UWAGA.
Artykuł jest już nieaktualny. Obecnie kursują wszystkie pociągi interREGIO:
Lista zawieszonych pociągów
Informacja ze strony PR, 4-10 maja 2010
Do odwołania nie kursuje kilkadziesiąt pociągów interREGIO. Zostały one wstrzymane decyzją zarządcy infrastruktury kolejowej.
Od 4 maja 2010 roku PKP Polskie Linie Kolejowe wstrzymały kursowanie kilkudziesięciu pociągów interREGIO. Pasażerom, którzy zwracają wykupione bilety na te pociągi, nie potrąca się tzw. odstępnego. Według informacji uzyskanych w PKP Intercity, bilety na połączenia interREGIO kupione w przedsprzedaży przed 4 maja 2010 roku będą honorowane przez przewoźnika PKP Intercity do niedzieli 9 maja br.
Rynek Kolejowy: Dziś (5 maja) odwołanych kursów będzie mniej – Zgodnie z rozkładem pojadą pociągi z Poznania do Olsztyna o godz. 6.23 i o 15.16. Te połączenia są objęte dofinansowaniem marszałków województw, więc zarządca infrastruktury wypuści je na tory – wyjaśnił rzecznik Przewozów Regionalnych, Piotr Olszewski.
Źródło: RK
Na zielonym tle – pociągi przejeżdżające przez Opolszczyznę
IR SZYNDZIELNIA Bielsko-Biała Główna 6.44 – Wrocław Główny 10.41
IR KUJAWY Bydgoszcz Główna 17.25 – Poznań Główny 19.35
IR ALBATROS Gdynia Główna 11.40 – Szczecin Główny 16.40
IR PODKARPACIE Gliwice 6.11 – Przemyśl Główny 12.25
IR ZEMES Katowice 9.30 – Warszawa Wschodnia 12.53
IR SPODEK Katowice 14.22 – Warszawa Wschodnia 17.44
IR BOLKO Kielce 15.05 – Wrocław Główny 20.28
IR KRAKOWIANKA Kraków Główny 6.05 – Wrocław Główny 10.35
IR CRACOVIA Kraków Główny 6.25 – Warszawa Wschodnia 9.43
IR BARBAKAN Kraków Główny 7.05 – Szczecin Główny 17.16
IR SEMAFOR Kraków Główny 9.12 – Łódź Fabryczna 13.33
IR STEFAN STARZYŃSKI Kraków Główny 11.20 – Warszawa Wschodnia 14.40
IR ADAM MICKIEWICZ Kraków Główny 14.05 – Poznań Główny 21.28
IR Kraków Główny 14.59 – Przemyśl Główny 18.37
IR JAN MATEJKO Kraków Główny 15.23 – Warszawa Wschodnia 18.37
IR REYMONT Kraków Główny 16.11 – Łódź Fabryczna 20.21
IR ERNEST MALINOWSKI Kraków Główny 18.24 – Warszawa Wschodnia 21.49
IR REYMONT Łódź Fabryczna 7.29 – Kraków Główny 11.54
IR SEMAFOR Łódź Fabryczna 16.40 – Kraków Główny 20.54
IR ADAM MICKIEWICZ Poznań Główny 6.15 – Kraków Główny 13.05
IR MAZOWSZE Poznań Główny 7.51 – Warszawa Wschodnia 11.29
IR WIELKOPOLANIN Poznań Główny 9.15 – Rzeszów Główny 18.29
IR STAROSTA Poznań Główny 13.56 – Warszawa Wschodnia 17.27
IR ŚWIATOWID Przemyśl Główny 7.23 – Wrocław Główny 15.28
IR ŚLĄSK Przemyśl Główny 13.26 – Wrocław Główny 21.27
IR Przemyśl Główny 14.15 – Wrocław Główny 22.35
IR PODKARPACIE Przemyśl Główny 16.25 – Gliwice 22.17
IR Przemyśl Główny 17.50 – Kraków Główny 21.24
IR WOŚP Rzeszów Główny 6.14 – Warszawa Wschodnia 11.39
