Ostatnie problemy, poruszane podczas posiedzenia Konwentu Marszałków w Kamieniu Śląskim, związane były z kolejowymi przewozami regionalnymi.

Najpierw prezes spółki Prezes Przewozy Regionalne S.A Tomasz Moraczewski przedstawił aktualną sytuację spółki. Mówił m.in. o zawartych już porozumieniach z PKP Intercity i PKP Energetyka, czy przygotowywanym porozumieniu z PKP PLK. Te porozumienia oznaczają stopniową spłatę zadłużeń spółki samorządowej wobec spółek z grupy PKP.

Potem zaś Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Juliusz Engelhardt przedstawił projekt nowelizacji ustawy o restrukturyzacji, komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” oraz ustawy o transporcie kolejowym, który został już przedłożony Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu. Minister tłumaczył, że nowelizacja spowodowana jest przede wszystkim koniecznością wdrożenia zaleceń wytycznych Unii Europejskiej. Według tych wytycznych państwa członkowskie mają obowiązek zniesienia nieograniczonych gwarancji państwa przedsiębiorstwom kolejowym. 

W projekcie ustawy znalazły się zatem przepisy, zgodne z tymi wytycznymi – dotyczą one przede wszystkim wyłączenie spółek PKP Intercity, PKP Cargo oraz Przewozy Regionalne z zakazu ogłoszenia upadłości. Zainteresowane spółki zgłosiły oczywiście swój sprzeciw wobec tych propozycji. Minister zapewniał, że projekt nie jest wymierzony przeciwko żadnej z nich – a takie zarzuty są formułowane. – Rząd nie ma innego wyjścia, musi implementować zapisy dokumentów Wspólnoty – zapewniał minister.

Jednak ten projekt wywołał gorącą dyskusję. Marszałek Adam Struzik pytał, dlaczego ten rządowy projekt pojawił się akurat w momencie konfliktu Przewozów Regionalnych z grupą PKP. Marszałkowie mówili o swoich obawach, że zmiany ustawy będą oznaczały koniec kolejowej spółki samorządowej. Bogusław Śmigielski, marszałek śląski, zwracał uwagę na fakt, że proponowane zmiany dokonywane są w zaskakująco szybkim trybie. Minister Englehardt zapewniał, że ustawa wprowadzana jest w normalnym trybie. – Resort Infrastruktury stoi na gruncie porozumienia z samorządami z grudnia 2008 roku i daje wyraz temu stanowisku we wszystkich swoich działaniach – zapewniał. – Przykładem tego jest choćby to, że we wtorek na rządzie staje ustawa, na podstawie której wszystkie przewidziane nieruchomości zostaną przekazane aportem Przewozom Regionalnym.

Te zapewnienia nie przekonały jednak marszałków, którzy mówili, że w efekcie wprowadzenia ustawy, która zakłada jedynie dwutygodniowe vacatio legis, spółka Przewozy Regionalne uzyska zdolność upadłościową w tym krótkim terminie. Poza tym marszałkowie protestowali przeciwko wprowadzaniu tak istotnych zmian niemal bez konsultacji. Dlatego też marszałek Józef Sebesta, podsumowując dyskusję, zaapelował: – Wstrzymajmy tempo wprowadzania zmian, spróbujmy jeszcze przed kolejnym konwentem marszałków wypracować wspólne stanowisko w tej sprawie. Uczestnicy zaaprobowali to rozwiązanie.

Źródło: UMWO

W mediach

Radio Opole

Nad spółką Przewozy Regionalne wisi groźba upadku

Rząd planuje wprowadzenie ustawy o transporcie kolejowym, która zakłada, że spółki, które mają straty finansowe mogą ulec likwidacji. Juliusz Engelhardt, wiceminister infrastruktury na Konwencie Marszałków w Kamieniu Śląskim podkreślił, że nowa ustawa musi być zgodna z prawem unijnym, stąd te zmiany.

Czytaj całość

Groźba zamknięcia kas na dworcach

Na dzisiejszym (19.03) Konwencie Marszałków w Kamieniu Śląskim nie ustalono w jaki sposób zostanie rozwiązany spór między PKP a Przewozami Regionalnymi dotyczący funkcjonowania kas. PKP żąda od Przewozów Regionalnych 56 mln zł za wynajem pomieszczeń na kasy, z kolei Przewozy Regionalne od PKP chcą około 35 mln zł pochodzących z kar za jazdę bez biletu.

Czytaj całość