W najbliższą sobotę, 10 października ze stacji Wrocław Główny odjadą równolegle dwa pociągi prowadzone wolsztyńskimi ciufami: Pt47-65 i Ol49-7. Jeden pojedzie do Bolesławca, drugi – do Trzebnicy.

W jaki sposób obie lokomotywy znajdą się we Wrocławiu? Pierwsza przyjedzie razem z pociągiem „Wolsztyn Experience” z Wolsztyna, druga przyjedzie „luzem”.

Pt47-65 ze składem pojedzie do Bolesławca na imprezę „Wiadukt Show”, która jest uwieńczeniem modernizacji 489-metrowego wiaduktu w Bolesławcu (zobacz niżej). Pociąg prawdopodobnie nie jest ogólnodostępny.

  • Wrocław Główny o. 14:25 – Bolesławiec p. 16:40
  • Bolesławiec o. 23:55 – Wrocław Główny p. 3:05 (informacja z komentarza na RK)

Ol49-7 pojedzie do Trzebnicy. W składzie prowadzonego przez Oelkę pociągu znajdziemy 3 wagony osobowe (serii Bi) i 9 wagonów towarowych, odremontowanych przez członków Klubu Sympatyków Kolei z Wrocławia, który jest również pomysłodawcą i realizatorem tego przejazdu. Pociąg nie będzie ogólnodostępny.
Między Wrocławiem Mikołajów a Trzebnicą zaplanowano kilka fotostopów.

  • Wrocław Główny o. 14:25 – Trzebnica p. 15:45
  • Trzebnica o. 16:00 – Wrocław Główny p. 17:22

Więcej informacji o pociągu do Trzebnicy i szczegółowy rozkład jazdy – na stronie Wrocław Nadodrze Online i forum parowozowym Wojtka Lisa

Wiadukt Show w Bolesławcu

Wiadukt Show - Bolesławiec

Poniższe informacje na podstawie: Informacja prasowa PKP PLK oraz strony PKP PLK

Program imprezy

Sobota 10 października 2009 r.

  • 12.00 – wystawy PKP PLK S.A., pokazy SOK i festyn na rynku w Bolesławcu
  • 14.00 – seminarium nt. modernizacji mostu w Bolesławcu na linii E 30 (Sala Rajców UM); konferencja prasowa (sala UM)
  • 16.40 – przyjazd pociągu retro (dworzec PKP Bolesławiec; wyjazd z Wrocławia 14.25)
  • 19.00 – Wiadukt Show – impreza światło, muzyka, pirotechnika, multimedia

Informacja ze strony boleslawiec24.net: Oprócz tego na środku mostu nastąpi spotkanie historii z nowoczesnością, czyli przyjazd pociągu retro oraz pociągu IC w unikalnej scenerii połączonej z zaskakującymi efektami świetlnymi i dźwiękowymi.

Wieczorny pokaz pełen świateł, iluminacji i muzyki, poprzedzony będzie całodniowym festynem na Rynku w Bolesławcu, podczas którego dla nikogo nie zabraknie atrakcji (kiermasze, konkursy, wystawy ceramiki). Tuż po zakończeniu pokazu na wiadukcie, odbędzie się koncert grupy muzycznej SUMPTUASTIC.

Impreza otwarta jest dla wszystkich. Udział zapowiedzieli przedstawiciele rządu, władz województwa i miasta, instytucji zaangażowanych w realizację projektu UE.

Więcej informacji o wiadukcie

Dobiega końca modernizacja ciągu transportowego linii kolejowej E 30 od Opola do granicy państwa z Niemcami. Zmodernizowana linia w pełni dostosowana będzie do standardów europejskich, zarówno pod względem prędkości (160 km/h), komfortu jazdy, jak i w zakresie bezpieczeństwa (nowoczesne systemy sterowania ruchem kolejowym). Inwestycja współfinansowana jest z funduszy Unii Europejskiej. Projekt został zgłoszony jako zadanie na EURO 2012.

W ramach tego projektu modernizowany jest również most kolejowy w Bolesławcu, położony na odcinku Legnica – Węgliniec. Obecna modernizacja mostu, prowadzona przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., rozpoczęła się w kwietniu 2008 r. w ramach zadania „Modernizacja linii kolejowej E 30 na odcinku Węgliniec – Legnica” (FS nr 2001/PL/16/P/PT/013). Objęła układ torowy i sieć trakcyjną, przebudowę elementów sterowania ruchem kolejowym, łączność. Most jest dostosowany do standardów modernizowanej E 30 wynikających z umów AGC i AGTC:

  • poszerzone międzytorze do 4 m,
  • budowa nowej płyty pomostowej z elementów prefabrykowanych,
  • nowa sieć trakcyjna na nowych konstrukcjach wsporczych,
  • remont filarów,
  • remont progu wodnego,
  • kolejowa infrastruktura towarzysząca (kable teletechniczne, kable srk – sterowania ruchem kolejowym i linia potrzeb nietrakcyjnych.

Prace wykonywane na zabytkowym obiekcie wielkiej wartości i urody wymagały szczególnej uwagi ze strony inwestora, projektantów i wykonawców prac.

Dzieło Fryderyka Engelhardta Gansela z 1846 r. do dziś zachowuje pełne walory użytkowe. Dzięki inwestycji ma jaśniejsze oblicze – to efekt czyszczenia oraz uzupełnienia ubytków. Konstrukcja jest zabezpieczona przed wilgocią. Odtworzono metalowe balustrady.

Przebudowa progu wodnego na Bobrze wymagała stopniowego przesuwania koryta rzeki. Przedsięwzięcie realizowano w uzgodnieniu z Regionalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska we Wrocławiu.

Wartość prac objętych kontraktem wynosi 10 154 626,88 euro (netto). Kontrakt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w 75% kosztów kwalifikowanych.

Kamień węgielny pod budowę mostu położono 17 maja 1844 r. Obiekt składa się z 35 półkolistych przęseł wspierających się na potężnych filarach. Ma 490 m długości, 8 m szerokości i 26 m wysokości. Dzięki modernizacji pociągi pasażerskie mogą po nim jeździć z prędkością do 160 km/h.

Zobacz też:

Zdjęcia wiaduktu i więcej informacji o imprezie

Historia wiaduktu

Mapka Bolesławca z umiejscowieniem imprez (UM Bolesławiec)

AO