IR WIELKOPOLANIN Rzeszów Główny 10.49 – Poznań Główny 19.58
IR MEWA Szczecin Główny 6.45 – Warszawa Wschodnia 12.47
IR BARBAKAN Szczecin Główny 11.17 – Kraków Główny 21.11
IR PORTOWIEC Szczecin Główny 13.40 – Warszawa Wschodnia 19.45
IR ALBATROS Szczecin Główny 16.43 – Gdynia Główna 21.43
IR ERNEST MALINOWSKI Warszawa Wschodnia 7.12 – Kraków Płaszów 10.51 (w soboty i niedziele jako iR GUBAŁÓWKA do Zakopanego 13.42)
IR PORTOWIEC Warszawa Wschodnia 7.43 – Szczecin Główny 14.08
IR CRACOVIA Warszawa Wschodnia 10.18 – Kraków Główny 13.37
IR MAZOWSZE Warszawa Wschodnia 11.48 – Poznań Główny 15.53
IR JAN MATEJKO Warszawa Wschodnia 12.48 – Kraków Główny 16.19
IR ZEMES Warszawa Wschodnia 13.23 – Katowice 16.49
IR MEWA Warszawa Wschodnia 14.48 – Szczecin Główny 21.10
IR PROSNA Warszawa Wschodnia 14.58 – Wrocław Główny 21.13
IR WOŚP Warszawa Wschodnia 15.18 – Rzeszów Główny 20.54
IR STAROSTA Warszawa Wschodnia 17.48 – Poznań Główny 21.24
IR STEFAN STARZYŃSKI Warszawa Wschodnia 17.58 – Kraków Główny 21.26
IR SPODEK Warszawa Wschodnia 18.13 – Katowice 21.37
IR ŚLĄSK Wrocław Główny 7.39 – Przemyśl Główny 15.52
IR PROSNA Wrocław Główny 7.58 – Warszawa Wschodnia 14.07
IR ŚWIATOWID Wrocław Główny 13.55 – Przemyśl Główny 22.08
IR BOLKO Wrocław Główny 16.39 – Kielce 21.12
IR SZYNDZIELNIA Wrocław Główny 17.07 – Bielsko-Biała Główna 21.16
IR KRAKOWIANKA Wrocław Główny 18.06 – Kraków Główny 22.28
IR GUBAŁÓWKA Zakopane 16.23 – Warszawa Wschodnia 23.16
Lista w PDF (ze strony PKP SA) – aktualna na 4 maja
Pozostałe pociągi Przewozów Regionalnych kursują zgodnie z rozkładem. Za utrudnienia przepraszamy.
Które pociągi IR się „ostały”?
Przez Opolszczyznę przejeżdżają wciąż (a więc kursują bez zmian) następujące pociągi interREGIO:
- IR ŚLĄZAK rel. Legnica – Wrocław Główny (odj. 9:57*) – Rzeszów
- IR ŚLĄZAK rel. Rzeszów – Wrocław Główny (odj. 19:46) – Legnica
- IR GALICJA rel. Wrocław Główny (odj. 15:39) – Rzeszów
- IR GALICJA rel. Rzeszów – Wrocław Główny (przyj. 13:38)
* – od 8 maja odjazd z Wrocławia Głównego o 9:38 (więcej)
Informacja ze strony PKP SA
(…) Aby zminimalizować niedogodności dla pasażerów, pociągi PKP Intercity kursujące na tych trasach zostaną wzmocnione o dodatkowe wagony. Ponadto w pociągach kategorii TLK i Express InterCity do dnia 9 maja 2010 roku (włącznie), honorowane będą bilety na pociągi interREGIO kupione w przedsprzedaży do dnia 3 maja 2010 roku (włącznie). W pociągach kategorii Express InterCity pasażerowie nie muszą dokonywać dopłaty za miejscówkę (jednakże wiąże się to z brakiem gwarancji na miejsce siedzące oraz bezpłatny poczęstunek). Informacje o zmianach w kursowaniu pociągów InterRegio powinny znaleźć się w kasach i punktach informacyjnych Przewozów Regionalnych.
