają się coś z tym zrobić.
A tak z innej beczki mam pytanie dotyczące linii brzeg nysa.Jak już nie udało się z tym połączeniem Jesenik – Wrocław na które niejedna osoba miała wielkie nadzieje,to niech ktoś powie dlaczego nie ma kolejnej pary na nysa-brzeg.Jak wszyscy wiedzą jak reaktywowano kluczbork -opole to co rok dokładano kolejną parę.A wiec co z naszą linią już powoli odchodzi w zapomnienie,przecież oferta przewozowa powina wzrastać celem przyciągniecia kolejnych pasażerów.Oferta na brzeg-nysa musi dojść przynajmniej do 6 par dzienie.
A w ogóle dopiero teraz zauważyłem, że po cichu zlikwidowano ostatnie regio z Opola do Brzegu przed 23:00 !!! Tak więc ostatnia osobówka w dobie w tym kierunku jest znowu o 20:55.
Szpaksik
Bardzo dobre pytanie – również sobie je zadaję. Może jak przyjadą dwa Newagi, to coś trzeba z tym zrobić, bo nawet Szafrański mówi, że jak linią jeżdżą 3-4 pary, to im się nie opłaca utrzymywaćc i trzeba będzie taką linię zamknąć. Musi wiec jechać 5 – 6 par; w tym najlepiej ze 4 pary do Głuchołaz.
Kolejoman
Ano zlikwidowano – bo niby jeździło mało ludzi. Ale jednak te od 20 do ponad 30 jeździło. O 7.54 i okolicy z Brzegu też nie ma pociągu do Opola – a był.
Dlaczego w cywilizowanych krajach OFERTA JEST STAŁĄ? To znaczy jadę pociągiem – wybieram pociąg, bo WIEM, że wrócę np. po godz. 22? Wiem, bo MAM pociąg. Dlaczego tam pociągi jeżdżą z frewkencją bardzo różną, bo oczywistym jest, że pociągi bywają mniej lub bardziej frekwcncyjne, ale zapewniają STAŁĄ ofertę. Ta stała cyliczna oferta jest podstawą wyboru tego środka komunikacji. Jeśli nie wrócę przed 23 (bo nie mam pociągu), to nie pojadę w drugą stronę pociągiem: wybiorę auto, autobus, albo w ogóle nie pojadę. W ten sposób kolej traci także pasażerów z innego pociągu (jadącego „tam”), a nie tylko tego „niskofrekwencyjnego”, jadącego „z powrotem”.
Po ostatnich wydarzeniach totalnego bajzlu, nie tylko rokładowego (i nie tylko ostatnich) odnoszę wrażenie łatania trupa czym się da i jak się da – długo to tak nie pociągnie. Oczywiście swój zacny wkład ma tu także PLK, nie wolno o tym zapominać. Tam zmnieniamy, bo PLK wydłużyło czas, a więc gdzie indziej „lecą” skomunikowania. Tu uwalamy, tam coś dodajemy, bo może tańsza linia, bo niezmodernizowana. Z drugiej strony i tak cud, ze cokolwiek się dzieje i cokolwiek jeździ. Efekty usramorządowienia jeszcze długo będa nam towarzyszyć – podcza gdy takie Kujawsko Pomorskie ma kontrakt z Arrivą DB na 10 lat i w dodatku tańsze bilety wewnatrzwojewódzkie.
A my sobie konserwujmy to co mamy – zobaczymy jak długo…
Ten Rozkład na Trasie Brzeg-Nysa to jest trochy moim zdaniem niezdolny do jazdy ponieważ nie wiem jak tam wam ale dla mnie ten rozkład jazdy jest jak z kosmosu żeby do ozimka dostać sie muszę jechać tym o 6,03 odemnie to mam najlepszy pociąg a o 15,15 odemnie z czeskiej wsi to on bedzie jezdził codziennie oprócz sobót czyli tak jak powrót z pracy jest niemożliwy bo ludzie muszą czekać 3 godziny w brzegu od godz 15, do 18 bo nie pojedzie nie wiem jak na innych liniach ale w brzegu skomunikowanie to będzie chyba takie liche że pół osób będzie rozczarowanie teraz do ozimka bede jechał nie max. 2 h a 3 godziny czyli prawie godzinę będę musiał czekać w brzegu na pociag po 16
Robert – to co piszesz o stałości oferty (jadę wcześniej rano, wracam późno wieczorem) i o tym, że frekwa nie zawsze musi być wysoka, jest czymś, co praktycznie nie dociera do świadomości kolejowych decydentów. Podobnie jak to, że rozkład musi być w miarę stabilny nie przez miesiąc, kwartał, czy nawet rok, lecz przez kilka lat. Nie może być co roku rewolucji. Na szczęście na Opolszczyźnie w tej mierze jest ok – w czym duża zasługa wiadomych osób.
Ale przykładowo na takim Śląsku, czy w Małopolsce (tam to jest cyrk niezły z Małopolskim Zakładem Przewozów Busowych, Monthy Python wysiada, serio), każda korekta rozkładu, to rewolucja. Zamiana o 180 stopni. Burzenie wszystkiego i budowanie od nowa. Logiczne przecież, że w ten sposób nie da się walczyć o pasażera. Stałość i stabilność oferty przewozowej – to podstawa. Plus solidny i twórczy marketing.
Kiepski rozkład kolej podzielili i są efekty Opolszczyzna to całkiem klapa.Woj.Opolskie podzielić rozwiązać takie miasta jak Kluczbork, Olesno dołączyć do woj.Śląskiego i będziemy mieli więcej poć.między Poznaniem a Katowicami.
Andrzej
Pomijam, że nie idzie zrozumieć tego co piszesz. Czy Ty się dobrze czujesz? Bo mam obawy że niezbyt – może lekarza jakiegoś trzeba…
Bo jeśli „całkiem klapa” – to chyba bardziej w „wielkim” Śląsku, jak widać i słychać wokół. A może tak Śląskie „podzielić”, a Katowice „rozwiązać” – i może wtedy nauczycie się kolei czy robienia wspólnego biletu, czego robić na razie nie potraficie.
Sorry, ale musiałem.
Żeby było jasne – ja tego nie pisałem. Ja to ja ;) Przy okazji – dziś byłem w Poznaniu i tam nadal zamieszania, opóźnienia… wracałem przez Kluczbork i IR Barbakan był w Poznaniu na plan. Co z tego że stał w tym Poznaniu pół godziny bo czekał na drużynę i szlag trafił mi skomunikowanie na regio do Opola. 1,5 godziny w Kluczborku spożytkowałem na obejrzenie sobie IR Łysicy do Kielc – pojechał SPOT a frekwencja około 20% i na przejście się do Biedronki ;)
Andrzeju
Wiem, że Ty byś takich bździn nie napisał, nie miałem złudzeń, że to inny Andrzej :-)
A u nas IR Łużyce oraz IR Ślązak są obsługiwane fajnymi krakowskimi ED 72 w barwach interregio i z miekkimi siedzeniami oraz 1 klasą (jako drugą). Bardzo fajne pociągi – mają te nieco nowsze kiblowe wózki i nie wężykują jak jakie głupie – jazda dość płynna nawet na wózku silnikowym. Dobra frekwa – nawet za dobra.
Czy jeszcze jakieś składy są takim taborem obsługiwane?
I jeszcze jedno pytanko: co ciągnię EC Wawela, widział ktoś z nim w końcu EP 09? Bo ja co go widzę – a rzadko można ten pociąag namierzyć bo jeździ „jak chce” – to była siódemka?
Co do Wawela – akurat w IR Barbakan jechały dwie panie do Krakowa, które niestety musiały szukać alternatywnego dojazdu do Krakowa, gdyż Wawel podobno na odcinku Berlin – Kraków został dziś odwołany. Panie w przedziale mówiły, że pociąg ten miał tylko dwa wagony i podobno coś się popsuło na tyle skutecznie, że pociąg ostał w Berlinie. Przy okazji też – na IR Barbakan też ładny skład dziś jechał. Malowanie IR na dwójkach i jedynkach ale wszystko to zdeklasowane ‚jedynki’. Frekwencja też przyzwoita i jechałem pierwszy raz na odcinku Poznań – Kluczbork. No nawet nawet dobra szlakowa tam jest. Pociąg pędził wręcz ;) A rano z kolei REGIO z KK do Wrocławia z 6:56 opóźniony o 20 minut a we Wrocławiu było już tylko 10 minut, przy okazji w Opolu widziałem EIC Ślęża na EU07 ze zwykłą zieloną 2 która kiedyś jeździła w PR-ach (!). Pociąg był na czas a ja we Wrocławiu wsiadłem w IR Mamry – tu ponad 100% frekwencja – lok+dwie przedziałowe dwójki i Bohun
Dostałem info od kolegi, że dziś WAWEL w końcu z dziewiątką.
na YouTube jeden z użytkowników dodał nawet filmik z EC WAWEL z EP09-001 na czele.
http://www.youtube.com/watch?v=BvW8c1nwsd4