Ograniczenie dotyczy również części pociągów InterRegio kursujących w weekendy i okres wakacyjny. Łącznie w najbliższych dniach w trasy nie wyjedzie 108 pociągów Przewozów Regionalnych. Przewoźnik otrzymał tę listę od zarządcy infrastruktury 23 kwietnia br.
Kolejne zmiany w kursowaniu pociągów dotyczyć będą spółki PKP Intercity.
W związku z zaległościami finansowymi wobec zarządcy infrastruktury, przewoźnik również został zobowiązany do ograniczenia ruchu pociągów o 13%. Te ograniczenia mają zostać wprowadzone od 15 maja 2010 r. Lista pociągów, które znikną z rozkładu jazdy, zostanie przekazana pasażerom najpóźniej 8 maja 2010 r.
Źródło: PKP SA
Zobacz też: 47 pociągów Przewozów Regionalnych jutro nie wyjedzie
Do tych co jeszcze nie wiedzą – pod powyższym linkiem do RK kryje się także wiele innych linków dotyczących tematu katrupienia IR-ów.
Tak naprawdę do teraz (przed godz. 3 w nocy) nie jest pewne co jutro/dziś pojedzie, a co nie pojedzie.
Niestety, ale katrupienie IR-ów w bardzo dużym stopniu dotyczy Opolszczyzny – głównie E 30, choć nie tylko (Bolko, Szyndzielnia). Na E 30 między Wrocławiem a Krakowem istniał kapitalny – moim zdaniem – model/takt/interwał R, IR, TLK – ale się chyba zmył. Oczywiście dziś nie sposób przewidzieć wszystkich konsekwencji tej arcy skandalicznej i arcy antykolejowej decyzji PLK, MI, PKP SA. Jedno jest pewne, że smród po tym wydarzeniu – na czele z prawdopodobnym dochodzeniem prokuratorskim – będzie się ciągnął bardzo długo.
10 lat później mamy powtórkę rzezi roku 2000, tyle że w wymiarze jeszcze większym – niestety taka chyba jest cykliczność tych smutnych wydarzeń. Oto lista zamordowanych politycznie, pekapiarsko i mafijnie pociągów IR – w tym jadących przez Opolszczyznę:
http://www.rynek-kolejowy.pl/15729/Ktore_pociagi_PR_nie_wyjada_4_maja_Oto_lista.htm
Czy OKOKO zamierza się włączyć w protest przeciwko likwidacji pociągów interREGIO? Czy zostanie zorganizowana manifestacja pasażerów w Opolu … ulotki z datą i godziną protestu pasażerów? Wczoraj ZIELONE MAZOWSZE zaczęło w Warszawie i pokażmy, że Opolszczyzna nie jest obojętna na to co się dzieje.
Swoją drogą szkoda, że marszałkowie nie objęli tych pociągów umowami. Właśnie objęcie umową w ramach służby publicznej pociągów interREGIO uratowało interREGIO na trasach Warszawa – Białystok, czy Warszawa – Łódź.
Kasiura powiedział w Radiu Opole, że w Opolskim nic nie tracimy, bo przecież pociągi IR nie były objęte dofinansowaniem oraz umową z UM.
I może nie ma znaczenia, że jedynie na naszej E 30 IR-y jeździły w takcie dwugodzinnym w obie strony, świetnie uzupełniając inne pociągi TAKŻE w ruchu wewnątrzwojewódzkim plus do Gliwic/Wroca.
Ręce opadają – szkoda zdrowia – nie przy tych ludziach „zarządzających” (czytaj: niszczących) koleją. Przy czym mówię głównie o tzw. trupie PKP, sterowanej przez kolesi polityków, profesorów i ministrów.
Perfidia tej rzezi – niestety – przewyższyła wszystko, co było do tej pory. Dziś widziałem IR Galicja – ten o 12.55 (Brzeg) z Krakowa do Wrocławia. Jechał z Siemensem (czarnym) i nie wiem czy to jakiś „ogon”, czy ten pociąg został w rozkładzie.
Dodatkowo złamano prefidnie Prawo Przewozowe, ale tym – po doniesieniu Zielonego Mazowsza – powinna się zająć prokuratura.
O ile się w ogóle zajmie, bo w tym państwie (w państwie) nic mnie już nie zdziwi, a tzw. „prawo” nie jest dla ludzi, tylko zasadniczo dla interpretacji prawników.
RO podało, że PR ogłosiły na konfie, że odwołane pociągi być może – po negocjajach – ruszą za dwa tygodnie. W sam raz, aby nikt już nimi nie jeździł…, bo przecież wszyscy potencjalni pasażerowie już będą wiedzieli iż ich nie ma. Stracić pasażera łatwo, odzyskać – o wiele trudniej. Pojadą autem, może TLK (o ile jeszcze będzie „fioletowy”), albo jakim busem…
Z konfy PR, czyli o bezprawnym uwaleniu IR:
http://www.rynek-kolejowy.pl/15743/PR_To_bezprawna_arbitralna_decyzja_PKP_PLK.htm
Galicja i Ślązak nadal kursują normalnie
Czyli składy wagonowe ciągnięte „czarnuchami” – jest to jakieś marne, bo marne, pocieszenie – o ile ich także nie uwalą. Wiesz może jakim cudem się uchowały? Czy są jakieś umowy z jakimś UM na te pociągi? W Opolskim i Dolnośląskim raczej nie ma. W Ślaskim chyba też.
Jednak zniszczono niemal wzorowy model współistnienia IR/TLK, co na linii E 30 (znacznej jej części), co było rozwiązaniem świetnym, gdzie TLK jeździły zasadniczo co godzinę (pół godziny od IR-ów), a IR-y co dwie godziny.
I niech nikt nie mówi – jak na niektórych forach – że w innych krajach nie ma konkurencji czy ALTERNATYWY wobec pociągów szybkich (u nas takich nie ma). W Niemczech można jeździć RE, które zasuwają 140-160 km/h (a na linii Norymberga – Monachium nawet 200 km/h), jeśli się nie chce jechać ICE, bo za drogie. Nie mówiąc o czeskich rychlikach itp.
Na E 30 – dzięki nowym TLK oraz nowym IR – częstotliwość pociągów różnego rodzaju zrównała się z głównymi magistralami w cywilizowanych krajach.
Niestety, tylko na niecałe 5 miesięcy – za DOBRZE było chyba jak na kolej czwartego świata, a ministerstwo piątego piekła.
Myślę, że stwierdzili, że zawieszą dokładnie połowę pociągów interREGIO – wybierając te najpopularniejsze. Zdecydowanie bardziej opłacalne dla Intercity jest całkowite wycięci IR z CMK i jak mieli coś zostawić, to woleli na E-30.
Co do umów z marszałkami, to z tego co wiem, to pociągi interREGIO objęte umowami w ramach służby publicznej kursują na trasach: Łódź – Warszawa, Warszawa – Bydgoszcz.
i Białystok – Warszawa
I Olsztyn – Poznań wracają; też chyba objęte umowami.
Zdaje się, że Galicja i Ślązak były NAPRAWDĘ samofinansujące się, dlatego udało się wywalczyć ich zostawienie. One nie potrzebują żadnych umów/dofinansowania – widzę te pociągi często i również często nimi jeździłem (wprawdzie na podcinku Brzeg – Opole) i zawsze miały frekwę przyzwoitą lub bardzo dużą. Ze dwa razy stałem z braku miejsc.
Oczywiście wielokrotność zakupu biletów dla różnych odcinków/relacji i tras czyni je tym bardziej rentownymi – tak zakładam, bo sztywnych danych nie mam („tajemnica przedsiębiorstwa” lub zwykły brak takich danych, co kiedyś w firmie PR było powszechne – nie wiem jak jest teraz…)
Myślę, że ŚLĄZAK jest jest w umowie z Dolnośląskim Urzędem Marszałkowskim – od 8 maja zmienia rozkład – z Legnicy jedzie 78 wcześniej i do Wrocławia kursuje jako osobowy, potem postój 50 minut i dalej w drogę … trochę sknocili sprawę :(
„Sknocili”, albo… uratowali taką „sztuczką” pociąg od zagłady. Brawo dla UMWD!